Co dál s Red Bullem? Diskutuje se o prodeji Coca Cole nebo Pepsi

Co bude s Red Bullem dál po smrti jeho spolumajitele a otce samotné značky Dietricha Mateschitzce? Nejen se samotným týmem formule 1, ale s celým nápojovým gigantem? Dietrich Mateschitz před svou smrtí nastavil schéma budoucnosti firmy, které ale nemůže fungovat. A už se pomalu hroutí.

Štítky: Red Bull Zveřejněno 27. 12 2023 — Tomáš Richtr

Firma Red Bull je známá především díky svému energetickému nápoji, který byl poprvé uveden na trh v Rakousku v roce 1987. Od té doby se Red Bull rozrostl a nyní působí ve 175 zemích po celém světě. V roce 2022 prodal celkem 11,582 miliardy plechovek.
Red Bull se také věnuje sponzorování a vlastnictví několika sportovních týmů. Firma pořádá různé akce, od extrémních sportů a hudebních festivalů po podnikatelské soutěže a vzdělávací programy. Kromě toho se Red Bull věnuje tvorbě obsahu a prodeji zboží. Firma také investuje do svých mediálních kanálů a marketingových aktivit. Red Bull je také známý svým závazkem k udržitelnosti a ekologické odpovědnosti. Například firma se snaží snižovat emise CO2 prostřednictvím chytré dopravy a efektivního chlazení.

Red Bull také sponzoruje mnoho dalších sportů, včetně MotoGP, surfování, skateboardingu, snowboardingu, ledního hokeje a dalších. A pochopitelně vlastní týmy formule 1 Red Bull a AlphaTauri (dříve Toro Rosso).

Hlavou této formulové části je bývalý pilot formule 1 a podnikatel Helmut Marko, který je od roku 2005 hlavním poradcem společnosti Red Bull GmBH a pravou rukou Dietricha Mateschitze. Ten zemřel před Velkou cenou USA v říjnu 2022.

POSLEDNÍ JEDNOTKY MÍST NA EXKLUZIVNÍ PŘEDPREMIÉRU FILMU FERRARI s TALKSHOW – VSTUPENKY ZDE

Před svou smrtí pověřil Mateschitz Franze Watzlawicka řízením nápojové části celého byznysu Red Bullu. Ekonomikou a finančním řízením pověřil Alexandera Kirchmayera. Oliver Mintzlaff dostal na starosti nenápojové byznysy, včetně motorsportu. Mintzlaff se tak de facto stal šéfem Helmuta Marka.

Zajímavým aspektem tohoto kroku je odstínění Mateschitzova syna Marka a spolumajitele Red Bullu (a syna – dědíce originálního vynálezce nápoje) Chalerma Yoovidhyu od exekutvního řízení firmy. Red Bull dnes patří těmto dvěma, ale Dietrich Mateschitz se pokusil svými opatřeními dát řízení byznysu na starosti manažerům, a majitelé ať ‘jen vlastní’ a berou dividendy.

Myšlenka zajímavá, ale v praxi moc nerealizovatelná. Mark Mateschitz a Chalerm Yoovidhya jako majitelé chtějí do chodu firmy hovořit. Helmut Marko v nedávném rozhovoru přiznal, že do záležitostí hovoří nejen jeho šéf Oliver Mintzlaff, ale také Mark Mateschitz a Chalerm Yoovidhya.

Markovi je dnes úctyhodných 80 let. Přitom už v 60 letech se korporáty snaží své exekutivní manažery nasměrovávat do čestných důchodů. Markova současná smlouva s Red Bullem je platná do konce roku 2024. Helmut Marko de facto šéfuje řediteli týmu F1 Red Bull Christianu Hornerovi, který cítí šanci na to posílit svou pozici. Což nic nemění na tom, že trio Christian Horner – Helmut Marko – Adrian Newey je už dnes jedno z nejúspěšnějších v celé historii šampionátu F1. Budoucnost týmů F1 ve velkém ovlivní budoucnost samotného Red Bullu.

V zákulisí se hovoří o tom, že by ‘nápojový’ Red Bull byl prodán společnostem Coca Cola nebo Pepsi. Odhadem přinejmenším za 40 miliard dolarů. Obě firmy by si to mohly dovolit, jejich současná hodnota je 250 miliard, respektive 203 miliard dolarů.

Budoucnost ať je jakákoli, je zřejmé, že současná generace Red Bullu tak, jak ji známe, pomalu končí. Ve zmiňovaném rozhovoru ostatně Helmut Marko přiznal:

“Způsob, jakým jsme s Dietrichem Mateschitzem byli schopni o věcech rozhodovat, byl unikátní.”

Změny nebudou rychlé a současný stav bude mít velkou setrvačnost. Tým Red Bullu ve formuli 1 dosáhne na další velké úspěchy. Ale někde v dálce za horizontem nás čekají nové časy.