Jak rozpočtové stropy “zpozdily reakci auta” na poznatky z aerodynamického tunelu
Technický ředitel Mercedesu James Allison vysvětlil, jak se zkomplikovala spolupráce mezi aerodynamickým tunelem, továrnou a závodní dráhou z pohledu rozpočtových stropů.
Zavedení rozpočtového stropu pro sezónu 2021 mělo za cíl eliminovat výkonnostní konkurenci mezi týmy F1 tím, že se sníží efekt finanční výhody špičkových týmů. Ačkoli tento efekt dosud pomohl vytvořit vyrovnanou skupinu uprostřed pole, omezil také rozsah vývoje současné generace vozů a ztížil překonání pomalého startu. Podle Jamese Allisona byl vliv na komponenty s dlouhými dodacími lhůtami minimální, ale běžný příval modernizací zaváděných v průběhu sezóny se potýkal s větším zpožděním mezi testováním a výrobou.
V důsledku toho týmy přešly ke sdružování svých upgradů do balíčků, což způsobuje další zpoždění u dílů vyvinutých jako první.
“Pokud si představíte, že většina výkonu pochází z aerodynamického tunelu, aerodynamický tunel proto vždy bude diktovat to, kam nakonec bude vůz následovat,” vysvětlil Allison. “Zpoždění mezi tím, co vidí auto, a tím, co dělá aerodynamický tunel, spočívá v tom, jak rychle můžete geometrii z aerodynamického tunelu předat do konstrukční kanceláře a jak ji mohou vyplivnout do výroby, aby se vyrobila.
Když ještě neexistoval rozpočtový strop, tak jste ty věci mohli pouštět z aerodynamického tunelu v podstatě každý druhý den a lidé je zuřivě navrhovali a pak jste je zuřivě vyráběli, což znamenalo, že prodleva mezi tím, kde byl tunel a kde byla trať, byla vždy jen několik týdnů. V dnešní době si můžete dovolit třeba dvě nebo tři velké nebo zásadní modernizace za sezónu, a pak už to jen ladění mezi tím.
Místo toho, abyste něco našli v tunelu a hodili to do továrny, něco najdete, něco najdete, něco najdete, něco najdete a řeknete si: ‘Dobře, to už je dost velké na to, aby to šlo do balíčku, který si můžeme dovolit. Vyrobíme to a dáme to do auta’. A to znamená, že auto zaostává za aerodynamickým tunelem mnohem víc. V tunelu se tím nemění míra zisku. To je pořád stejné. Ale auto dohání aerodynamický tunel méně často a je s ním ve větším zpoždění. Takže to má na vás vliv.”
Allison dodal, že kvůli finančním omezením je pro Mercedes obtížné vynakládat prostředky na dlouhodobější projekty, jako je zlepšování procesů a personálu v týmu. To je něco, o čem tým Williams pod vedením jeho bývalého kolegy Jamese Vowlese vzhledem k omezení kapitálových výdajů hlasitě mluvil.
“Druhý způsob, jakým vás to ovlivňuje, je, že je těžší najít zdroje, lidi a hardware, abyste mohli investovat do zlepšování schopností,” řekl Allison. “Je velmi snadné uvíznout ve stejném způsobu provádění věcí, protože zlepšit způsob provádění věcí stojí peníze a čas. Pokud všechny peníze a čas věnujete na těch pár vylepšení a stavíte auto na nový rok, je těžké to celé řešení zlepšit.
“Stroje, které auto vyrábějí, kreslírna, která auto kreslí, a metodika v továrně – do toho se investuje mnohem hůř než dřív.”