Z historie: Nejmladší jezdci na stupních vítězů

Strollovi v Baku chybělo málo, aby zaznamenal nový rekord.

Štítky: Historie Stupně vítězů Zveřejněno 3. 07 2017 — Pavel Fabry

Letošní Velká cena Ázerbájdžánu přinesla jeden historický moment. Lance Stroll se zapsal do první desítky tabulky nejmladších jezdců, kteří se kdy dostali na stupně vítězů. Ve věku 18 let a 239 dní výrazně překonal ostatní konkurenci s výjimkou jediného pilota – Maxe Verstappena. Na jeho zápis zaznamenaný při loňské Velké ceně Španělska mu naopak chybělo pouhých 11 dní.

Pohled do aktuální nejlepší desítky jasně naznačuje, jak se věk závodníků neustále snižuje. Prvních pět pozic totiž nyní obsazují piloti, kteří svého úspěchu dosáhli v posledních deseti letech. Kdo tedy v TOP10 figuruje? A jaké jsou jejich příběhy?

10. Bruce McLaren – GP Velké Británie 1959 – 21 let, 322 dní

Sezona 1959 byla pro budoucího majitele slavného týmu velmi úspěšná. Při jejím finále v americkém Sebringu se totiž Bruce McLaren za volantem Cooperu T51 dočkal svého prvního triumfu (na snímku vlevo vedle majitele týmu Johna Coopera), kterým se zapsal do dějin coby nejmladší vítěz velké ceny. Rekord Novozélanďanovi vydržel dlouhých 44 let, než ho o něj připravil Fernando Alonso svým prvenstvím v Maďarsku roku 2003. McLarenovo první vítězství přišlo pět měsíců poté, co se poprvé postavil na stupně vítězů, když v britském Aintree dojel třetí za týmovým kolegou Jackem Brabhamem a druhým Stirlingem Mossem v barvách BRM.

9. Elio de Angelis – GP Brazílie 1980 – 21 let, 307 dní

Populární Ital byl člověkem, o kterém se mluvilo jako o “posledním ze závodníků gentlemanů”, za volantem vozu F1 však dokázal být nesmírně rychlý. Při svém debutu ve voze týmu Shadow v roce 1979 dosáhl na čtvrté místo, už při druhém startu pro Lotus v následující sezoně však dojel druhý v Grand Prix Brazílie na Interlagosu, zatímco René Arnoux dosáhl teprve druhého triumfu pro vůz poháněný přeplňovaným motorem. Elio de Angelis se v té době stal nejmladším jezdcem na pódiu, k dnešnímu dni klesl v historické tabulce na deváté místo.

8. Ralf Schumacher – GP Argentiny 1997 – 21 let, 287 dní

Ralf Schumacher se drží v této tabulce i díky tomu, že se na pódium poprvé postavil už ve své třetí velké ceně kariéry v barvách týmu Jordan, ačkoliv jeho úspěch byl zastíněn okolnostmi, za kterých na něj dosáhl. Němec skončil třetí, mohl však klidně závod i vyhrát, kdyby při zbrklém a přehnaně ambiciózním manévru zezadu narazil do týmového kolegy Giancarla Fisichelly. Je navíc pravděpodobné, že tým Itala požádal, aby místo riskování svého kolegu pustil před sebe. Zajímavé rovněž je, že Ralfův slavnější bratr Michael dosáhl svého prvního pódia v 23 letech.

7. Robert Kubica – GP Itálie 2006 – 21 let, 278 dní

Mladý Polák byl v polovině roku 2006 povolán k týmu BMW, aby nahradil nikoho menšího než šampiona z roku 1997 Jacquese Villeneuva. Robertu Kubicovi přitom trvalo pouhé tři závody, než poprvé stanul na stupních vítězů. Už při svém debutu v divokém závodě v Maďarsku dosáhl na bodované sedmé místo, ačkoliv o něj následně přišel, neboť jeho vůz neprošel technickou přejímkou. Na italské Monze se kvalifikoval na skvělé páté místo a brzy se posunul na třetí pozici. V závodě se přetahoval o pozici s Felipem Massou od Ferrari a pozdějším šampionem Fernandem Alonsem. Španělovi však vypověděl službu motor a na pódium se tak postavil Kubica.

6. Fernando Alonso – GP Malajsie 2003 – 21 let, 237 dní

Velká cena Malajsie roku 2003 mladým jezdcům vysloveně přála. Svého prvního vítězství se dočkal Kimi Räikkönen, který se ve svých 23 letech zařadil na druhé místo za Bruce McLarena. Fernando Alonso v sobotu vybojoval svoji premiérovou pole position (coby do té doby nejmladší jezdec, dosud překonaný pouze Sebastianem Vettelem), v nedělním závodě pak stanul na stupních vítězů, když byl v cíli odmáván na třetím místě.

