Jak Minardi doslova vyhořelo na Dakaru

Tým Minardi Formule 1 se v roce 1986 rozhodl zúčastnit nejslavnější terénní rallye na světě: Rallye Dakar. Zdálo se, že se týmu daří dobře, i když se rozhodl zúčastnit se s kamionem místo s automobilem. Ohlížíme se zpět za rallye dobrodružstvím týmu F1 s majitelem Giancarlem Minardim.

Štítky: Historie Minardi Motorsport Zveřejněno 7. 01 2024 — GPF1.cz

Milovníci F1 znají jméno Minardi z Formule 1. Italský závodní tým působil v prémiové třídě v letech 1985 až 2005 a kdysi za něj jezdili známí jezdci jako Fernando Alonso, Mark Webber nebo Jos Verstappen. Tým byl později prodán společnosti Red Bull a v roce 2006 se objevil na startovním roštu jako Toro Rosso, nyní AlphaTauri.

Rok po debutu Minardi ve Formuli 1 podepsal tým smlouvu i na další významnou automobilovou a motoristickou událost. V roce 1986 se tým rozhodl zúčastnit se Rallye Dakar. Majitel a jmenovec týmu F1 Giancarlo Minardi prozradil, že s tímto nápadem přišel jeho dobrý přítel. Tým F1 k tomu “něco cítil”, a proto bylo rozhodnuto o účasti. Onen dobrý přítel měl také kamion, a proto se tým přihlásil s kamiony.

“Nebylo snadné přestavět kamion, který vlastně nebyl určen k závodění, na rychlý závodní kamion,” přiznává Minardi. “To byla obrovská výzva, kterou jsme museli řešit během sezony vedle aktivit F1. Přesto se nám podařilo vytvořit vůz, který přes duny jezdil rychle, a to i přes nedostatek zkušeností, které jsme měli.”

Ital věří, že s většími zkušenostmi mohli na Rallye Dakar postoupit dál.

POŘÁDÁME ZÁJEZD DO VÍDNĚ NA F1 EXHIBITION. PŘIDEJ SE K NÁM!

“Myslím, že jsme si v budoucnu mohli vést dobře, ale s naším projektem Formule 1 jsme prostě ztratili příliš mnoho času. Proto jsme se nemohli pustit do dalšího projektu zaměřeného na Dakar na plný úvazek. Bylo to samozřejmě také mnohem více ve stylu “Byl to přátelský projekt, rozhodně nešlo jen o výkon,” řekl Minardi.

Přesto si tým vedl lépe, než se očekávalo.

“Ke konci rallye jsme byli dokonce na druhém místě v hodnocení kamionů.”

Vše však nakonec ztroskotalo na chybě při přestavbě kamionu.

“Elektrická instalace nebyla správně nainstalována a to nás nakonec přišlo draho. Protože elektroinstalace nebyla úplně dokonalá, v kamionu nakonec vypuknl požár. To byla samozřejmě škoda pro tým, ale také pro naše řidiče. Ti už na situaci nemohli nic změnit, v důsledku čehož náš kamion nakonec shořel úplně a dakarské dobrodružství pro nás skončilo.”

Dakarské dobrodružství Minardi skončilo v slzách, ale Ital je stále hrdý na to, čeho tým tehdy dosáhl. Očekává také, že by tým mohl při opakovaném vystoupení dobře zabodovat.

“Myslím, že kdybychom měli v následujících letech více času, mohli jsme být ještě konkurenceschopnější. Teď museli inženýři a mechanici v týmu dělat všechno bez zkušeností, ale v následujících letech by to bylo jinak.”

Minardi se již nikdy Rallye Dakar nezúčastnil a poté se vrátil do nejvyšší třídy motorsportu, formule 1.