Analýza: Jsou trestné body pro piloty F1 nastaveny správně? Gaslymu hrozí zákaz startu

Pierrovi Gaslymu hrozí zákaz v jedné GP poté, co už má na svém kontě 10 z 12 možných trestných bodů. Pakliže se do května 2023 ještě jednou prohřeší, FIA mu automaticky vystaví stopku. Anebo ne?

Štítky: FIA Pierre Gasly Zveřejněno 2. 11 2022 — Jiří Košta

Jeho první trestné body byly zaznamenány v GP Španělska 22. května – což znamená, že podle současných pravidel neztratí nic ze svého součtu až do příštího roku Emilia Romagna GP, sedmého kola šampionátu ročníku 2023.

Gasly je v posledních týdnech stále více frustrovaný, byl penalizován za rychlou jízdu pod červenou vlajkou v GP Japonska a za to, že nechal příliš velkou mezeru za Safety Carem v Austinu.

Na pátečním briefingu jezdců před GP Mexika upozornil na tvrdost systému trestných bodů. Následně získal další bod v nedělním závodě poté, co se domníval, že opustil trať a získal výhodu v boji s Lancem Strollem. Dostal pětisekundovou penalizaci, stejně jako trestný bod.

Gasly byl očividně frustrovaný poté, co mexický závod opět propadl FIA, a poté, co se dozvěděl o trestném bodu, si dokonce na chvíli shromáždil myšlenky, než promluvil s médii. Zvláště ho frustrovalo, že mu nebylo řečeno, aby tuto pozici vrátil Strollovi.

„Jsem závodní jezdec, a když uvidím mezeru, půjdu pro mezeru. A pokud z toho nejsi šťastný, řekni mi, abych tu pozici vrátil, a pak to zkusím znovu. Nedostal jsem žádné zprávy, takže je to škoda.

Stačí to říct v rádiu a to je to, co dělali v minulosti, ale z nějakého důvodu ne tentokrát.”

Na otázku, zda musel změnit svůj přístup, Gasly řekl, že promluví s funkcionáři na příštím závodě v Brazílii.

„Zdá se, že komisaři jsou v poslední době docela drsní. Minulý víkend polovina startovního roštu dávala za Safety Carem příliš mnoho prostoru a byl jsem penalizován.

Tento víkend si myslím, že to bylo docela těsné, a nevím, proč mi nebyla dána zpráva, abych tu pozici vrátil. V autě snažím ze všech sil a poslední věc, kterou chci, je získat hloupé trestné body a ztratit závodní čas.

V tuto chvíli zřejmě nejsou spokojeni s tím, co dělám, takže budu diskutovat, abych přesně pochopil, co musím změnit.”

Začátkem víkendu Gasly naznačil, že diskuse, kterou inicioval na pátečním briefingu jezdců o penalizacích, byla pozitivní, dokonce naznačil, že bodový systém může upravit FIA – možná včas, aby ho zachránila před zákazem závodů v roce 2023.

„Nebyly to jen trestné body, protože jsem samozřejmě docela blízko k zákazu závodu. Ale podle mého názoru nemám pocit, že jsem za posledních 12 měsíců byl tak nebezpečný a byla by škoda dostat zákaz závodu za přílišné zpomalení za Safety Car a pár limity tratí v letošním roce. Takže si myslím, že na tom pracují a pravděpodobně na příští rok dojde ke změnám. To je dobré slyšet.”

Důvody Gaslyho trestných bodů:

  • Španělsko: Způsobení kolize (Lance Stroll) – 2 body
  • Rakousko: Způsobení kolize (Sebastian Vettel) – 2 body
  • Rakousko: Opakované opuštění trati bez zdůvodnění – 1 bod
  • Japonsko: Překročení rychlosti za podmínek červené vlajky – 2 body
  • USA: Auto zaostalo o více než 10 délek za Safety Carem – 2 body
  • Mexiko: Opuštění trati a získání výhody (Lance Stroll) – 1 bod

Dne 10. října ztratil Gasly dva trestné body získané za způsobení kolize s Fernandem Alonsem po startu GP Turecka 2021. Letos také dostal dvě napomenutí v Kanadě.

V případě, že by Gasly skutečně nestartoval, jakože podle sportovního řádu při překročení bodů nebude moct, tak by na jeho pozici nastoupil oficiální náhradní jezdec Red Bullu a AlphaTauri Liam Lawson. Mladík letos u AlphaTauri odjel páteční tréninky v Belgii a Mexiku.