5. Kevin Magnussen – GP Austrálie 2014 – 21 let, 162 dní

Kevin Magnussen mohl při svém debutu ve F1 jen těžko doufat v lepší výsledek. Čerstvý šampion Světové série formule Renault 3.5 přišel k McLarenu jako náhrada za Sergia Péreze a nutno dodat, že se rozkoukal velmi rychle. Už v kvalifikaci porazil zkušeného kolegu Jensona Buttona a na rošt se postavil na čtvrté místo mezi Nika Rosberga a Fernanda Alonsa. Magnussen se po startu dostal na třetí místo, které držel až do cíle. Tím ale příběh neskončil. Domácí Daniel Ricciardo byl později vyloučen kvůli překročení nově zavedeného limitu průtoku paliva. Kevin Magnussen tak nakonec získal druhé místo.

4. Daniil Kvjat – GP Maďarska 2015 – 21 let, 91 dní

Ve věku, kdy většina teenagerů skládá zkoušky na řidičský průkaz, Daniil Kvjat vybojoval titul v seriálu GP3 a naskočil do dvou pátečních tréninků v barvách týmu Toro Rosso. V roce 2014 se dočkal závodní sedačky a když Sebastian Vettel pro následující rok odešel k Ferrari, dostal se mladý Rus do hlavního týmu Red Bullu. Ve Velké ceně Maďarska, v níž propadli favorizovaní jezdci Mercedesu, Kvjat sice dostal desetisekundovou penalizaci, dosáhl však na pódium, kde se vmáčkl mezi vítězného Vettela a týmového kolegu Daniela Ricciarda na druhé místo.

3. Sebastian Vettel – GP Itálie 2008 – 21 let, 73 dní

Velká cena Itálie patří svým průběhem i výsledkem mezi nejbláznivější závody historie formule 1. Ve své první plné sezoně v roce 2008 Sebastian Vettel mnohdy naznačoval, že zápis do historie na sebe nemusí nechat dlouho čekat. V hustém dešti na italské Monze propadla řada favoritů, mladý Němec naopak zazářil a získal svoji první pole position v kariéře. Následující den ho stále za mokrých podmínek čekal úkol ještě těžší – první místo obhájit. Vettel ustál tlak pozdějšího šampiona sezony Lewise Hamiltona i Nika Rosberga a řekl si o místo v hlavním týmu Red Bullu. Tam o rok později nahradil odcházejícího Davida Coultharda, čímž začalo jeho tažení k dosavadním čtyřem mistrovským titulům.

2. Lance Stroll – GP Ázerbájdžánu 2017 – 18 let, 239 dní

V juniorských kategoriích Lance Stroll rozhodně předvedl, že je rychlým a schopným pilotem. Do formule 1 se dostal za podmínek, které by mu ostatní mladíci mohli závodit. Díky otcově finanční pomoci absolvoval rozsáhlé testování s týmem Williams, než ve svých 18 letech naskočil do závodní sedačky původně na místo Felipeho Massy, ačkoliv Brazilec se na své cestě do závodnického důchodu otočil ve dveřích poté, co Mercedes angažoval Valtteriho Bottase. Strollův debut provázela kritika strefující se do nevýrazných výkonů a havárií. V domácí kanadské velké ceně však Stroll poprvé bodoval a už o dva týdny později v dalším bláznivém závodě v ulicích Baku předvedl povedený výkon a vystoupil na stupně vítězů. Radost mu nakonec příliš nezkazil ani fakt, že ještě pár desítek metrů před cílem držel druhé místo. Stíhající Bottas však využil vzduchového pytle na dlouhé rovince a Strolla nakonec rozdílem 0,105 sekundy porazil. Pilot Williamsu přesto oslavil své první pódium. Mrzet ho tak může možná jen fakt, že už byl o 11 dní starší než loni Max Verstappen.

1. Max Verstappen – GP Španělska 2016 – 18 let, 228 dní

Žádný z jezdců v historii formule 1 nedosáhl tolika úspěchů tak brzy. Jen pár dní po svých 17. narozeninách se Max Verstappen poprvé svezl v tréninku formule 1. O pět měsíců později už v barvách týmu Toro Rosso debutoval v Austrálii, aby se stal nejmladším účastníkem velké ceny. O rok později po prvních čtyřech závodech dostal šanci posunout se do hlavního týmu Red Bullu na místo Daniila Kvjata. Debutem pro mistrovský tým byla GP Španělska, slavně okořeněná vzájemnou kolizí jezdců Mercedesu v prvním kole, kterou se otevřela loni prakticky nedostupná cesta za triumfem pro jezdce jiného týmu. Ve věku 18 let a 228 dní Verstappen doslova rozdrtil rekord Sebastiana Vettela nejen coby nejmladší jezdec na pódiu, ale zároveň nejmladší vítěz v historii F1. I nyní je stále o rok a půl mladší než Němec při svém úspěchu. Vettel se následně stal čtyřásobným mistrem světa. Verstappenovi je přitom předpovídána podobná budoucnost.

Diskuse k článku

Napsat komentář