McLaren se inspiroval Red Bullem a zlepšuje se rychleji – k údivu Mercedesu
Oranžový tým se jakoby zázrakem během dvou závodů vyšvihl do bojů o pódium, ne-li o vítězství. Andrea Stella se pokusil vysvětlit, jak se jim to podařilo.
Po víkendu ve Velké Británii panuje ve Wokingu spokojenost. Už v Rakousku přišlo mírné zrychlení, i když první várku vylepšení dostal jen Lando Norris. Pro Silverstone už na tom obě auta byla stejně. A rázem Norris i Piastri vystřelili dopředu výsledkové listiny, v kvalifikaci obsadili druhé a třetí místo a nebýt nešťastně načasovaného safety caru, povedlo by se totéž i v závodě. Skok McLarenu byl tak velký, že ani Lewis Hamilton nechápal, kde takovou rychlost vzali.
Začátek sezony se McLarenu vůbec nepovedl. To vedlo k odvolání technického ředitele Jamese Keyho, který byl nahrazen skupinou inženýrů, z nichž někteří se připojí až příští rok. První upgrade přivezl tým do Baku, ale podle Andrey Stelly to nebylo nic zásadního. “Jen jsme si tím utvrdili náš koncept, který jsme chtěli dále rozvíjet. Nějaký čas to přineslo, ale byla to maximálně desetina sekundy,” popsal tehdejší vylepšení podlahy šéf McLarenu.
Větší vylepšení přichází až nyní, celé to začalo v Rakousku. Stella řekl: “S tím, co jsme nasadili na Red Bull Ringu, jsme udělali co se konceptu týče ještě větší krok než v Baku. Oproti autu ze začátku sezony je to velký rozdíl.” Nový koncept nabízí více možností k jeho rozvoji. “Je dobré, že všichni inženýři v týmu ženou vývoj dopředu. Teď objevujeme nové směry vývoje a nacházíme výkonnost rychleji než dříve,” vysvětlil Ital.
Nelze si nevšimnout, že se většina vozů začíná více či méně podobat tomu nejlepšímu, Red Bullu. McLaren v tomto není výjimkou. “Každý tým se inspiruje u ostatních. Všichni se snaží z fotografií nebo při pátečním vystavení aut načerpat nějaké informace,” řekl Stella. Ovšem čistě okopírovat cizí design nestačí. Šéf McLarenu vysvětlil: “Když se inspirujete z fotky, tak to neznamená, že ty rozměry nasypete do počítače a autu se najednou zvedne přítlak. Většinou naopak klesne, protože už máte auto optimalizované v rámci vaší dosavadní práce. Je nutné pochopit, že některé koncepty mají větší potenciál a můžete je zlepšovat rychleji a po delší dobu. A pro tohle musíte mít správné lidi na správném místě.”
Největší chválu si od šéfa vysloužil ředitel aerodynamiky Peter Prodromou. Ten shodou okolností mezi lety 2006 a 2014 pracoval s Adrianem Neweym právě pro Red Bull, kam z Wokingu oba odešli. Poté se ale do McLarenu vrátil, zatímco Newey zůstal. “Chtěl bych zmínit jedno jméno, a to Peter Prodromou. Vede vývoj aerodynamiky a odvádí excelentní práci s nastavením konceptu i organizací a motivací celého jeho týmu,” vyzdvihl ho Stella.
I přes pozitivní signály posledních dní Stella uznává, že například co se týče podlahy má McLaren ještě co dohánět. “Když se podíváte na podlahu Red Bullu v Monaku, je to ještě o úroveň jinde. Pořád je v téhle oblasti hodně na čem pracovat,” přiznal.
Novou konkurenci byl před startem v Silverstone omrknout i Christian Horner. “Je to velmi podobný koncept. Díval jsem se na to auto na roštu, vlastně letos poprvé jsme ho takto viděli, a je vidět, že si si vypůjčili velmi blízkou filosofii. Takže rozhodně se vydali naší cestou,” poznamenal šéf Red Bullu. Ale inspiraci soupeřů nevnímá negativně: “Je to milé, že? Znamená to, že to asi děláme dobře.”