FIA reaguje na “nebezpečně” vyčerpávající závod v Kataru
FIA si bere k srdci situaci, do které se dostali piloti v průběhu Velké ceny Kataru. Vystaveni velkému horku a větší zátěži než obvykle, řada z nich se dostala na limit, nebo přes limit fyzických schopností.
Někteři piloti museli vyhledat po dojezdu do cíle lékařskou pomoc. Logan Sargeant z Williamsu závod musel pro úplné vyčerpání a nevolnost vzdát, Esteban Ocon se pozvracel v samotném závodě, řada jiných pilotů byla několikrát na pokraji ztráty vědomí. George Russell také bojoval s tím, že závod vzdá.
Den po Velké ceně Kataru FIA vydala prohlášení, podle kterého bere situaci vážně. A uvedla, jaké kroky hodlá absolvovat. Nabízíme plné znění prohlášení FIA:
“FIA se znepokojením konstatuje, že extrémní teploty a vlhkost během Velké ceny Kataru formule 1 2023 měly vliv na zdraví jezdců. Ačkoli jsou elitními sportovci, nemělo by se od nich očekávat, že budou soutěžit v podmínkách, které by mohly ohrozit jejich zdraví nebo bezpečnost. Za bezpečný provoz vozů jsou vždy zodpovědní soutěžící, nicméně stejně jako v případě dalších záležitostí týkajících se bezpečnosti, jako je infrastruktura okruhu a požadavky na bezpečnost vozů, přijme FIA veškerá přiměřená opatření, aby stanovila a sdělila přijatelné parametry, v nichž se soutěže konají.
FIA proto zahájila analýzu situace v Kataru, aby poskytla doporučení pro budoucí situace extrémních povětrnostních podmínek. Je třeba poznamenat, že ačkoli je příští ročník Velké ceny Kataru naplánován na pozdější období roku, kdy se očekávají nižší teploty, FIA dává přednost tomu, aby již nyní přijala věcná opatření, která by zabránila opakování tohoto scénáře.
Řada opatření bude projednána na nadcházejícím zasedání lékařské komise v Paříži. Opatření mohou mimo jiné zahrnovat pokyny pro soutěžící, výzkum úprav pro účinnější proudění vzduchu v kokpitu a doporučení pro změny v kalendáři, aby odpovídal přijatelným klimatickým podmínkám. Výzkumy z jiných seriálů, jako jsou cross-country závody v extrémních klimatických podmínkách, budou prozkoumány z hlediska možného využití pro okruhové závody. Závazek FIA k užší spolupráci mezi technickými, bezpečnostními a lékařskými odděleními pod vedením prezidenta FIA tento proces usnadní.”