Andretti: Týmy F1 nás vnímají jako “křupany”, kteří nevědí, co dělají

Michael Andretti si myslí, že týmy Formule 1 se na jeho tým dívají jako na "bandu křupanů", a přiznal, že je překvapen mírou odporu, kterému v současné době čelí.

Štítky: Andretti Zveřejněno 3. 11 2023 — GPF1.cz

Američan doufá, že se jeho tým Andretti F1 dostane na startovní rošt v roce 2025, protože mu FIA schválila účast v soutěži. Aby však Andretti získal místo v F1, musí se s FOM dohodnout na obchodních podmínkách, což není zdaleka jisté, protože šéfové seriálu se k dalšímu týmu na startovním roštu staví vlažně. Vzhledem k tomu, že současné týmy F1 jsou jednoznačně proti účasti Andrettiho v soutěži, protože vyjadřují obavy ze ztráty komerčních příjmů a možného poklesu hodnoty všech svých aktivit, nezdá se, že by výsledek byl jistý.

Šéf týmu Andretti uvedl, že ho překvapilo, jak moc se účastníci F1 brání jeho plánům, a naznačil, že si myslí, že jeho tým na tuto práci nestačí.

“Musíme si uvědomit, do čeho jdeme,” řekl. “Dostáváme se do spousty politiky a podobných věcí. Tak to prostě je. A my se s tím prostě vypořádáme. Nemyslel jsem si, že bude tak těžké se tam dostat. Ale dokážeme, že máme svou váhu, abychom se tam dostali. Především si myslí, že jsme tady banda křupanů. A že nevíme, co děláme.

Ale protože máme v závodění hodně zkušeností, můžeme na to jít z jiného úhlu než ostatní a mohlo by to fungovat.”

Andretti nevěří argumentu, že by jeho příchod do F1 poškodil ostatní týmy, a myslí si, že ve skutečnosti má potenciál k růstu šampionátu.

“Domníváme se, že přidání dalších vozů tomuto sportu jen pomůže,” vysvětlil. “Ano, ukousneme si kus koláče, prize money a další věci, ale máme pocit, že můžeme přinést víc, než kolik si z koláče ubereme.”

Andretti považuje způsob, jakým jeho tým plánuje vstoupit do soutěže, za zcela odlišný od toho, jak Haas přistupoval k věci díky tomu, že má zákaznický vztah s Ferrari.

“Neměli žádnou infrastrukturu, nemohou si postavit vlastní auto,” řekl. “Jsou to mini Ferrari, protože prostě kupují všechno, co se dá, od Ferrari a dokonce mají inženýry Ferrari. Dostat auta na trať je asi to nejjednodušší. My si musíme postavit vlastní auto, že ano. A kdybyste viděli, jak velký problém to je… Chci říct, že je to velký, velký úkol. Existují dokumenty, a  je to – ani nevím – 500 stránek.

V IndyCar si koupíte auto a hned jste v balíku, a v F1 stavíte auto doslova od nuly. Myslím, že když máte skutečný americký tým: máte amerického jezdce, máte auto, které je postavené tady v USA, a máte tady postavený americký motor. Myslím, že to vyvolá obrovský zájem v USA.”

Andretti také řekl, že nepochybuje o tom, že pokud jeho tým dostane zelenou pro F1, má prostředky a schopnosti být konkurenceschopný.

“Ještě tam nejsme, ale máme pocit, že máme fantastický plán,” řekl. “Stojí za námi GM a Cadillac, což je obrovská věc. Takže si myslím, že máme všechny předpoklady k tomu, abychom jednou byli konkurenceschopným týmem, a pak se snad dohodneme s Formulí 1, abychom tam mohli být. Pokud se tam dostaneme, bude to pro tento sport skvělé.

Na otázku, co by se stalo, kdyby FOM odmítla uzavřít komerční dohodu, Andretti odpověděl:

“Zklamaný, to vám můžu říct. Ale nevzdám se, že ne? Něco vymyslíme.”