Kdo je Oliver Bearman
Po zahájení třetího tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie se v časových tabulkách objevilo nové jméno. Několik chvil před zahájením tréninku bylo potvrzeno, že Oliver Bearman ve Ferrari nahradí Carlose Sainze, kterému byl diagnostikován zánět slepého střeva.
Zatímco Bearman se již dříve objevil ve volných trénincích za tým Haas v roce 2023, závod v Džiddě bude jeho první velkou cenou F1. To je tlak sám o sobě, ale pro osmnáctiletého nováčka, který debutuje s Ferrari, je to možná o to větší výzva. Bearman však na cestě k tomuto okamžiku na mnohé zapůsobil.
Bearman se narodil 8. května 2005 v Chelmsfordu v hrabství Essex – mimochodem ve stejný den, kdy Fernando Alonso, s nímž bude v Džiddě sdílet startovní rošt, skončil druhý ve Velké ceně Španělska 2005 – a jeho cesta k motorsportu začala v osmi letech na motokárách. Mladík se hned v prvním roce umístil v první pětce Velké ceny Velké Británie v motokárách, odkud se posunul na vyšší příčky a získal několik titulů, než v roce 2020 přestoupil do závodů formulových vozů.
Bearman v tomto roce startoval v šampionátech ADAC F4 a italském šampionátu F4 a v každé kategorii získal vítězství a několik pódií. Po přestupu z týmu US Racing do Van Amersfoort Racing pro sezony 2021 Bearman působivě vyhrál oba tituly a cestou získal celkem 17 vítězství.
Na konci roku 2021 se Bearman stal členem Ferrari Driver Academy a v roce 2022 debutoval ve Formuli 3 v týmu PREMA Racing. Zatímco při svém prvním závodě v Bahrajnu nováček původně projel cílem na první pozici, pětisekundová penalizace za traťové limity ho odsunula na druhé místo a přenechala vítězství Isacku Hadjarovi.
Přesto Bearman v průběhu sezony zaznamenal několik slibných výsledků, než si v Belgii připsal své první vítězství. Ačkoli se jeho šance na vítězství v šampionátu zdály být před finále sezony v Monze mizivé, Bearman se nevzdal a v hlavním závodě svedl těsný souboj se Zanem Maloneym a Victorem Martinsem. Martins nakonec získal vítěznou korunu, zatímco Bearman zakončil svou premiérovou sezónu ve F3 na třetím místě. To mu stačilo k tomu, aby si vysloužil pozvánku do Formule 2 pro rok 2023.
Bearman, který zůstal v týmu PREMA, si užil první silnou sezonu v F2. V Baku zvítězil ve sprintu i v hlavním závodě a další vítězství si připsal v Barceloně a Monze. Rok zakončil na šestém místě v pořadí jezdců.
To však nebyl Bearmanův jediný úspěch v roce 2023. V říjnu Brit poprvé usedl za volant vozu F1, když v italském Fioranu testoval Ferrari specifikace 2021.
Pro někoho to byl emotivní okamžik, Bearman po absolvování 400 kilometrů na trati řekl:
“Přijela moje máma a táta. Máma říkala, že plakala, když jsem vyjížděl z boxů, což bylo docela vtipné. Je hezké je tu mít, byli se mnou po celou mou dosavadní cestu a tohle je velký milník – první test F1 – takže je to opravdu hezké.”
Kilometry umožnily Bearmanovi zúčastnit se dvou tréninků pro Haas v posledních fázích sezóny F1 2023, přičemž mladý jezdec absolvoval svůj premiérový víkend F1 v Mexiku a poté následoval výjezd do Abú Zabí.
Bearmanovy výkony v FP1 si vysloužily uznání některých přihlížejících, včetně Ayao Komatsua z Haasu, který v té době působil jako technický ředitel týmu před svým nedávným povýšením na šéfa týmu.
Po svém prvním vystoupení za tým v Mexiku Komatsu o Bearmanovi řekl:
“Myslím, že mu nelze nic vytknout. Vedl si opravdu dobře. Po celou dobu od počáteční přípravy byl velmi profesionální, velmi, velmi snadno se s ním jednalo v každém jednotlivém procesu, nemám si na co stěžovat. A pak dnes, s tím klidem, postupy, kterým rozuměl, pochopil cíle každé jednotlivé jízdy. Opravdu neudělal chybu.”
Bearman se také vrátil do akce za Haas v testu po sezóně 2023 v Abú Zabí. Jen o několik týdnů později byl teenager potvrzen jako rezervní jezdec Ferrari i Haasu pro rok 2024, kdy se zúčastní i své druhé sezony F2.