Letos je v plánu šest sobotních sprintů, ale jejich osud je nejistý
Formuli 1 hrozí, že se letos v důsledku sporu o peníze neuskuteční žádné sprinty, říká šéf McLarenu Zak Brown.
F1 měla v zásadě od týmů povolení ohledně zvýšení počtu sprintů ze tří na šest v roce 2022. Ale osm z 10 týmů se musí dohodnout na podrobnostech pro zajištění sprintů a některé čekají na další peníze.
Sprintové závody byly loni novinkou. Při Velké ceně Británie, Itálie a Brazílie zavedli organizátoři místo kvalifikace krátký sobotní závod, který nastavil startovní rošt hlavního závodu v neděli.
F1 ukázala týmům data, která dokazují, že sprintové závody zvýšily čísla sledovanosti a sponzorské příjmy.
Minulý rok byla vytvořena finanční dohoda, která týmům poskytne malou platbu na kompenzaci potenciálních škod způsobených více závody.
Brown ale řekl, že velké týmy se toho snaží využít tím, že prosazují větší než nutné zvýšení rozpočtového stropu, který je letos stanoven na 140 milionů dolarů.
„Několik týmů, a zejména jeden tým, chtěl navýšení rozpočtu o 5 milionů dolarů, což bylo prostě směšné,” řekl Brown.
„A za tím nejsou žádná racionální fakta. Sedíte tam a říkáte si ‘To je jen nesmysl’.”
Pravidla F1 nařizují, že ke změně pravidel, která má být vyvolána v kalendářním roce šampionátu, s ní musí souhlasit osm týmů.
Souhlas se sprinty pro sezonu 2023 vyžaduje, aby souhlasilo pouze pět týmů a Brown řekl, že F1 by to měla nejprve odhlasovat a pak se pokusit dohodnout se na této sezoně.
„Možná může dojít ke kompromisu a my ho trochu zvýšíme a začneme v roce 2022 nebo vynecháme rok 2022 a několik těchto týmů by mělo fanouškům vysvětlit, proč nejsou žádné sprintové závody,” řekl.
Brown řekl, že hádka o sprintové závody byla jedním z příkladů problému s řízením F1, kde jsou volební protokoly využívány velkými týmy, které tlačí na menší týmy, s nimiž mají spojení, aby hlasovali v jejich prospěch.
Když už hovoříme o kontroverzích, tak se šéf McLarenu vyjádřil také na adresu zatím posledního odjetého závodu formule 1.
Brown řekl, že má „velkou důvěru“ v nového prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema, aby vyřešil spor ohledně GP Abú Dhabí.
FIA vyšetřuje události na konci sezony, kdy ředitel závodu Michael Masi nedokázal správně aplikovat pravidla v pozdním období zaváděcího vozu, což přispělo k úspěchu Verstappenovi.
„Můžeme se soustředit na Abú Dhabí, ale když se podíváme na několik posledních let na různé incidenty, Abú Dhabí je jen jedním z nich a nezapomínejme, že týmy mají velký podíl na tom, jak tento sport vypadá.”
Dále také Brown uvádí, že v Abú Dhabí se cítil jako na kurzu pantomimy, když šéfové týmu Mercedes a Red Bull lobovali u Masiho za rozhodnutí, která mají být učiněna v jejich prospěch v rozhovorech, které byly vysílány v televizi.
„Pro televizi bylo pravděpodobně dobré, že to bylo slyšet. Ale vidíme, že to vytvořilo určité návyky, které vytvořily některá rozhodnutí, která možná nebyla správná.”
Brown řekl, že je třeba vidět, že FIA provedla důkladné šetření, které vysvětlilo, co se stalo a proč, co se pokazilo a co dělá, aby se to neopakovalo.
„Pro ty, kteří by mohli mít názor že ‘sport je zkažený atd.’, musím říct, že nesouhlasím. Myslím, že mohlo být učiněno jiné rozhodnutí? Ano, pravděpodobně. Chci počkat, s čím FIA přijde, ale nemyslím si, že by to bylo škodlivé, a proto si nemyslím, že je to zkorumpované.”