Dvoudenní nebo třídenní závodní víkendy? Názory mezi týmy se hodně různí
Formule 1 v Imole vyzkoušela dvoudenní závodní formát za účelem odlehčit týmům během přesunu z Portugalska do Itálie. Už dlouhodobě se ale uvažuje o stálém zavedení dvoudenních programů – v téhle otázce se názory týmů různí.
Kromě zjednodušení logistiky sehrála GP Emilia-Romagna zásadní „testovací“ roli. Do budoucna se totiž uvažuje o stálém zavedení dvoudenního závodního programu. Jezdci a týmy by přišli o tři hodiny pátečních tréninků, sobotní by ale byl prodloužen z 60 minut na 90.
Každé kontroverzní téma rozděluje společnost a není tomu jinak ani v případě dvoudenního programu. Například šéf Racing Pointu Otmar Szafnauer je zásadně proti. Podle něj to „není formule 1“.
„Asi bychom se měli ptát fanoušků – bude se jim tenhle formát líbit? Já si myslel, že se mi líbit bude, ale bylo mi to cizí,“ podotkl Szafnauer. „Po 23 letech pátečního, sobotního a nedělního programu mi to přišlo zvláštní a nepřirozené.“
„Než jsme do Imoly dorazili, byl jsem tomuto nápadu otevřený, myslel jsem si, že se mi bude líbit. Nyní mám ale zvláštní pocit, že to není správné a že to nebyla formule 1.“ Podle Szafnauera by z kratších víkendů ironicky profitovaly větší týmy. „Pokud máte v továrnách lepší simulátory, lépe se na zkrácený závodní víkend připravíte.“
„Pokud se to do budoucna stane, budeme naši infrastrukturu v továrně rozšiřovat, abychom stejně jako ostatní mohli optimalizovat náš program.“
Rozdílný názor na věc má šéf výkonnostního oddělení Williamsu Dave Robson. Stejné výzvě by totiž čelily všechny týmy. Zároveň ale uvedl, že inženýrům by se ztráta volných tréninků nelíbila. „Všechny týmy by čelily stejné výzvě. Pokud se chce sport vydat tímto směrem, asi by to pro nás nebyl problém.“
„Víte, jací inženýři jsou, nemáme rádi změnu. Podle mě bychom se ale brzy přizpůsobili, adaptovali se a vymáčkli z našeho programu maximum. Pokud se chceme vydat tímto směrem, nejednalo by se o neudržitelný koncept.“
Šéf McLarenu Andreas Seidl výzvu dvoudenního programu přijal, ale dodává, že by stálé zavedení zkrácených víkendů mohlo mít neblahý komerční dopad.
„Dvoudenní formát se nám líbí,“ prozradil šéf McLarenu. „Tato doplňující výzva, kdy jsme museli vše stihnout během sobotních 90 minut, byla zajímavá. Koneckonců se jedná o diskusi, kterou s formulí 1 vedeme. Záleží na smlouvách s promotéry jednotlivých závodů, s televizními stanicemi apod.“
„Pokud by nám to umožnilo snížit náklady a zajistilo více času doma – zejména pak pro mechaniky a inženýry – určitě bychom změnu s přivítali.“
Se Seidlovými slovy souhlasil i šéf Mercedesu Toto Wolff. Šéf stříbrných šípů si myslí, že by podobný koncept nevyhovoval všem okruhům.
„Mně osobně se (koncept) líbil,“ tvrdí Wolff. „Bylo to kompaktní. Musíte se hodně přizpůsobovat. Auto musí být v dobré pozici, aby mohlo okamžitě vyjet na trať. Nemáme čas na analýzu dat a přes noc nemůžeme simulovat různé scénáře.“
„Ale nemyslím si, že by to fungovalo na každé trati. Budou velké závody s velkým množstvím fanoušků, kde dává třídenní formát smysl – například Melbourne, kde je vždy hodně fanoušků. Na těchto tratích máme co nabídnout. Ne všude to funguje, ale zrovna tady (na Imole) to nebylo vůbec špatné.“
GM a Honda se zapojuje do projektu, který chce skladovat přebytečnou elektrickou energii