Byli tam Leclerc, Russell, Stroll, Albon… kvůli agresivitě byl závod ukončen

Závodní víkend evropské formule 3 na Monze v roce 2015 vešel do dějin, kde je však zapsán značně nelichotivě: organizátoři totiž museli podnik předčasně odpískat kvůli přílišnému množství nehod, které agresivními manévry způsobili jezdci. Zajímavostí je, že závodu se tehdy účastnila celá řada jmen ze současné F1.

Štítky: Formule 3 Historie Motorsport Zveřejněno 20. 03 2021 — Lukáš Štěrovský

Na Monze startovali Lance Stroll, Antonio Giovinazzi, Charles Leclerc, George Russell, Alexander Albon a další zajímavá jména jako Felix Rosenqvist, Callum Ilott nebo Pietro Fittipaldi. Za zmínku stojí také fakt, že ke zrušení závodu přispěl výraznou měrou také současný šéf F1 Stefano Domenicali jakožto prezident komise monopostů pod hlavičkou Mezinárodní automobilové federace. Ital však na Monze nebyl osobně přítomen, vše řídil na dálku skrze závodního ředitele evropské F3 Nilse Witticho, který ten víkend pouze zaskakoval…

Závodní podnik této série tehdy sestával ze tří závodů. Jistě, juniorské kategorie jsou do dnešních dní pořádně divoké a ke kontaktu není nikdy daleko, ovšem co na Monze předvedli závodníci, to bylo přece jen příliš. Ostatně video se všemi nehodami z toho víkendu naleznete v článku.

První závod se ještě odjel jakž takž v poklidu, ovšem v tom druhém se strhla mela. Kolidovali například Lance Stroll a Antonio Giovinazzi, což vedlo k vyjetí safety caru, ale další nehody přibývaly, až musela být vyvěšena červená vlajka. Závod se nestihl odjet celý a byly uděleny jen poloviční body.

Domenicali zuřil, Wittich dokonce musel na sobotu večer svolat krizovou schůzku s jezdci, kterým sdělil, že podobné řízení nebude v nedělním, tedy třetím závodě, akceptováno. „Sdělili jsme jim, že toto není možné s ohledem na to, jak chceme F3 prezentovat. Měli jsme instrukce od pana Domenicaliho, které byly velmi striktní,“ vysvětlil Wittich.

Lance Stroll se zapletl hned do dvou velkých nehod.

Plán byl takový, že pokud dojde na nehodu způsobenou agresivní jízdou, vyjede safety car, jezdci za ním odkrouží 75 %, aby dostali plný počet bodů, a závod bude ukončen.

Jenže k velké nehodě došlo už pár sekund po startu, když kolidovali Ryan Tveter a Fabian Schiller. Tveter, který se během kolize vznesl do vzduchu (rok předtím si zranil záda při nehodě na Paul Ricard ve formuli Renault 2.0 Eurocup), musel být preventivně odvezen do nemocnice a na dráze tak několik minut kroužil zpomalovací vůz.

Ovšem krátce po jeho zajetí následovala další kolize a na dráhu musel znovu safety car. V krátkém, pouze pětatřicetiminutovém závodě, tak už jezdci neměli šanci na odjetí klíčové vzdálenosti a zisku plného počtu bodů. Ředitelství závodu se tak rozhodlo k ukončení podniku a rozdání opět pouze polovičního počtu bodů.

„První safety car nebyl z hlediska jízdy problém, ale ve druhém byla dvě auta, Mikkel Jensen a Lance Stroll, v Parabolice široká při nájezdu na rovinku pod plným plynem, což vedlo k nehodě. Hovořil jsem s komisaři a ti mi řekli, že ukončení závodu je jediná možnost,“ přiznal Nils Wittich.

„Mohli jste vidět spoustu pošťuchování na rovince a předjíždění mimo dráhu,“ konkretizoval, co přesně se mu na počínání jezdců nelíbilo. Dvakrát tak, že se odehrávalo na nebezpečném a rychlém okruhu v Monze…

„Jezdci v sériích toho standardu by se takhle neměli chovat na podobných okruzích. Poloviční body mě mrzí s ohledem na dobré závodníky, ale za konečný verdikt si jezdci mohou sami.“