Historie: Problémy s výstavbou málem odložily premiéru formule 1 v Austinu
Před sedmi lety se kolotoč formule 1 vrátil zpět do Spojených státu amerických po pětileté odmlce. Start byl však vinou zastavení výstavby reálně ohrožen.
Poslední závod ve Spojených státech amerických se odjel 17. června 2007. Po neshodách promotérů s tehdejších ředitelem formule 1 Berniem Ecclestonem královna motorsportu opustila severní Ameriku na dlouhých pět let. Ovšem návrat v roce 2012 byl nejdříve ve velkém ohrožení.
Po problémech s výstavkou roku 2011, kdy dokonce došlo k pozastavení stavby, reálně hrozilo, že návrat do Spojených států amerických bude pro formuli 1 odložen. Naštěstí však stavba mohla pokračovat a 21. září 2012 byla položena poslední vrstva asfaltu a následně byl 25. září okruh oficiálně homologován.
První závod v Austinu měl pouze jednu DRS zónu, a to na zadní rovince, která vedla k nájezdu do dvanácté zatáčky. Tato varianta byla zvolena především z důvodu, aby mohli jezdci divákům přinést více předjíždění. Detekční bod byl umístěn 372 metrů před vrcholem zatáčky číslo dvanáct. Celková délka zóny DRS byla přibližně 649 metrů.
První volné tréninky opanoval Sebastian Vettel na monopostu týmu Red Bull. Němec byl o půl vteřiny rychlejší než poslední vítěz GP USA z roku 2007 Lewis Hamilton. Vettel byl navíc rychlejší o propastné dvě vteřiny než jeho konkurent v boji o titul Fernando Alonso z Ferrari.
Sobotní generálka před kvalifikací byla do značné míry ovlivněna kolizí mezi Sauberem Sergia Péreze a Marusií Charles Pica. Nejrychlejším byl ovšem znovu Vettel před Lewisem Hamiltonem.
Sebastian Vettel potvrzoval výborné tempo Red Bullu i v kvalifikaci, kde vyhrál všechny tři části. Druhý skončil Lewis Hamilton a třetí místo obsadil týmový kolega Sebastiana Vettela Mark Webber. Po skončení kvalifikace byli však před sportovní komisaře předvoláni Michael Schumacher a Mark Webber. Schumacher se zodpovídal za blokování Fernanda Alonsa během Q2. Němec však nakonec vyšel bez postihu, protože se stejně jako Alonso nacházel v rychlém kole a neměl tedy žádný důvod Španěla blokovat.
Mark Webber měl situaci složitější, protože ignoroval výzvu k povinnému převážení monopostu. Sportovní komisaři nakonec byli velmi benevolentní a Webber vyvázl jen s napomenutím, protože si tým Red Bull chybu uvědomil a ihned Webberův monopost poslat k technické přejímce.
Start závodu se povedl Sebastianu Vettelovi, který si držel vedení. Mark Webber dokázal předjet Lewise Hamiltona a vše začalo směřovat k tomu, že Red Bull by si mohl z prvního závodu na okruhu v Austinu odvézt double. Selhání systému KERS a alternátoru v sedmnáctém kole na Webberově voze však znamenal, že bojovat o vítězství bude Vettel s Hamiltonem.
Oba piloti sváděli tvrdé souboje, nakonec to ale byl Hamilton, který bravurně využil systému DRS a dostal se do vedení závodu. To nakonec nepustil až do konce a dokázal tak Vettela porazit o pouhou půl vteřinu. Třetí skončil s ohromnou ztrátou čtyřiceti vteřin Fernando Alonso.
Hamilton po dramatickém závodě neskrýval své nadšený. „Být schopen porazit red bull Sebastiana Vettela je velká výzva, nám se to ale nakonec povedlo,“ řekl Hamilton. Výborný výkon Brita chválil i druhý muž celkového pořadí Sebastian Vettel. „Lewis byl přímo za mnu v zóně DRS. Plně využil svoji příležitosti a projel kolem mě. Snažil jsem se bránit, ale věděl jsem, že bude mít daleko větší rychlost. Byl lepší,“ hodnotil Velkou cenu USA Vettel.
Lewis Hamilton tak navázal na své pět let staré vítězství ve Velké ceně Spojených států amerických na okruhu v Indianapolis. A začal psát svou dominantní historii na novém okruhu v Austinu.
Diskuse k článku