Deset trýznivých způsobů, jak přijít o první vítězství

Ztráta pravděpodobného vítězství ve formuli 1 je vždy bolestivá, o to zvlášť, když pilot přijde o své vůbec první vítězství v kariéře. Přesně to v Rusku zažil mladičký Lando Norris, Brit ale není zdaleka prvním v historii, kterému by se něco takového přihodilo…

Štítky: Historie Zveřejněno 2. 10 2021 — Vašek Štěpánek

Výbuch motoru

Jedním z nejznámějších příběhů ve formuli 1, kdy jasné vítězství nakonec nedopadlo, je GP Velké Británie 1993. Pilot Williamsu Damon Hill vedl závod, za ním byl týmový kolega z Williamsu Alain Prost, který bojoval o titul.

Britská stáj se ale rozhodla nepoužívat týmové příkazy, Hill byl Brit na britském okruhu před britským davem a v britském týmu samozřejmě a měl na dosah své první vítězství v kariéře. Oslavy se ale nekonaly! Hillovi po dominantním výkonu 18 kol před cílem explodoval motor.

Když bouchne motor někomu jinému

Kimi Räikkönen měl při GP Francie 2002 velkou šanci porazit Michaela Schumachera na Ferrari, jenže v závěrečných kolech Fin uklouzl na olejové skvrně z motoru Toyoty Allana McNishe a o vedení v závodě přišel.

Schumacher byl dost daleko na to, aby si všiml, co se děje a skvrně se vyhnul. Německý fenomén se následně dostal do vedení a vydržel v něm do konce závodu, později byl vyšetřován za předjíždění pod žlutou vlajkou. Pilot Ferrari se ale trestu vyhnul, jelikož Räikkonenův vůz byl mimo trať.

Když dojde palivo

Stefan Johansson dostal od Ferrari životní šanci, když za Maranello mohl v roce 1985 odjet dva závody. Druhý se konal na Imole, přímo před fanoušky vzpínajícího se koně. Johansson se ale kvalifikoval jen na 15. místě.

Nakonec se ale náhradní pilot Ferrari dostal do vedení závodu a držel za sebou Lotus Ayrtona Senny. Vše vypadalo tak, že se Johansson dočká svého prvního vítězství ve formuli 1. Osud tomu ale chtěl jinak a Švéd závod nedokončil kvůli nedostatku paliva.

Sestřelen outsiderem

Velkou cenu Brazílie 2001 si za rámeček nedají hned dva piloti – Juan Padlo Montoya a Jos Verstappen. Kolumbijský závodník měl ve Williamsu velmi dobře našlápnuto ke svému prvnímu vítězství v kariéře.

Za Williamsem jel o kolo pozadu závodící Jos Verstappen, otec Maxe Verstappena. Pilot stáje Arrows ale špatně reagoval na pohybujícího se Montoyu a lídra závodu zezadu sestřelil. Jos musel následně uhradit pokutu ve výši 15 tisíc dolarů.

Sporná červená vlajka

Ve Velké ceně Monaka 1984 mohli být fanoušci svědky senzace. Mladý Brazilec Ayrton Senna dokázal na svém nekonkurenceschopném Tolemanu v dešti doslova čarovat a byl velmi blízko svému prvnímu triumfu.

Když se Senna dostal na druhé místo a začal nahánět Alaina Prosta v McLarenu, byly vyvěšeny červené vlajky signalizující přerušení závodu, v tomto případě šlo rovnou o zrušení. Zajímavé ale je, že to byl právě Prost, který se domáhal červených vlajek…

Týmové příkazy

V roce 1999 nahradil u Ferrari zraněného Schumachera finský závodník Mika Salo. Tichý blonďatý závodník dokázal v kvalifikaci porazit i lídra týmu Eddieho Irvina, který bojoval o titul…

Po pomalém pit-stopu Davida Coultharda se piloti Ferrari rázem dostali na první a druhé místo v závodě, jenže… poté přišly týmové příkazy a zázračný Salo musel přenechat pozici svému kolegovi. Fin se následně už nikdy vítězství v F1 tak nepřiblížil.

Záhadný únik oleje

Jacques Villeneuve byl v GP Austrálie 1996 velmi blízko svému prvnímu vítězství v kariéře. Za ním byl týmový kolega u Williamsu Damon Hill, který nadějného Kanaďana pronásledoval.

Villeneuve v závěrečných kolech v první zatáčce přejel obrubník a z jeho vozu následně začal unikat olej, čímž dramaticky zpomalil a závod následně vyhrál druhý pilot Williamsu. Vedení týmu následně uvedlo, že olej unikl po kontaktu s obrubníkem.

Nejtěsnější prohra

Závod na italské Monze z roku 1971 je velmi známý kvůli svému finiši, kde první čtveřici pilotů dělilo jen 0,2s a pátý v cíli skončil jen 0,61s za vítězem. Jde tak o nejtěsnější výsledek Grand Prix v historii.

Závod tehdy vyhrál Peter Gethin, za ním skončili Ronnie Peterson, Francois Cevert, Mike Hailwood a Howden Ganley. Celkem dva ze čtyř poražených (Peterson a Cevert) se však jednoho dne svého vítězství dočkali. Hailwood a Ganley nikoliv.

Defekt

Opět se jedná o Damona Hilla! Po zklamání z domácího Silverstonu měl britský pilot další šanci na Hockenheimu. Pilot Williamsu měl tentokrát 12sekundový náskok na druhého Prosta, tým opět nechtěl připustit týmové příkazy, zvlášť po událostech z Británie 1993.

Nicméně, Hillovi tentokrát místo motoru explodovala pravá zadní pneumatika. Naštěstí pro Hilla se mu následně podařilo vyhrát další tři závody, což po dvou ‚infarktech‘ bylo více než povzbuzující.

Špatně načasovaná gestikulace

Andrea de Cesaris byl v úvodu Velké ceny na Long Beach roku 1982 ve vedení. Pilot Alfy Romeo se ale dostal pod rostoucí tlak ze strany pilota McLarenu Nikiho Laudy.

De Cesaris se v 15. kole snažil objet o kolo zpět jedoucího Boesela, který ale lídra závodu ohrozil. De Cesaris se následně rozčílil a začal gestikulovat na svého soupeře. Bohužel to bylo rukou, která řadila.

De Cesaris tak na chvíli nemohl zrychlit a přidat vyšší stupeň na převodovce. Toho využil druhý Laudu, který tak Cesarise předjel a na první místo jej už nepustil. Italovi se následně už nikdy nepoštěstilo vyhrát jedinou Velkou cenu.