Co je dobré vědět před premiérovou GP Kataru

Formule 1 se letos vůbec poprvé podívá do Kataru, který nahrazuje zrušený závod v australském Melbourne. Od roku 2023 se sem ale královna motorsportu vrátí, a to na dlouhých deset let! Zde je vše, co je potřeba vědět o nejnovějším přírůstku v kalendáři.

Štítky: GP Kataru Zveřejněno 1. 10 2021 — Vašek Štěpánek

Kdy se Kataru dočkáme?

Závod se uskuteční o víkendu od 19. do 21. listopadu, Katar bude posledním z trojice závodů hned po sobě, týden předtím se bude závodit v Brazílii, a ještě týden před v Mexico City. Po Kataru se uskuteční první závod v Saúdské Arábie a finále sezony bude tradičně v Abu Dhabi.

Na jakém místě se závod uskuteční?

Zahajovací Velká cena Kataru se bude konat na mezinárodním okruhu Losail, 22 mil severně od hlavního města Dauhá. Okruh byl postaven v roce 2004 a závody mu rozhodně nejsou cizí, v Kataru totiž pravidelně probíhají závody MotoGP.

Letos se tento okruh dočká i návštěvy formule 1. Od roku 2023 poběží s F1 ale nová, dlouhodobější smlouva a není jasné, kde se bude závodit potom. Jednání stále pokračují a další informace vyjdou na svět až o něco později.

Jaká vypadá trať?

Losail má již dlouhodobě od FIA licenci zvanou Grade 1, což je požadovaná úroveň okruhu nezbytná pro pořádání závodů formule 1. Proto budou úpravy okruhu v katarské poušti jen velmi minimální.

Cílová rovinka je dlouhá přes jeden kilometr a poskytne tak jedinou DRS zónu na okruhu, což znamená, že první zatáčka bude pravděpodobně nejlepším místem k předjíždění. Velkou roli zde budou hrát také pneumatiky. Kvůli táhlým a vysokorychlostním zatáčkám se zde týmy nejspíše setkají s vyšší degradací, než je obvyklé.

Zatáčky 12, 13 a 14 svým tvarem připomínají osmou zatáčku v Turecku. Jelikož se od roku 2004 trať nijak neupravovala, je na ní položen hrubý asfalt, který by měl zajistit dobrou přilnavost pro pneumatiky.

Vozy formule 1 by zde mohly dosahat průměrné rychlosti až 237 km / h v kvalifikaci a 220 km / h během závodu. Co se času na kolo týče, simulace ukazují hodnotu kolem 1:22.500 v sobotu a 1:28.000 v neděli. Grand Prix bude vypsána na 57 kol.

Půjde o noční závod?

Odpověď na tuto otázku se dozvíme v nejbližších týdnech. Katar má s pořádáním nočních závodů zkušenosti. Kolem okruhu je rozmístěno zhruba 3 600 reflektorů umělého osvětlení, což by nemělo představovat větší potíže.

Co se denní Grand Prix týče, v Kataru by mělo být horko a vlhko, jelikož se ale pojede na podzim a podmínky budou chladnější než v létě, nelze vyloučit ani závod v odpoledních hodinách. V noci by mělo být Kataru kolem 20 stupňů, takže se nechme překvapit.

Jaké další velké sportovní akce Katar pořádal?

Kromě pravidelného pořádání závodů MotoGP hostila země blízkého východu také sport na čtyřech kolech. V roce 1992 Nigel Mansell v Losail vyhrál v krátkodobém šampionátu Grand Prix Masters.

Nico Hülkenberg zde v roce 2009 vyhrál svůj první závod v GP2 Asia a Sergio Pérez zde zvítězil v roce 2010. Mimo motoristický svět Katar hostil mistrovství světa v atletice, cyklistice a gymnastice. Příští rok se v této zemi uskuteční mistrovství světa ve fotbale.