Když se Nový rok slavil závodem F1

Zatímco běžní lidé chladili šampaňské a těšili se na několik posledních hodin roku 1964, jezdci formule 1 se připravovali na novoroční závod, který se konal v Jižní Africe a měl být prvním z deseti závodů sezony 1965.

Štítky: Historie Jim Clark Zveřejněno 1. 01 2021 — Petr Čermák

Teprve nedávno skončila letošní sezona, která neobvykle zasáhla až do poloviny prosince.  Jezdci a týmy se už pomalu začínají přeorientovávat na sezonu nadcházející, která (pokud nezasáhne vyšší moc) započne v polovině března závodem v australském Melbourne.

Letošní zimní přestávka tedy nepatří mezi ty nejdelší, naopak se bude jednat o jednu z nejkratších formulových zim. V minulosti ale byly ještě kratší.

Ročník 1964 zakončila GP Mexika, která se konala 25. října na okruhu dnes známém pod názvem Autódromo Hermano Rodríguez. Po skončení závodu si jezdci oddychli, ale ani se nenadáli a už se museli začít připravovat na novou sezonu. Ta totiž začínala jen několik hodin po oslavách nového roku.

GP Jižní Afriky 1965 zahájila desetidílný kalendář závodů, kterému v průběhu roku dominoval talentovaný Skot Jim Clark. Ten dominoval nejen celé sezoně, ale také celému závodnímu víkendu, který se konal na rozmezí let 1964 a 1965.

Jim Clark totiž v době, kdy se celý svět připravoval na oslavy nového roku, zvítězil v kvalifikaci s téměř sekundovým náskokem před druhým Johnem Surteesem, který startoval na Ferrari. Na startovní rošt se vešlo celkem 20 jezdců, posledním klasifikovaným byl Sam Tingle, který se svým monopostem LDS ztratil na Jima Clarka v kvalifikaci neskutečných 7,4 sekundy.

Novoroční závod nepřinesl žádná větší dramata. Jim Clark po startu z pole position jednoznačně dominoval, a dokonce stanovil rekord v nejrychleji odjetém závodě – jeho průměrná rychlost dosahovala na tu dobu neskutečných 160 km/h.

Druhé místo obsadil s půlminutovou ztrátou úřadující šampion John Surtees, kterému se skotského lídra nepovedlo v závodě dohnat. Na třetím místě dokončil Graham Hill, na další tři bodované pozice se pak vešli Mike Spence, Bruce McLaren a také Jackie Stewart, kterému se podařilo úspěšně absolvovat svůj debut ve formuli 1.

Kromě Stewarta si svůj debut odbyl také výrobce pneumatik Goodyear. Ten svou závodní pryž dodával týmu Brabham a narušil tak jasný monopol společnosti Dunlop.

Každý druhý elektromobil pochází z Německa