Kam položit notebook? “Kdekoli na zem.” Šéf Willilamsu atraktivně vzpomíná na úžasný příběh BrawnGP

Bývalý hlavní stratég Mercedesu a nynější šéf Williamsu byl také součástí pohádky jménem Brawn GP. Jak na dobu 14 let zpátky vzpomíná?

Štítky: Brawn GP Historie James Vowles Zveřejněno 9. 07 2023 — Petr Horák

Mezi nejvýraznější příběhy historie Formule 1 patří ten týmu Rosse Brawna ze sezony 2009. Původně stáj BAR, následně odkoupena Hondou a provozována jako tovární tým. K velkým úspěchům ale ani ohromné finanční výdaje automobilky nevedly. A tak se i kvůli tehdejší ekonomické krizi Honda na konci roku 2008 stáhla. Vůz pro nastupující nová pravidla byl ale ve vývoji, do kterého bylo opět investováno spoustu peněz. Potenciál byl ve voze velký, ale tým, který s ním měl závodit, skončil. A tak Ross Brawn to co ze stáje zbylo odkoupil za symbolickou jednu libru, přejmenoval tým na Brawn GP, získal pro vůz motor Mercedes a s drobným finančním příspěvkem Hondy se rozhodl s monopostem BGP001 závodit.

James Vowles na začátky týmu vzpomíná: “Byla to emoční jízda, protože v prosinci 2008 jsme všichni přišli o práci. Ale všichni zůstali v továrně, aby postavili budoucí auto Brawn GP. Bylo vyvíjené ve třech různých větrných tunelech. Kdybyste se mě zeptali, jestli bude rychlé, odpověděl bych, že ano.”

Vše bylo šité horkou jehlou, takže Brawn GP nestihl začátek předsezónních testů. První kola odjel nový monopost při soukromém testu na Silverstone. “Tehdy jsme si museli vystačit s jedním kamionem, nic víc jsme neměli. Kolegové starající se o motor se ptali, kam si mají dát počítače. My jsme si pomysleli: “No kamkoliv chcete, třeba na zem.” Neměli jsme prostě vůbec nic. Auto odjelo 50 kol, naložili jsme ho zpátky do kamionu a jeli do Barcelony,” říká o krušném startu Vowles.

Na španělském okruhu už ostatní týmy nějaký čas testovaly. Ale jejich vozy se lidem od Brawnu moc nepozdávaly. “Koukali jsme na ostatní auta a říkali si, že je to zvláštní, protože takhle vypadalo naše auto před půl rokem až rokem. Ale když vyjel Jenson poprvé na trať, mimochodem na stejných pneumatikách jako na Silverstone, tak po návratu do boxů nebyl spokojený. Říkal, že se omlouvá, ale že vyvážení vozu je příšerné. Tak jsme něco upravili a poslali ho znovu. Když přijel, zase řekl, že to správné vyvážení tam prostě není. Jenže když se podíval na časomíru, byl o 3,5 sekundy rychlejší než všichni ostatní. Pak už bylo s autem všechno v pořádku,” popsal testy v Barceloně Vowles.

Celou sezonu pak James shrnuje takto: “Byl to speciální rok. O každém z těchto jednotlivých momentů bych mohl napsat příběh. Stejně jako většina kolegů, kteří tam byli se mnou. Z vnějšího pohledu to byla pohádka. Ale my jsme ten úspěch, podle toho co jsme viděli u soupeřů a jak jsme znali naše auto, trochu tušili.”

Brawn GP je tak jediným týmem v historii se 100% úspěšností vyhrávaní šampionátu. Ovládl svou první a poslední sezonu.