Pět nejdůležitějších momentů, které udělaly z Júkiho Cunody pilota F1
Japonsko má ve formuli 1 opět svého reprezentanta. Na startovním roštu sezony 2021 bude stát 20letý Júki Cunoda. Pojďme se spolu podívat na 5 klíčových bodů, které vedly k Cunodově vstupu do královny motorsportu.
Úspěch v pozadí tragédie
Júki Cunoda začal závodit v Evropě poměrně nedávno – z Japonska na starý kontinent zavítal teprve v roce 2019. Tehdy se zúčastnil prvního ročníku znovuzrozeného šampionátu formule 3.
Podporován Hondou a Red Bullem, vstoupil Cunoda do týmu Jenzer. Začátek roku se mu ale vůbec nevydařil – z prvních sedmi závodů si odvezl jen tři body. Pozitivní však bylo, že se držel v horní části startovního pole, v třicetičlenném poli dojel nejhůře šestnáctý.
První větší úspěch přišel až během závodního víkendu ve Spa-Francorchamps. Během sobotního závodu dojel 19letý Japonec na šestém místě a zajistil si tak dobrou startovní pozici pro nedělní sprint. Ještě v sobotu dopoledne ale došlo během závodu formule 2 k tragické nehodě, při které zahynul Francouz Anthoine Hubert, šampion předešlé sezony GP3.
Zatímco formule 2 oba své závody ve Spa zrušila, formule 3 pokračovala dle plánu. A právě během nedělního závodu dokázal Cunoda získat své první stupně vítězů.
První vítězství na evropské půdě
Po závodním víkendu v Belgii následovaly dva závody v Monze. V tom prvním dojel Júki Cunoda na skvělém třetím místě. V neděli se tak na startovním roštu postavil na šestou pozici.
Pokud do té doby svět pravého Cunodu neviděl, po nedělním závodě o jeho kvalitách nemohl nikdo pochybovat. Ještě před vjezdem do první zatáčky se Cunoda posunul o tři příčky vpřed. Poté si začal probojovávat cestu na úplný vrchol. O vedení chvíli bojoval s Jakem Hughesem, nakonec si ale svou pozici na čele závodu udržel.
Cunoda v Monze zvítězil a dojel si pro své první vítězství na evropské půdě. Zároveň získal své poslední body do šampionátu formule 3, celkový ročník zakončil na devátém místě.
Umění práce pod tlakem
V roce 2020 se Cunoda posunul do formule 2 s týmem Carlin, což mnohé šokovalo. Red Bull jeho povýšení vysvětloval tak, že se Cunoda učí velmi rychle a další ročník ve formuli 3 by jeho progres mohl zpomalit.
Ve svém úplně prvním volném tréninku skončil Cunoda první. Pravá demonstrace jeho talentu a síly ale teprve měla přijít. Stejně jako na začátku sezony formule 3, tak i na začátku roku 2020 byly Cunodovy výsledky málo reprezentativní. O jeho rychlosti ale nebylo pochyb, ačkoliv v prvních osmi závodech bodoval jen dvakrát, v obou případech se jednalo o stupně vítězů.
První vítězství si mladý Japonec vyjel na Silverstonu. Vedení převzal poté, co se jezdci Premy, Mick Schumacher a Robert Švarcman, vzájemně srazili. Z Cunodovy strany byl však tento triumf pouze začátek.
Nároční první test s AlphaTauri
Po závodě v Imole dostal Júki Cunoda nabídku testovat s dva roky starým monopostem Toro Rosso. Během jednoho dne si ozkoušel různé podmínky – na trati chvílemi pršelo, chvílemi bylo sucho. Svůj první den s monopostem formule 1 zakončil s 325 kilometry na svém kontě.
Bylo zřejmé, že byl Cunoda vozem formule 1 překvapený. Dokonce svou lámanou angličtinou přiznal, že se musí na svou další příležitost v kokpitu F1 lépe připravit. „Musím hodně cvičit, než opět usednu do kokpitu formule 1,“ přiznal 20letý Japonec.
Zisk superlicence v posledním závodním víkendu roku
Ačkoliv Cunoda nebojoval o titul šampiona, bojoval o možnost závodit v sezoně 2021 ve formuli 1. K tomu, aby mohl v královně motorsportu závodit, potřeboval získat superlicenci. Před posledními dvěma závody sezony se Cunoda pohyboval na pátém místě, které by mu k zisku superlicence stačilo, jenže šestý Lundgaard byl v přímém dosahu.
Tlak ale Cunodu nezlomil. Naopak – nabudil ho. Japonský závodník si pro hlavní závod vyjel pole position. V závodě si vyjel své třetí vítězství ve formuli 2, ale rozhodně to neměl zadarmo. Bojoval s Nikitou Mazepinem a Kuan-Jü Čouem.
Do nedělního závodu pak startoval z osmé příčky, ale do cíle dojel na skvělé druhé pozici. Před ním byl jen jeho týmový kolega Jehan Daruvala. Nejenže si Cunoda vyjel svou superlicenci, která mu po sezoně zajistila oficiální místo u týmu AlphaTauri pro rok 2021, zároveň ale sezonu zakončil na úchvatné třetí příčce. Stal se nejlepším nováčkem roku.