Bizarní případy, kdy se o titulu nerozhodlo v závodě

Max Verstappen s nejvyšší pravděpodobností získá v Kataru svůj třetí titul už v sobotním sprintu. Rozhodně by ale nebyl prvním, komu se podařilo získat titul jindy než po nedělní velké ceně. Pojďme se podívat na několik případů z různých sérií, kdy se o titulu rozhodlo netradičním způsobem.

Štítky: 2023 Historie Max Verstappen Zveřejněno 4. 10 2023 — Petr Horák

CHYBĚJÍCÍ SOUPEŘ

V sezoně 1987 bojovali o titul Nigel Mansell a Nelson Piquet v dominantních Williamsech-Honda. Celou sezonu se přetahovali o vedení a nakonec to byl Piquet, který šel do předposledního závodu sezony, Velké ceny Japonska, s náskokem 12 bodů. Mansell ale už v páteční první kvalifikaci havaroval a kvůli zranění zad nemohl ve zbytku víkendu nastoupit. Nelson Piquet tak získal svůj třetí titul, zatímco jeho týmový kolega a soupeř byl převezen do nemocnice.

CHYBĚJÍCÍ ŠAMPION

Loni byl v britské F4 korunován šampionem Alex Dunne, akorát že z kartonu. Ten skutečný byl tou dobou v Monze a závodil v italské F4. Dunne bojoval o titul v obou šampionátech a rozhodl se při termínové kolizi pro italský, protože kdyby nejel v Monze, přišel by o šanci na titul. Rozhodnutí se vyplatilo, v Brands Hatch se na dálku stal britským šampionem a v italském mistrovství se posunul na druhé místo.

V KVALIFIKACI

Opět jsme na Monze. Tady se letos stal šampionem F3 Gabriel Bortoleto, ale stalo se tak už v páteční kvalifikaci. F3 totiž uděluje dva bonusové body za pole position a Bortoletovi rivalové Paul Aron a Pepe Marti nutně potřebovali tyto dva body získat, pokud si chtěli udržet teoretickou šanci na titul. Kvalifikace byla ale červenou vlajkou ukončena 10 minut před koncem kvůli havári Olivera Goetheho, který byl zároveň i na pole position. Aron byl třetí. Bortoleto pátý a Marti až šestnáctý. Taková konstalace tedy zajistila brazilskému pilotovi titul ještě před ujetím jediného závodního kilometru.

DROGOVÝ TEST

Tento případ má významnou českou stopu, neboť jeho hlavním protagonistou byl v roce 2002 Tomáš Enge. V tehdejší F3000, dnešní Formuli 2, se o titulu rozhodovalo opět v Monze. Proti sobě stáli Tomáš Enge a Sebastien Bourdais. Český pilot dojel druhý, čímž si zajistil titul, akorát že nezajistil. Před italským víkendem se objevila zpráva o podezřelém testu na drogy během závodu v Maďarsku. Mělo se jednat o marihuanu, Enge ale popíral, že by s ní vědomě přišel do kontaktu. Tři týdny po Monze přišlo rozhodnutí. Vyloučení z maďarského závodu, ztráta tamního vítězství a v důsledku toho ztráta titulu šampiona, který spadl do klína Francouzi.

Herci Martin Stránský a David Novotný jsou exkluzivními hosty plzeňského představení KOLO na KOLO 19. října v CineStaru. VSTUPENKY tady.

POZÁVODNÍ DOHADY

Následující dva případy mají jedno společné, Lewise Hamiltona. Ve své nováčkovské sezoně 2007 ztratil titul až v posledním závodě o jediný bod, když se šampionem stal Kimi Raikkonen. McLaren ale podal protest proti palivovým systémům a teplotě paliva několika vozů. Za některými z nich Hamilton v závodě skončil. Po 26 dnech však byl protest zamítnut a Kimi Raikkonen potvrzen jako zatím poslední mistr světa ve Ferrari.

O 14 let a 7 titulů později zase přišel Hamilton o titul v posledním závodě. Abu Dhabí 2021 asi netřeba představovat. Mercedes se rozhodl protestovat vůči průběhu závěru závodu a zkusit tak šampionát zvrátit. Protest byl ale zamítnut a odvolání Mercedes nepodal, protože usoudil, že jedinou možností pro FIA by bylo anulování celého závodu, což by Hamiltonovi titul stejně nepřineslo. A tak byl Max Verstappen potvrzen jako mistr světa a Michael Masi byl posléze vyhozen.

ZRUŠENÉ FINÁLE

V extrémních případech se rozhodující závod vůbec neskuteční. Stalo se to například Jamie Chadwick, trojnásobné šampionce W Series, která svůj poslední titul získala předčasně, protože série zkrachovala tři závody před koncem sezony.

Pierre Gasly ale kvůli zrušenému závodu o šanci na titul přišel. V roce 2017 závodil v japonské Super Formuli a zároveň byl během roku povolán do Formule 1, aby nahradil Daniila Kvyata. Na finále Super Formule do Suzuky ale odcestoval. Jenže dorazit na okruh bylo to jediné, co stihl. Oblast zasáhl tajfun a bylo rozhodnuto o zrušení obou plánovaných závodů, a to bez náhrady. Gasly tak sezonu zakončil jen půl bodu od Hiroaki Ishiury, protože nedostal šanci ho v poslední závodě sezony předstihnout.