Černá (karbonová) je v módě. Jaké jsou její výkonnostní výhody?

Přišlo to trochu nečekaně – když ve středu Mercedes odhalil letošní vůz W14, nikdo nečekal, že bude auto jako v letech 2020 a 2021 černé. Má to ale důvod.

Štítky: Mercedes Toto Wolff Zveřejněno 19. 02 2023 — Lukáš Štěrovský

Zatímco tehdy chtěl Mercedes podpořit práva lidí s tmavou pletí, pro loňský rok se vrátil ke své tradiční stříbrné. Tak proč nyní zase černá? „Loni jsme měli nadváhu,“ přiznal šéf stáje Toto Wolff.

„Snažili jsme se zjistit, kde všude můžeme ubrat byť jen gram. Historie se tak opakuje,“ naráží Wolff na vznik přezdívky Stříbrné šípy a fakt, že nový mercedes má jen na horní části karoserie a krytu motoru matnou černou barvu, jinak jde prakticky o „syrový“ nenatřený karbon.

„Černá barva se v roce 2020 stala součástí naší DNA, takže se k ní s potěšením vracíme,“ dodává Toto Wolff.

Úspora hmotnosti na barvě znamená výrazně lehčí šasi – oficiální minimální limit je 798 kilogramů, ale mnoho stájí jej loni překročilo. Možná si řeknete, že množství barvy nehraje až takovou roli. Opak je ale pravdou.

Mercedes se vrací k černé barvě, odhaluje W14

Nátěr vozu sestává ze zhruba šesti kilogramů barvy a tří kilogramů laku. A 10 kilogramů váhy v F1 znamená zhruba 0,25 až 0,3 sekundy rozdílu na kolo!

W14 tak disponuje přepracovanou geometrií předního zavěšení, vylepšenou aerodynamikou a upraveným chladícím systémem. Znovu je k vidění systém minimalistických bočnic, který ale Mercedes dost možná brzy změní, nikdo jiný jej totiž nevyužívá.

„Na novém autě jsme jinak udělali všechno, co jsme chtěli provést s tím loňským, ale nešlo to kvůli omezenému rozpočtu nebo kvůli řešení jiných problémů,“ upřesnil technický ředitel stáje z Brackley Mike Elliot.

Víte, že…?

Před rokem 2023 se plánovalo snížení hmotnosti na 796 kg, ale po diskusích s týmy a FIA se od tohoto kroku upustilo.