Jak se vyráběla závodní auta pro film Ferrari

Režisér a produkční tým nového životního dramatu Ferrari prozradili všechny podrobnosti o tom, jak pro film rekonstruovali Ferrari a Maserati z 50. let.

Štítky: Ferrari Zveřejněno 10. 01 2024 — GPF1.cz

Co uděláte, když k natočení filmu potřebujete více než půl tuctu klasických závodních vozů Ferrari a Maserati z 50. let, ale originály by se dnes v aukci prodaly za 30 nebo 40 milionů dolarů za kus? Pokud jste režisér Ferrari Michael Mann, postavíte je samozřejmě od základu s historicky věrnými detaily, které vyvolají úsměv na tváři i toho nejzarytějšího milovníka aut.

Film, v němž Adam Driver hraje zakladatele Ferrari a závodníka Enza Ferrariho, rekonstruuje závod Mille Miglia z roku 1957, slavný italský silniční závod na 1000 kilometrů, který se jel z Brescie přes průsmyk Futa do Říma a zpět do Brescie.

Výrobní design Ferrari byl náročný: Od značení na startovní rampě závodu Mille Miglia v Brescii přes oka kol vozu Ferrari 801 F1 až po logo firmy Buitoni na reprodukci závodního vozu Maserati 450S.

“Můj přítel Gianluigi Longinotti-Buitoni [bývalý generální ředitel Ferrari North America] se podílel na každodenním natáčení tohoto filmu – jeho rodina sponzorovala Maserati, které závodilo v roce 1957, a proto je na autě napsáno Buitoni,” říká Mann pro THR. “Chtěli jsme být přesní.”

Režisérova míra zapojení do designu filmu se rozšířila i na výběr přesných červených barev pro auta. Rita Campana, jejíž firma Campana Onorio, zabývající se restaurováním vozidel, vytvořila karoserie pro mnoho klasických závodních vozů Ferrari a Maserati, které jsou ve filmu vidět, “posílala jeden vzorek červené barvy za druhým,” vzpomíná Mann. “Pak jsem se rozhodl, že chci mít asi 20 procent pololesklé barvy, protože jsem nechtěl rozptylovat pozornost žhavými odlesky a chtěl jsem, aby byl lak lehce matný.”

Mann vysvětluje: “Pro stavbu vozů jsme našli vozy, které jsme mohli vymodelovat a naskenovat 3D lidarem. Pak je Neil Layton [vedoucí projektu vozů] vložil do programu [počítačem podporovaný design] a zpětně jsme navrhli stavbu trubkového podvozku. Pak jsem dopředu určil, kde chci, aby se kamera pohybovala, a pak jsme do trubkového podvozku zabudovali tyto pevné úchyty, aby naše kolejnicové systémy kamer mohly procházet skrz kůži,” neboli karoserii.

Závodní vozy sice vypadaly jako klasika z 50. let, ale jejich exteriér byl vyroben z hliníku a sklolaminátu a pod jejich ladnými tvary se skrývaly moderní podvozky závodních vozů postavené z dílů dodaných britskou společností Caterham Cars. “Úžasné bylo, že když se tyto vozy objevily v Modeně, fungovaly jako ze škatulky,” říká ředitel s odkazem na italské město, kde sídlí provozy Ferrari. “Ještě než na nich byly karoserie, jezdili jsme s nimi. To bylo docela velkolepé. Myslím, že Neil Layton je skvělý.”

Nejnáročnější bylo znovu vytvořit Ferrari 801 vzhledem k tomu, že “to auto už vlastně neexistuje,” říká Layton, jehož britská firma Auto Action Developments dříve pracovala na filmu Jamese Bonda z roku 2021 No Time to Die a byla obeznámena s problémy replikování klasických vozů, protože vyrobila Aston Martin DB8, který byl v tomto filmu vidět. “Bylo to podobné jako u Bonda, ale u tohoto filmu jsme spolupracovali s původní automobilkou,” říká Layton. “Ferrari samozřejmě dalo Michaelovi svolení k replikování vozů, ale neměli jsme od Ferrari žádnou podporu. Museli jsme si obstarat všechna vozidla – například závodní vozy Ferrari 335 a 315 -, ze kterých jsme vycházeli.”

Layton pro Ferrari vyrobil podvozkové díly pro závodní vozy, které by se vešly pod Campanovu karoserii. “Pro model 801 jsem koupil hračku v měřítku 1:18, naskenoval ji a vše zmenšil na velikost točny kol,” říká Layton. “Odtud jsme vytvořili 3D model a pak jsme se pustili do vymýšlení, jaké motory, pohonné jednotky, převodovky a nápravy použijeme. Od rýsovacího prkna po skutečnou jízdu jsme 801 postavili za týden.” Aby se vše podařilo, říká Layton, “tým na projektu pracoval neúnavně, pracovali jsme 16 hodin denně, dělené směny a nepřetržitě 22 týdnů.”

Na celý proces dohlížel oscarový koordinátor kaskadérů Robert Nagle, který s Mannem spolupracuje již více než dvacet let. “Tento projekt byl jedinečný a Michael se na mě obrátil, abych dohlédl a vymyslel, jak postavit naše filmová auta. Jak ta auta postavíme, jak je uděláme co nejlépe – a co nejautentičtěji – a to vše s vědomím, že je prostě budeme prohánět tak tvrdě, jak jen to půjde,” říká Nagle. “To bylo ve spojení s mou rolí koordinátora kaskadérů, kdy jsem spolupracoval s Michaelem na návrhu akce spolu s tréninkem herců, které bude chtít vidět za volantem.”

Campana vysvětluje: “Byl to velmi delikátní proces – karoserie a rám byly nastaveny v různých zemích a pak jsme je museli sladit. Museli jsme karoserii namontovat na podvozek.” Layton dodává: “Takže ve všech ohledech oni navrhovali botu a my jsme vyráběli nohu.”

Jakmile byla auta vytvořena, na place se s nimi tvrdě jezdilo. Pro Patricka Dempseyho, který hraje závodníka Piera Taruffiho, byla práce na Ferrari dílem lásky. “Byla to ta nejlepší práce, jakou jsem kdy v životě měl, člověče,” říká herec, který se závodění věnuje už více než dvě desetiletí, včetně závodů Baja 1000 a kultovního francouzského vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans. “Robert Nagle se mě zeptal, jestli chci v téhle věci řídit. Byl to prostě splněný sen. Mohl jsem řídit, jedl jsem skvělé jídlo, byl jsem v Itálii a natáčel jsem dobový film s Michaelem Mannem.”