Hodnocení letošních nováčků – Mazepin to schytal

Šéf týmu AlphaTauri a bývalý pilot Franz Tost nabízí svůj pohled na tři nováčky sezony 2021. Schumacher s Tsunodou považuje za talentované, o Mazepinovi však má určité pochyby.

Štítky: Franz Tost Mick Schumacher Nikita Mazepin Yuki Tsunoda Zveřejněno 21. 02 2021 — Lukáš Štěrovský

Metodický Schumacher

Až v Bahrajnu zhasnou červená startovní světla, bude zbořen jeden velký milník. Do královny motorsportu se po 3045 dnech vrátí jméno Schumacher – taková doba uplynula od loučení Michaela v Grand Prix Brazílie 2012. Mick sice bude pokračovat v odkazu svého otce, jeho cesta do F1 ovšem nemohla být odlišnější.

Zatímco Michael se do královny motorsportu dostal oklikou přes závody prototypů a cestovní vozy (to už za sebou měl ovšem několik let v motokárách a nižších formulových sériích), Mickova kariéra byla skoro až předurčena: dva roky v německé formuli 4, další dva v evropské F3 a nakonec dvě sezony formule 2 s tím, že pro poslední dva šampionáty platí, že v závěrečné sezoně bral vždy titul.

Který z letošních nováčků bude nejlepší?

Zajímavý pohled na Micka Schumachera jako jezdce nabízí šéf týmu AlphaTauri Franz Tost. Jakožto člen managementu Williho Webera, který spravoval kariéru Michaela, byl Tost v kontaktu s Mickem už od jeho začátků v motokárách. „Mick není typem jezdce, který skočí do auta a hned riskuje vše. Postupuje krok po kroku, dokud si není jistý, že má vše pod kontrolou. Pak teprve udeří,“ objasňuje pětašedesátiletý Rakušan.

„U mladých jezdců se často stává, že se dostanou do vozu F1, a netuší, co se děje. Mick je pilot, který nejprve vše pozorně sleduje a učí se. Jsou jiní, kteří jsou třeba hned rychlí, ale sami netuší proč. Je důležité postupovat krok za krokem a vždy využít, co jste se naučili. Mick tohle umí opravdu dobře. Proto jsem si jistý, že ve formuli 1 uspěje,“ má jasno Tost.

Nadaný Tsunoda

Pod bývalým pilotem formule 1 bude závodit i další talentovaný nováček, Yuki Tsunoda. Teprve dvacetiletý Japonec tak rozšíří dodnes nepříliš bohatou historii asijských pilotů ve formuli 1. „Všiml jsem si ho už ve formuli 3 před dvěma lety. Je důležité zmínit, že tehdy přišel z Japonska a neznal tu žádné okruhy. Život v Evropě je velmi odlišný. Je to opravdový kulturní šok. On se s tím vypořádal tak, že se koncentroval na závody a podával dobré výkony, což je něco výjimečného.“

Tost dobře ví, o čem mluví. V roce 1995 pomáhal jinému Schumacherovi, Ralfovi, v jeho cestě za titulem v japonské formuli Nippon. A úspěch by mohl zažít i s Tsunodou. „Vloni v Imole jsme započali testovací program. Překvapivě rychle si na auto zvykl. Byl schopný se neustále zlepšovat, aniž by dělal chyby, smyky nebo havaroval. Na začátku roku jsme absolvovali další jízdy v Imole a Misanu, v rámci kterých najel 1000 kilometrů.

Pět nejdůležitějších momentů, které udělaly z Júkiho Cunody pilota F1

Pro mě je rozhodující faktor, jak rychle jezdec vstřebá, co se mu řekne. U Yukiho je to okamžité. Hned ví, co má dělat, je silný na brzdách a má dobré cítění pro vůz, zejména v rychlých zatáčkách. Pokud budeme mít konkurenceschopné auto, je jasné, že zajede pár překvapivých výsledků,“ tvrdí Tost.

Ten chová respekt i k dalším mladým pilotům, kteří se do nejvyšší třídy ještě neprobojovali. „Mladí jezdci jsou teď velmi dobří, vyjma Micka a Yukiho lze zmínit třeba ještě Roberta Shwartzmana. Ti jsou nejlepší. Tahle generace bude definovat budoucnost formule 1,“ má jasno.

Apple chystá autonomní vozidlo pro rok 2024

A co Mazepin?

Kdo ho ale naopak dvakrát nepřesvědčil, to je poslední nováček letošní sezony, Rus Nikita Mazepin, který bude Schumacherovým kolegou u Haasu. Mazepin má za sebou několik incidentů na dráze i mimo ni, ze kterých si ale velkou hlavu nedělá.

„Samozřejmě to můžete vzít do extrému a tvrdit, že z krávy nelze udělat tygra. Na konci ale vždy rozhoduje, jak je jezdec chytrý a kolik té chytrosti využije v kokpitu. Za svoji dlouhou kariéru v motorsportu jsem zjistil, že uspějí pouze jezdci, kteří jsou inteligentní a vědí, proč dělají to či ono, a ti, kteří se chovají odpovídajícím způsobem…“

Na vrcholový motorsport se vztahuje ruský olympijský zákaz. Doplatí na to Mazepin