Ferrari je od letoška šampaňským na stupních vítězů
Jméno Ferrari se dostane na stupně vítězů každé velké ceny v následujících třech letech. Šumivé víno Ferrari Trento se totiž stalo oficiálním partnerem F1.
Ferrari není jen automobilová značka. Ferrari je také vůdčí vinařství Itálie proslavené výrobou šumivých vín klasickou metodou. Proces výroby je v souladu s přísnými pravidly nastavenými zakladatelem Giulo Ferrarim, které jsou dnes základními regulačními principy kategorie Trento D.O.C., jak uvádí vysvětlení Global Wines & Spirits. Podl něj se na výrobu vín Ferrari používají pouze hrozny vypěstované v regionu Trentino – přesněji hrozny z nejlepších poloh vinic kategorie Trento D.O.C. O Trentinu se dá říci, že ohromuje a fascinuje svou rozmanitostí a kontrasty terénu, barev a teplot. Jednou z nejdůležitějších je odrůda Chardonnay, pro kterou jsou zde ideální podmínky – díky teplotním rozdílům mezi dnem a nocí v období dozrávání získává dokonalou vůni a aroma.
Hrozny jsou po sklizni velmi jemně lisovány. Do vylisované šťávy se přidají kvasinky a probíhá první fermentace, která dává výslednému vínu charakteristické aroma. Druhotná fermentace následuje po přidání tirážního likéru do již naláhvovaného vína. Láhve jsou poté uloženy na 2 až 10 let do sklepa – podle druhu výsledného vína. Poté je proces ukončen remuáží a doplnění láhve expedičním likérem – ten dodává výslednému vínu jeho finesu a podtrhuje jeho individuální charakter.
Historie vinařství Ferrari je spojeno se jménem Giulio Ferrari a jeho snem vyrobit víno inspirované kvalitou Champagne vín. Giulio byl zkušený a velmi pečlivý enolog, který vystudoval vinařskou školu v Montpellier. Již od začátku v roce 1902 vyráběl extrémně limitované množství vín za nadstandardní ceny. I přes vysoké ceny však nebyl schopen krýt poptávku milovníků šumivých vín. V roce 1952 převzal od Giulia vinařství Bruno Lunelli – majitel nejznámějšího vinného baru v Trentinu – který pokračoval v započatém úsilí až do své smrti.
Díky pracovnímu úsilí a vrozenému obchodnímu talentu zvýšil produkci až na 100 tisíc láhví ročně. Jeho synové Gino, Franco a Mauro od roku 1962 převzali kontrolu nad vinařstvím a od roku 2005 pravnoučata Marcello, Matteo a Camilla pokračují ve více než stoleté staré tradici. Jsou třetí generací vinařů, kteří vedou společnost se zdravým respektem k historii stejně jako s jasnou představou o budoucnosti.
Víno značky Ferrari se ve formuli 1 objevilo na konci závodu na Monze v roce 1981. Ferrari střídá značku Moët, která vloni překvapivě zaskočila za společnost Champagne Carbon, která měla původně smlouvu až do letošního roku. Jedna láhev vyjde na 3 tisíce dolarů a byla osazena prvky z uhlíkových vláken (karbonu), tedy stejným materiálem, ze kterého se ‘pečou’ kokpity F1.
Champagne Carbon vystřídal 15 let fungující Mumm. Berniemu Ecclestonovi bylo tehdy málo 5 milionů dolarů, které majitel značky Mumm, společnost Pernod Ricard (vlastní také Becherovku), nabízel. Po rozchodu F1 a Mumm na konci sezony 2015 v tichosti do sezony 2016 nastoupila značka Chandon (také sponzor McLarenu) ze skupiny prominentních značek ‘Moët Hennessy – Louis Vuitton’. Chandon je ale ve skutečnosti šumivým vínem, stejně jako nový dodavatel Ferrari.
Majitel Champagne Carbon, Alexandre Mea, uvedl, že došlo k pozastavení plnění smlouvy a že se značka letos. To se ale nestalo a Ferrari je novým dodavatelem šumivých vín pro oslavy na stupních vítězů v cíli velkých cen.
Tradice předávání šampaňského sice začala ve třicátých letech v Remeši (v regionu Champagne!), kde obchodníci s vínem Paul Chandon Moët a hrabě Frederic Chandon předávali lahve vítězům velkých cen ve Francii, ale ono velkolepé stříkání začalo až v roce 1967 v cíli závodu 24 hodin Le Mans, v rukou vítěze, Američana Dana Gurneyho. Ten se nechal údajně inspirovat rok starým incidentem, kdy švýcarský pilot Joseph Siffert a vítěz kategorie P2.0 Joseph Siffert zavadil o korek a šampaňské omylem vystříklo. Ano, šlo o závod Le Mans v roce 1966, slavně ztvárněný stejnojmenným filmem.
Smůlu piloti mají v zemích jako Abú Dhabi nebo Bahrajn, kde se alkoholické nápoje na stupně vítězů nedostanou. Nahrazují je nealkoholické šumivé nápoje, prostě ‘rychlé špunty’.