Mladí piloti, kteří se jednoho dne dostanou až do F1

Dlouhá cesta do F1 dává mladým jezdcům šanci zapůsobit na velké týmy, ale kdo z nastupující generace má největší šanci se do "královny motorsportu" skutečně dostat?

Štítky: Andrea Kimi Antonelli Dennis Hauger Ferrari Liam Lawson Mercedes Oliver Bearman Oscar Piastri Red Bull Zveřejněno 22. 01 2022 — Jiří Košta

Týmy formule 1 utrácejí miliony na vývoj monopostů, aby zajistily, že budou v budoucnu diktovat tempo šampionátu. U některých týmů se toto budoucí plánování rozšiřuje na identifikaci budoucích hvězd tohoto sportu a jejich přihlášení do jejich programů pro mladé jezdce.

Tyto juniorské týmy jsou plné nejchytřejších a nejšikovnějších mladých jezdců v závodech jednosedadlových vozů od motokár až po formuli 2 a často budou mít alespoň jednu účast v téměř každé kategorii mezi nimi.

Zatímco brzký start Red Bullu v roce 2000 mu dal výhodu oproti jiným týmům, pokud jde o získávání juniorských talentů, soupeři nyní mají své vlastní programy a mají své vlastní skvosty na cestě vzhůru.

Vybrali jsme ty nejslibnější z mladých jezdců juniorů F1 před sezonou 2022, na které si možná budete chtít dávat pozor, a seřadili jsme je podle pravděpodobnosti, že se dostanou do “nových domovů”.

5. Oliver Bearman (FIA Formule 3 – Ferrari)

Oliver Bearman byl jedním ze dvou vítězů světového finále FDA Scouting Ferrari v roce 2021 a po Callum Ilottovi se stal druhým britským jezdcem, který se připojil k juniorskému programu týmu.

Zatímco Ilott je nyní na americké eskapádě v IndyCar, Akademie má za sebou historii filtrování svých nejtalentovanějších mladíků na sedadla formule 1. Nejúspěšnější hvězdou je samozřejmě Charles Leclerc, ale Mick Schumacher a Antonio Giovinazzi se dostali do F1 poté, co byli součástí juniorského týmu Ferrari.

Bearman zakončil svou kariéru v motokárách v roce 2019 tituly IAME International Final, IAME Euro Series a IAME Winter Cup a poté v roce 2020 promoval na italskou a německou F4.

Rok 2021 mladíkovi vyšel skvěle. Ovládl německý i italský šampionát F4, získal oba tituly se šesti a jedenácti výhrami v každé sérii a zároveň si zajistil dohromady deset pole position.

Juniorský program vyvinul spoustu talentovaných vítězů série a zdá se, že Bearman z toho bude profitovat jako další. Ferrari Driver Academy byla jedním z lepších žebříčků v závodech jednosedadlových vozů díky svému propojení s týmem Prema, jedním z nejlepších týmů v juniorských závodech.

Ferrari se rozhodlo, že pro svůj talent a potenciál, vynechá sérii regionálního mistrovství Evropy Formule a vstoupí přímo do sezony formule 3 právě s Premou.

Pokud jeho sezona 2022 nebude přelomová, dokáže zapůsobit v F3, budoucnost dalšího britského talentu Ferrari vypadá velmi dobře.

4. Andrea Kimi Antonelli (Italská/UAE Formule 4 – Mercedes)

Juniorský tým Mercedesu bude mít také jednu z vlastních hvězd poté, co si George Russell konečně zajistil své místo u stolu po boku Lewise Hamiltona pro sezonu 2022 F1.

Jeden z mladších jezdců, kteří jdou v těchto stopách, nedělá nic špatného, ​​protože i nadále sbírá juniorská ocenění, přestože ještě nemůže ani vlastnit klasický řidičský průkaz.

Jeho prostřední jméno vás přiměje přemýšlet o dalším talentu F1, ale Andrea Kimi Antonelli se zdá být na dobré cestě.

Italova motokárová léta byla poseta vítězstvími a šampionáty mezi lety 2015 a 2021, které začaly v devíti letech. Loni mu bylo 15 let, dosáhl minimálního věku pro řízení vozu formule 4 a zúčastnil se posledních tří kol italské sezóny F4.

Přestože Antonelli nastoupil do pouhých devíti závod, skončil v šampionátu desátý a získal tři po sobě jdoucí umístění na stupních vítězů v posledním víkendu sezony v Monze. Ve všech devíti závodech skončil mimo body jen dvakrát.

