Havárie, která otevřela Engemu dveře do formule 1
Dnes je to přesně 20 let od premiéry brazilského závodníka Luciana Burtiho. Většina z nás si ho pamatuje především z důvodu strašné havárie, po které ho nahradil prozatím jediný český zástupce ve formuli 1 Tomáš Enge.
Luciano Burti vstoupil do královny motorsportu v sezoně 2000 a to poté co udělal dojem v britské formuli 3. Brazilec dokonce porazil Jensona Buttona a obsadil celkové druhé místo v šampionátu. Po takovémto výsledku se stal testovacím jezdcem týmu Jaguar.
Burtiho premiéra přišla hned v debutovém ročníku 2000. Eddie Irvine před závodem v Rakousku onemocněl a volba tak padla právě na mladého Burtiho. Debut rodáka ze Sao Paula nedopadl vůbec špatně. V kvalifikaci sice ztratil na týmového kolegu Johnyho Herberta půl vteřiny ale V závodě skončil na nebodované jedenácté pozici, což je solidní výsledek.
Po sezoně 2000 se rozhodl Johny Herbert ukončit kariéru. Burti měl tohoto pilota nahradit a stát se nastálo týmovým kolegou Eddieho Irvina. Hned po startu sezony však Jaguar oznámil, že od ročníku 2002 utvoří jezdeckou dvojici Pedro de la Rosa a Irvine. Opravdu velký podraz pro tehdy mladého Brazilce, který věděl, že jeho časy jsou u Jaguaru sečteny.
Burti oznámení o jezdecké sestavě Jaguaru opravdu těžce nesl a hledal možné alternativy. Naštěstí pro něho se jedna našla. Tým Prost se rozhodl ukončit spolupráci s Gastonem Mazzacanem z důvodu špatných výkonů a Burti měl rázem nový tým. Nejspíše nejlepší volba pro všechny strany, protože De la rosa mohl do Jaguaru zamířit dřív a Burti měl jistou budoucnost.
V novém týmů sice nedokázal Burti ani jednou bodoval, ale i tak si pravidelně připisoval solidní umístnění na prahu první desítky. Vše začalo jít z kopce od GP Německa. Když došlo ke startu velké ceny, Michael Schumacher byl extrémně pomalý, a to z technických důvodů. Burti, částečně kvůli Olivieru Panisovi z týmu British American Racing, nemohl vidět pomalý monopost Ferrari a narazil přímo do jeho zádě.
Burtiho monopost byl okamžitě katapultován a letěl vzduchem. Při dopadu narazil na monopostu Enriqueho Bernoldiho a následně zamířil do štěrkové zóny. Je až neuvěřitelné, že všichni tři zúčastnění piloti dokázali své monoposty opustit, naskočit do náhradních vozů a po restartu závodu pokračovat. Burti ale bohužel i tak cílovou vlajku neviděl, protože se v průběhu 23 kola roztočil a musel odstoupit.
O několik týdnů přišla Burtiho poslední velká cena. V kvalifikaci na GP Belgie obsadil osmnácté místo, zatímco jeho týmový kolega Heinz-Harald-Frentzen uchvátil všechny fanoušky čtvrtým místem. Burti se na startovním roštu postavil vedle svého dřívější kolegy Eddiho Irvina. V raných fázích závodu se Brazilec snažil kolem Irvina dostat a získat tak jednu pozici. Ve čtvrtém kole však souboj vygradoval v zatáčce Blanchimont. Burti se s Irvinem střel a neovladatelně v rychlosti 300 km/h narazil do bariéry z pneumatik.
Irvine hned věděl, že je zle a po opuštění svého monopostu běžel Burtimu pomoci. Po odtažení mnoha pneumatik našel Irvine společně se zdravotníky brazilského pilota v bezvědomí. Závod byl okamžitě přerušen. Burtiho se nakonec podařilo z kokpitu vyprostit a následně byl převezen do nemocnice.
Burti přiznal, že si nepamatuje posledních 48 hodin před a ani samotnou havárii. Je však štěstí, že vůbec takto hrůzostrašnou nehodu přežil. „Moje vzpomínka na nehodu je nula. Nepamatuji si ani začátek závodu. Moje první vzpomínka byla na rozhovor s rodiči po třech dnech v nemocnici.”
Výsledkem této nehody bylo, že se do formule 1 dostal první český závodník Tomáš Enge. Ten v týmu Prost dokončil sezonu, ale kontrakt mu následně nebyl prodloužen. Bohužel ani Burti se již do formule 1 nevrátil. Nutno ale dodat, že Brazilec trpěl po nehodě záchvaty a často ztrácel koncentraci. Dokázal se však zotavit natolik, že získal pozici zkušebního jezdce Ferrari v sezoně 2004 a až do předloňského roku závodil v seriálu brazilských cestovních vozů. Na start Grand Prix už se však nikdy nevrátil.