Ferrari je od letoška šampaňským na stupních vítězů

Jméno Ferrari se dostane na stupně vítězů každé velké ceny v následujících třech letech. Šumivé víno Ferrari Trento se totiž stalo oficiálním partnerem F1.

Štítky: Stupně vítězů Zveřejněno 2. 03 2021 — Tomáš Richtr

Ferrari není jen automobilová značka. Ferrari je také vůdčí vinařství Itálie proslavené výrobou šumivých vín klasickou metodou. Proces výroby je v souladu s přísnými pravidly nastavenými zakladatelem Giulo Ferrarim, které jsou dnes základními regulačními principy kategorie Trento D.O.C., jak uvádí vysvětlení Global Wines & Spirits. Podl něj se na výrobu vín Ferrari používají pouze hrozny vypěstované v regionu Trentino – přesněji hrozny z nejlepších poloh vinic kategorie Trento D.O.C. O Trentinu se dá říci, že ohromuje a fascinuje svou rozmanitostí a kontrasty terénu, barev a teplot. Jednou z nejdůležitějších je odrůda Chardonnay, pro kterou jsou zde ideální podmínky – díky teplotním rozdílům mezi dnem a nocí v období dozrávání získává dokonalou vůni a aroma.

Hrozny jsou po sklizni velmi jemně lisovány. Do vylisované šťávy se přidají kvasinky a probíhá první fermentace, která dává výslednému vínu charakteristické aroma. Druhotná fermentace následuje po přidání tirážního likéru do již naláhvovaného vína. Láhve jsou poté uloženy na 2 až 10 let do sklepa – podle druhu výsledného vína. Poté je proces ukončen remuáží a doplnění láhve expedičním likérem – ten dodává výslednému vínu jeho finesu a podtrhuje jeho individuální charakter.

Historie vinařství Ferrari je spojeno se jménem Giulio Ferrari a jeho snem vyrobit víno inspirované kvalitou Champagne vín. Giulio byl zkušený a velmi pečlivý enolog, který vystudoval vinařskou školu v Montpellier. Již od začátku v roce 1902 vyráběl extrémně limitované množství vín za nadstandardní ceny. I přes vysoké ceny však nebyl schopen krýt poptávku milovníků šumivých vín. V roce 1952 převzal od Giulia vinařství Bruno Lunelli – majitel nejznámějšího vinného baru v Trentinu – který pokračoval v započatém úsilí až do své smrti.

Díky pracovnímu úsilí a vrozenému obchodnímu talentu zvýšil produkci až na 100 tisíc láhví ročně. Jeho synové Gino, Franco a Mauro od roku 1962 převzali kontrolu nad vinařstvím a od roku 2005 pravnoučata Marcello, Matteo a Camilla pokračují ve více než stoleté staré tradici. Jsou třetí generací vinařů, kteří vedou společnost se zdravým respektem k historii stejně jako s jasnou představou o budoucnosti.

Víno značky Ferrari se ve formuli 1 objevilo na konci závodu na Monze v roce 1981. Ferrari střídá značku Moët, která vloni překvapivě zaskočila za společnost Champagne Carbon, která měla původně smlouvu až do letošního roku. Jedna láhev vyjde na 3 tisíce dolarů a byla osazena prvky z uhlíkových vláken (karbonu), tedy stejným materiálem, ze kterého se ‘pečou’ kokpity F1.

Champagne Carbon vystřídal 15 let fungující Mumm. Berniemu Ecclestonovi bylo tehdy málo 5 milionů dolarů, které majitel značky Mumm, společnost Pernod Ricard (vlastní také Becherovku), nabízel. Po rozchodu F1 a Mumm na konci sezony 2015 v tichosti do sezony 2016 nastoupila značka Chandon (také sponzor McLarenu) ze skupiny prominentních značek  ‘Moët Hennessy – Louis Vuitton’. Chandon je ale ve skutečnosti šumivým vínem, stejně jako nový dodavatel Ferrari.

Majitel  Champagne Carbon, Alexandre Mea, uvedl, že došlo k pozastavení plnění smlouvy a že se značka letos. To se ale nestalo a Ferrari je novým dodavatelem šumivých vín pro oslavy na stupních vítězů v cíli velkých cen.

Tradice předávání šampaňského sice začala ve třicátých letech v Remeši (v regionu Champagne!), kde obchodníci s vínem Paul Chandon Moët a hrabě Frederic Chandon předávali lahve vítězům velkých cen ve Francii, ale ono velkolepé stříkání začalo až v roce 1967 v cíli závodu 24 hodin Le Mans, v rukou vítěze, Američana Dana Gurneyho. Ten se nechal údajně inspirovat rok starým incidentem, kdy švýcarský pilot Joseph Siffert a vítěz kategorie P2.0 Joseph Siffert zavadil o korek a šampaňské omylem vystříklo. Ano, šlo o závod Le Mans v roce 1966, slavně ztvárněný stejnojmenným filmem.

Smůlu piloti mají v zemích jako Abú Dhabi nebo Bahrajn, kde se alkoholické nápoje na stupně vítězů nedostanou. Nahrazují je nealkoholické šumivé nápoje, prostě ‘rychlé špunty’.