V letošní sezóně bude pokračovat s Premou v italské F4 a objeví se také v regionální asijské formuli 3.

Mladší jezdci z Mercedesu Paul Aron a Frederik Vesti vedou na žebříčku, takže se před Antonellim tvoří potenciální fronta. Pokud by i nadále dosahoval úspěchů, kterých dosáhl ve své mladé kariéře, mohl by se Ital snadno dostat do formule 1.

3. Liam Lawson (FIA Formule 2 – Red Bull)

Jeden z pěti juniorských jezdců Red Bullu, kteří v této sezoně pojedou ve formuli 2. Rok 2022 bude pro Liama ​​Lawsona druhým rokem v šampionátu, i když v porovnání se svými kolegy z juniorského týmu v tomto ohledu není sám.

Jüri Vips bude také ve své druhé sezoně, zároveň znovu s Hitechem, který trápila spolehlivost. Další zástupce Red Bullu Jehan Daruvala bude ve třetím roce. Lawsonův rekord v roce 2021 z něj s předchozími zkušenostmi pravděpodobně dělá nejzajímavějšího ze zmíněných jezdců.

V minulé sezoně, která skončila za kontroverzních okolností, byl také zapojen do mistrovského boje DTM.

Kiwi byl na cestě k titulu, dokud soupeř Kelvin van der Linde neudělal chabý pokus ho v posledním víkendu spravedlivě předjet, což mělo za následek škodu pro Lawsona, která ukončila jeho naděje na titul. Následné týmové režie od Mercedesu zajistily, že titul získal Maximilian Götz.

Je mu stále pouhých 19 let, ale přesto už kromě DTM a formule 2 ochutnal i monopost F1. Jednalo se vůz stáje AlphaTauri (juniorky Red Bullu) během posezonních testů v Abú Dhabí.

Lawson se už do DTM nevrátí. Helmut Marko potvrdil, že bude závodit ve formuli 2 pro Carlin, přičemž by měl být zapojený i do pátečních tréninků s AlphaTauri. Pilot z Nového Zélandu je tak největším kandidátem na místo u AlphaTauri od sezony 2023, dokonce možná i letos

2. Dennis Hauger (FIA Formule 2 – Red Bull)

Program Red Bull Junior Team přinesl vítěze Grand Prix a poskytl talenty, které tvoří velkou část startovního pole pro rok 2022.

Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo a Carlos Sainz odešli od svého chlebodárce, ale v následujících letech slavili úspěchy. Pierre Gasly se zdá být hvězdou, která by mohla po jeho zkoušce ohněm v roce 2019 po boku Maxe Verstappena dorazit do skutečně špičkového týmu.

Dennis Hauger, úřadující šampion formule 3 a nováček pro letošní rok ve formuli 2 u týmu Prema, je v současnosti asi největším talentem v juniorských řadách Red Bullu. Nor loni ovládl sezonu F3, na cestě za korunou si připsal čtyři vítězství a porazil Jacka Doohana o 25 bodů.

Byl to druhý mistrovský titul, který vyhrál v monopostech. V roce 2019 Hauger vybojoval italský šampionát F4 před juniorem Mercedesu Paulem Aronem tím, že naprosto dominoval. V té sezoně vyhrál 12 závodů a získal sedm pole position.

Hauger by mohl letos znovu bojovat s Doohanem, oba by postoupili do F2, i když ten druhý již není spojen s Red Bullem. Závodník pojede s Premou po boku dalšího juniora Red Bullu Jehana Daruvaly.

1. Oscar Piastri (Testovací a rezervní pilot týmu Alpine F1)

Asi největší talent v monopostech, který ale paradoxně bude letos bez závodní sedačky. Piastri získal v roce 2019 titul v evropské formuli Renault, o rok později ve formuli 3, a loni získal titul ve formuli 2. Tři tituly ve třech letech, přičemž to byla i jeho nováčkovská sezona. Výsledky, které jsou zcela nevídané.

 

Přesto není pro juniora Alpinu ve formuli 1 místo. Za vděk tak musel alespoň vzít pozici náhradního jezdce v případě, že by do závodu nemohl naskočit Fernando Alonso nebo Esteban Ocon. Pro Piastriho je velkou nevýhodou, že na rozdíl od Red Bullu nemá Alpine dva týmy ve formuli 1.

Dlouho se jednalo o závodní sedačce u Alfy Romeo, tu ale získal celkově třetí muž loňské sezony formule 2 – Guanyu Zhou. Číňan byl shodou okolností také juniorem Alpinu.

Ken Block odhalil novou “elektrošílenost”, jedná se o Audi S1 Hoonitron