Jaké poznatky přinesla sezona 2020

Byl to intenzivní rok plný překvapivých výsledků a událostí na dráze i mimo ni. V našem souhrnu nabízíme přehled toho nejpodstatnějšího, co šampionát letos nabídl. Na tohle byste určitě neměli zapomenout!

Štítky: 2020 Zveřejněno 1. 01 2021 — Lukáš Štěrovský

Hamilton se pořád zlepšuje

Může to znít až děsivě – představa, že Lewis Hamilton ještě nedosáhl na vrchol svých možností (a možností svého vozu). Letos Brit překonal hned několik rekordů a předvedl úchvatné závody, třeba jako ten v Turecku. Na druhou stranu obdržel také několik penalizací, které by se daly označit za zbytečné. Hamilton slibuje, že si pro příští rok dá pozor a komisaři už si na něj nepřijdou. Uvidíme tak ještě dominantnější sezonu v podání sedminásobného mistra?

Přestupová překvapení

Ve formuli 1 není nikdy nic tak jistého, jak by se mohlo na první pohled zdát. Dokonalým případem budiž přestupový trh. Kdo by si byl na začátku roku pomyslel, že od sezony 2021 uvidíme takového Sergia Péreze v Red Bullu nebo Sebastiana Vettela v Aston Martinu? A nezapomínejme také na několik návratů Nika Hülkenberga. Samostatnou kapitolou je pak comeback Fernanda Alonsa…

Vyber nejlepší závody sezony 2020 (videa pro připomenutí)

Risk není vždy zisk

Co se přestupů týče, ještě jednu věc v tomto směru formule 1 letos nabídla. Ukázalo se totiž, že brzké rozhodnutí o jezdecké změně nakonec být to nejlepší. Příklad? Carlos Sainz a jeho ochod z McLarenu, který obsadil třetí místo v Poháru konstruktérů, k Ferrari, jež skončilo až šesté. Ale příští rok může být samozřejmě vše jinak…

Leclerc jako lídr

Je mu teprve 23 let a v F1 má za sebou pouze dva roky, přesto Charles Leclerc ukázal, že může být lídrem Ferrari. Právě on letos dokázal, na rozdíl od Sebastiana Vettela, komplikovaný vůz přimět fungovat a v prvních čtyřech závodech hned dvakrát dojel třetí. Ve zbytku roku zajel ještě třikrát mezi nejlepšími čtyřmi a jasně ukázal, proč má u Ferrari smlouvu až do roku 2024.

Každý druhý elektromobil pochází z Německa

Není snadné být Verstappenovým kolegou

Když v půlce roku 2019 nahradil u Red Bullu Alex Albon trápícího se Pierra Gaslyho, zdálo se, že rakousko-britská stáj konečně získala schopného druhého jezdce. Jenže průběh letošního roku ukázal, že Verstappen jezdí úplně jinou ligu. Albon sice získal dvě umístění na stupních vítězů, ale jinak rychlost neměl a zařadil se do fronty neúspěšných týmových dvojek Red Bullu. Jak dopadne Sergio Pérez?

Verstappen: Na boj s mercedesy potřebuji silného kolegu

Gaslyho vzestup

Když už jsme zmínili Gaslyho loňské sesazení z Red Bullu, musíme o to více zdůraznit letošní Francouzovy výkony. Kolegu Daniila Kvjata doslova zajezdil do země (75 bodů proti 32) a na Monze dokonce získal premiérové prvenství. Gasly byl bez debat jedním z největších pozitivních překvapení sezony 2020.

Strollovi sedí nepředvídatelné podmínky

Kanaďan v Racing Pointu letos hlavně v závěru roku zajížděl spíše podprůměrné výsledky, ale přesto se několikrát blýskl. Na Monze získal v chaotickém závodu, kdy se po červených vlajkách znova startovalo z pevných pozic, teprve druhé stupně vítězů v kariéře, v promoklém Turecku dokonce startoval z pole position a první pozici si po většinu závodu i držel. V tom klukovi něco je, i když bývá označován spíše za „platícího“ jezdce.

Těsný střed pole

Racing Point, Renault, McLaren, Ferrari, AlphaTauri… všechny tyto týmy letos bojovaly ve středu pole, souboj o třetí místo v Poháru konstruktérů trval až do poslední velké ceny. Závodění za prvními dvěma snad nikdy nebylo těsnější a příští rok by tomu mělo být stejně tak.

Krása starých okruhů

O starých závodních okruzích se říká, že oproti těm novým mají duši. A hlavně nabízejí pořád dobrou zábavu, jak ukázal letošní rok. Podniky v Mugellu, na Nürburgringu, v Imole nebo Turecku si užili fanoušci i jezdci. Škoda, že příští rok bude návratem k zaběhlé klasice.

Podcast: Nejlepší závody sezony

Silný McLaren

Britská stáj získala jednu z nejsilnějších (a nejvtipnějších) jezdeckých dvojic vůbec. Daniel Ricciardo je na vrcholu sil a dokáže vyvíjet auto. Mladý Lando Norris je zase pekelně rychlý. Pokud McLaren postaví dobré auto a podaří se mu do něj zakomponovat motor Mercedes, pak má v rukou všechny potřebné ingredience k úspěchu.

Vettel potřeboval změnu

Zatímco Leclerc letos nasbíral 98 bodů, Vettel Ferrari dovezl jen bodů 33. S komplikovaným autem nenašel společnou řeč, výjimkou byly snad jen šťastné stupně vítězů v Turecku. Nový start s Aston Martinem je přesně to, co teď Němec potřebuje. Pokud neuspěje, pak už by se asi slušelo raději z F1 odejít…

Schumacher se vrací…

Můžete si být jisti, že Mick Schumacher bude jedním z nejsledovanějších jezdců v roce 2021. Poté, co syn legendárního Michaela letos získal titul v F2, byl potvrzen jako jezdec Haasu. V americkém týmu se bude učit zřejmě na chvostu pole, ale pokud vydrží, má dveře do Ferrari otevřené.

…stejně jako Alonso!

V roce 2006 bojoval Michael Schumacher s Fernandem Alonsem o mistrovský titul, v roce 2021 bude jako navrátilec Španěl (opět) s Renaultem závodit proti mladému Mickovi. Alonso se vrací, jak letos oznámil, po dvouleté pauze plný energie. Bude to stačit na to, aby se Renault, respektive Alpine, posunul časem do popředí?

Nejlepší piloti roku. Podle šéfů týmů i samotných jezdců