Jak Alonsova pomsta v Maďarsku 2007 podnítila špionážní skandál
Byla to nevinná klukovina. V kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska 2007 překročil nováček ve formuli 1 Lewis Hamilton pomyslnou hranici a ignoroval pořadí jízd v kvalifikaci. Jeho týmovým kolegou byl čerstvý dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso. Jak se říká, všechno souvisí se vším, a incident, na který by se jinak o týden později zapomnělo, nastartoval obludnou sérií událostí.
Události léta 2007 na maďarském Hungaroringu byly jen vyvrcholením neuspokojeného vztahu Fernanda Alonsa a McLarenu. Coby dvojnásobný mistr světa uzavřel Alonso s McLarenem smlouvu na tři roky. A v první sezoně se potkal s nováčkem F1 Lewisem Hamiltonem. Toho si McLaren mnoho let sám vychovával. Také proto se vlastně až do svého vlastního odchodu v roce 2013 nedokázal zcela zbavit nálepky ‘rozmazleného dítěte’.
Hamiltonovi se dařilo hned od prvních závodů. Ostatně auto dobře znal, protože v něm v době neomezených testů usilovně trénoval. Také proto měl Alonso, který očekával spíše status preferované jedničky týmu, situaci významně zkomplikovanou. Přišlo mu, že si jej McLaren příliš neváží, a nepřipadal si tam jako doma. Velmi rychlý pilot, který si získal důvěru inženýrů, byl ale sám vůči svému okolí velmi nedůvěřivý.
Tato nedůvěra se začala projevovat ve vztahu k vedení McLarenu, reprezentovaném Ronem Dennisem a Martinem Whitmarshem. Často je neúspěšná éra McLaren – Alonso v sezoně 2007 dávána chybně za vinu Lewisovi Hamiltonovi. Problém byl v Alonsově přesvědčení, že tým podporuje Hamiltona.
“Na začátku jsem to chápal,” vyjádřil se tehdy Alonso pro kanadské rádio. Později v Indianapolisu musel Alonso vysvětlovat, že jeho vyjádření o “nekomfortním” pocitu nejsou kritikou týmu.
Samozřejmě, v té samé době rostla i Hamiltonova sebedůvěra. Na stupně vítězů své premiérové sezony se nevešel až při divoké velké ceně na Nürburgringu. Devátém závodě sezony. A s takovou sebedůvěrou rostla i Hamiltonova… oprsklost, chcete-li. Nakonec bývalý mechanik McLarenu Marc ‘Elvis’ Priestley ve své knize ‘The Mechanic: The Secret World of the F1 Pitlane’ popsal, jak se sám Lewis Hamilton své formě ve srovnání s Alonsem divil a jednou dokonce s úsměvem pronesl, jestli “to má vůbec dovoleno” (porážet Alonsa).
Rychlá sebedůvěra vyvrcholila ignorováním týmového rozkazu při kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska 2007. Alonso coby zkušenější pilot dostal v kvalifikační jízdě přednost a Hamilton jej měl před sebe pustit, aby měl – stejně jako potom Hamilton – čistý vzduch pro rychlé kolo. A to Hamilton neudělal.
Taková neposlušnost vám neprojde ledaskde. A tím spíše u Rona Dennise. Ještě rok poté se vyprávěly skazky o tom, jak moc sprostí na sebe v rádiové komunikaci během inkriminovaného momentu Hamilton a Dennis byli. Vedení McLarenu nemělo napjatou situaci mezi Alonsem a Hamiltonem pod kontrolou a občas panikařilo.
Ať už v rádiu zaznělo cokoli, bylo to u komisařů závodu později použito jako jeden z důkazů, který usvědčil McLaren z nečisté hry, o které Dennis prohlásil, že v ní “nikdo nemá čisté svědomí”.
V samotném závěru kvalifikace přijel Fernando Alonso pro čerstvé pneumatiky, přičemž dostal informaci: “Pozdržíme tě na 20 sekund.” Za ním ale jel Lewis Hamilton, který kvůli tomuto pozdržení nestihl své závěrečné kvalifikační kolo. A skutečně, Alonsův mclaren stál bez hnutí po dobu dvaceti sekund poté, co byl odbaven. V té době za ním zastavil Hamilton, ale místo toho, aby se Alonso rozjel, zůstal stát dalších deset sekund. Hamilton už pak nestihl najet do rychlého kola, protože čas pro kvalifikaci vypršel.
McLaren svých dvacet sekund zdůvodnil taktickým načasováním pro vyhledání nejvolnějšího místa na trati. Na dotaz, proč Alonso čekal dalších deset sekund, odpověděl, že kontroloval, zda má nasazeny správné pneumatiky. GPS informace ostatních soupeřů navíc ukázaly, že McLaren dvacet sekund v boxech čekat nemusel. Komisaři vysvětlení McLarenu neakceptovali a pro start závodu klesl Alonso o pět míst dolů a McLarenu byly z GP Maďarska 2007 odepřeny body do Poháru konstruktérů. Do cíle dojel Alonso čtvrtý, zatímco Hamilton vyhrál. Oběma jezdcům pak chyběl jediný bod po finále v Brazílii, kde se Kimi Räikkönen z Ferrari stal mistrem světa.
Ron Dennis bezprostředně po incidentu v maďarském pitlane zahodil sluchátka a asertivním způsobem z boxové uličky odvedl Alonsova fyzioterapeuta Fabrizia Borru. Dennis později řekl, že to bylo proto, aby mu pomohl uklidnit oba jezdce, že sám na ně stačit nebude. Lewis Hamilton se omluvil týmu i veřejnosti za své ignorování pokynu, který vše nastartoval. Fernando Alonso byl při napjaté atmosféře v motorhomu McLarenu neustále dotazován na důvod své desetisekundové prodlevy, ale Španěl odpovídal pouze obecnými frázemi, že jde o běžnou praxi při taktických volbách během kvalifikace.
Zda se Alonso rozhodl k desetisekundové prodlevě sám, a jaký podíl má vedení McLarenu či Alonsovi inženýři na předchozí dvacetisekundové prodlevě, už nebude zcela jasné. Je ale velmi pozoruhodné, že kombinace těchto faktorů umožnila Alonsovi protnout cílovou pásku v nájezdu do posledního kvalifikačního kola pouhé dvě sekundy před vypršením časového limitu.
Události pak nabraly rychlý spád. Fernando Alonso se o týden později svěřil Ronu Dennisovi, že má k dispozici emailovou komunikaci obsahující citlivá data Ferrari. Poslal mu je testovací pilot týmu Pedro de la Rosa. Ron Dennis se dobrovolně nahlásil k tehdejšímu prezidentovi FIA Maxi Mosleymu, který napodruhé nastartoval proces vedoucí ke kompletní diskvalifikaci McLarenu ze sezony 2007.
O druhém listopadovém dni, dva týdny po závěrečné velké ceně, ve které spadl titul mistra světa do klína Ferrari a Kimiho Räikkönena s pomocí Felipeho Massy, McLaren a Fernando Alonso veřejně oznámili předčasné ukončení svého vztahu.
K jeho obnově došlo o 7 let a devět dní později.
“Přišel jsem, abych dokončil to, co jsem v roce 2007 začal,” řekl tehdy Alonso, když se rozhodl vstoupit do projektu McLaren-Honda, který se ukázal jako velmi neúspěšný.
Diskuse k článku