Komentář: Andretti byl tepvre připuštěn na start velkého boje
Pořadatel F1 (Mezinárodní automobilová federace - FIA) přijala přihlášku nového týmu F1 (Andretti Formula Racing). Ale v tuto chvíli to neznamená vlastně vůbec nic. Proč?
V současném startovním poli F1 je deset týmů, ale místa je tam pro dvanáct (podle neveřejných smluvních dohod – podle pravidel FIA dokonce třináct).
Formule 1 není privátní klub, kde vám u vstupu řeknou “tady nejste vítán”, ať jste kdo jste. Pokud splňujete kritéria (nejsou jednoduchá), pak vám organizace typu FIA jednoduše nemůže odepřít nárok.
Jenomže F1 funguje na dvou principech: organizační úlohu zastává FIA (je zodpovědná za pravidla, bezpečnost a podobně). Komerční úlohu zastává někdo jiný – je to dáno rozhodnutím Evropské komise z roku 1997. Zásadní myšlenka je taková, aby pořadatel F1 nebyl v konfliktu zájmů: pořadatelském a komerčním. Pořadatel vyhodnocuje pořadatelské kritéria, ale nesmí být ovlivněn komerčními zájmy. Myšlenka v dnešní době diskutovatelná, ale klíčová: FIA říká, že nový tým splňuje všechna kritéria.
Nyní musí držitel komerčních práv na F1 (Libery Media) uzavřít s novým týmem dohodu. Tedy… vlastně nemusí! A v tom je kámen úrazu.
Komerční aspekty F1 jsou extrémně komplikované. Nejde jen o rozdělení odměn (prize money), o které se nechce nikdo ze stávajících týmů dělit s někým novým. Jde také o širokou paletu povinností a práv. Když už je nějaký nový tým přijat do šampionátu, a za svou účast a výsledky bude dostávat peníze, tak pořadatel samozřejmě nechce, aby takový tým zase odešel ze dne na den, když se mu zrovna zachce. A to je jen špička ledovce. Proto se pořadatel F1 snaží domluvit na závazku týmu setrvat v šampionátu po určitou dobu. Takové dohodě se dnes říká Concordská smlouva. Ta současná smlouva s existujícími týmy má platnost do konce sezony 2025.
Herci Martin Stránský a David Novotný jsou exkluzivními hosty plzeňského představení KOLO na KOLO 19. října v CineStaru. VSTUPENKY tady.
FIA svým posouzením posunula firmu Andretti Formula Racing do extrémně náročného kotle vyjednávání o komerčních parametrech své účasti s Liberty Media. FIA neměla jinou možnost, pokud Andretti Formula Racing splňuje kritéria, jako jsou finanční záruky, technické dovednosti, udržitelnost existence firmy a podobně.
To všechno – jakkoli důležité – postrádá svou váhu v tvrdém vyjednávání o komerčních podmínkách budoucího vztahu mezi týmy a F1. Taková vyjednávání jsou těžká pro existující týmy, natož pro někoho, kdo se o účast teprve uchází.
Věří-li ale F1 a FIA modelu budoucnosti sportu, pak by byli všichni padlí na hlavu, pokud by nebyli ochotni udělat drobný ústupek v podobě přijetí nového, prověřeného člena. Krok, který se může jevit jako drobným ústupkem nyní, ale výhledově může rozvoj formule 1 jen podpořit.