Začátek konce Haasu, který jen překáží Andrettimu

Televizní, mediální a nejnověji i knižní hvězda Günther Steiner skončil u týmu Haas. Stal se populární pro své výroky, ale ne už tak pro své výsledky. Otázkou zůstává, do jaké míry mu to nebylo umožněno.

Štítky: Andretti Gene Haas Haas Zveřejněno 11. 01 2024 — Tomáš Richtr

Bublalo to mezi zakladatelem a majitelem týmu Haas (Genem Haasem) a šéfem týmu Güntherem Steinerem už nějakou dobu. Nešťastná partnerství se sponzory a hlavně neustálá odkládání investic do vývoje na další, a pak na další sezonu. Jestli za to může víc Gene Haas, který nechtěl investovat moc, nebo Günther Steiner, který pomáhal dělat strategická rozhodnutí, to je samozřejmě těžké posoudit. To nejdůležitější je, že to mezi těmi dvěma přestalo fungovat.

Günther Steiner vymyslel speciální partnerství s Ferrari na začátku sezony 2016, kdy Haas do F1 vstoupil. Logika byla kouzelně jednoduchá: vše, co můžeme koupit, koupíme od Ferrari. Nebylo to proti pravidlům, ale stejně první dobré výkony Haasu konkurenci rozzlobily. Ostatně to ve formuli 1 ani jinak nechodí.

Není sporu o tom, že po letech do týmu vstoupilo ego, žárilovost a ješitnost. Poté, co značka firmy nabízející obráběcí stroje dosáhla globálního povědomí, už byl tým F1 chápán jako tým Günthera Steinera, ne společnosti Haas nebo Gena Haase. Steinera proslavil seriál Drive to Survive, ale žádná mediální sláva by neměla ovlivňovat manažerské (ne)schopnosti dotyčné osoby. V posledních osmi sezonách skončil Haas na 8., 8., 5., 9., 9., 10., 8. a 10. místě. Žádné stupně vítězů, o vítězstvích nemluvě, a jedno ultra-šťastné pole position z Brazílie 2022. Ve výsledkově oritentované době je romantický aspekt Haasu přitažlivý, ale ve formuli 1 není na místě. Steiner si toho byl vědom, Gene Haas už zjevně méně.

POŘÁDÁME ZÁJEZD DO VÍDNĚ NA F1 EXHIBITION. PŘIDEJ SE K NÁM!

Haas nemá dobrou infrastrukturu. Šasi outsourcuje od společnosti Dallara a to už v moderní F1 jednoduše nestačí na úspěch. O dopadech absence diagnostických, logistických či vývojových nástrojů hodně hovořil nový šéf Williamsu James Vowles, a Haas má stejný problém. Jen přes vrstvu Steinerovy popularity není ten stejný problém tolik vidět. Tým je navíc rozložený do různých základen v Anglii, Americe a Itálii a řídit takový tým je samozřejmě o mnoho těžší než například Red Bull.

Gene Haas nechce investovat víc, než investuje. V oznámení týmu o odchodu Günthera Steinera lze mezi řádky vyčíst, že nechce investovat více, ale chce být efektivnější se stávajícími zdroji a lépe využívat potenciálu týmu. Ať už je Steiner mediální hvězdou nebo ne, v tomto s Haasem nesouhlasil. Ale dosavadní šéfinženýr Ayao Komatsu vycítil příležitost, Genu Haasovi řekl, co chtěl slyšet, a tak je teď on šéfem a Steiner se poroučel.

Gene Haas nyní vypadá, že mu stačí, aby značka Haas Automation byla prezentována na globální platformě F1, protože to pomáhá jeho byznysu. Na této logice selhali všichni, kteří se o ni pokusili. Na poli F1 uspěje jen ten, kdo chce vyhrávat velké ceny, kdo chce získávat tituly. Gene Haas nevypadá, že by mezi takové patřil. A proto bude dál výsledkově paběrkovat a brát nízké prize money. Až jednou pochopí, že formule 1 další větší promo jeho značce nepřinese a bude chtít tým prodat, nebo najít strategického partnera. Ostatně: nejnovější hodnota týmu je odhadnuta na 780 milionů dolarů, což je faktor, se kterým bude chtít Gene Haas nějak pracovat. Ale nevypadá, že by to bylo směrem k lepším výsledkům na konci velkých cen. To bez investic nepůjde. Což je logicky věc, která Forbesem odhadovanou cenu může během due diligence při případném prodeji snížit.

A mezi tím se v  souvislosti se vším výše řečeným jinde vede tuhý boj o to nepustit opravdového závodníka Michaela Andrettiho na start velkých cen F1…