22 událostí, které se odehrály během zimní přestávky

Zimní pauza je oficiálně u konce a jsme na prahu nové sezony formule 1! Během divoké zimy se toho ve světě nejvyšší kategorie motorsportu stalo opravdu hodně a nabízíme Vám tak souhrn všeho podstatného, abyste nebyli při prvním závodním víkendu zmatení…

Štítky: 2023 Zveřejněno 24. 02 2023 — Vašek Štěpánek

Ford se vrací do F1

Během prezentace Red Bullu 3. února byla oznámena velká novina. Americká automobilka Ford se v roce 2026 stane technickým partnerem Red Bullu a AlphaTauri – nastoupí tak po Hondě, která bude muset hledat nového spojence, bude-li chtít v F1 zůstat.

McLaren Honda?

U Japonců ještě zůstaneme – víme, že Honda si musí relativně rychle najít nového partnera a jednou z možností je opětovné spojení s McLarenem. Během zimy už se údajně měli zástupci obou stran sejít a prodiskutovat možnou budoucnost.

Binotto je pryč

Mluvilo se o tom už pár let, a nakonec se tomu tak v závěru roku 2022 skutečně stalo. Mattia Binotto skončil na pozici týmového šéfa Ferrari a jeho další kroky jsou neznámé. Aktuálně je italský inženýr na ‚nucené‘ dovolené.

Zemětřesení u Williamsu

Williams je další tým, který v zimě řešil personální změny. Nečekaně odešel jak šéf Williamsu Jost Capito, tak FX Demaison – technický ředitel týmu. Na pozici lídra stáje přišel James Vowles – hlavní stratég Mercedesu.

Přestupy šéfů týmů

Datum 13. prosince 2022 si bude formule 1 dlouho pamatovat. Právě v tento den došlo na trhu se šéfy týmů k zemětřesení. Odcházejícího Binotta nahradil Frederic Vasseur – toho u Alfy Romeo vystřídal Andreas Seidl a Alessandro Alunni Bravi. McLaren, po odchodu Seidla, jmenoval na post šéfa týmu Andrea Stellu a Williams nečekaně sáhl po Vowlesovi.

Fraška Red Bullu

Obhájci mistrů světa prezentovali ‚nový‘ monopost v New Yorku. Kdovíjaká show to ale nebyla, neboť se celá prezentace nesla v duchu PR prohlášení. Jedinou zajímavou informací byl ohlášený návrat Fordu a skutečný monopost RB19 k vidění také nebyl…

Ricciardo se vrátil ke kořenům

Po dvou náročných sezonách v McLarenu si australský sympaťák Daniel Ricciardo potřeboval od formule 1 oddechnout. Útočiště našel v mateřském týmu Red Bullu, pro který závodil v letech 2014–2018, tak uvidíme, zda jde pouze o přestupnou stanici, nebo je role rezervního pilota u rudých býků konečná.

Schumacher v Mercedesu

Nečekaně nebude letos na startovním roštu ani Mick Schumacher, který byl vedením Haasu de facto vyštván z týmu. Podobně jako Ricciarda, uvidíme syna sedminásobného šampiona v pozici rezervního jezdce, a to u Mercedesu a McLarenu.

FIA je otevřena novým týmům

Na začátku roku představil prezident FIA Mohammed Ben Sulayem proces, na jehož konci se mohou až dva nové týmy dostat do formule 1. Výběrové řízení má trvat až do června tohoto roku, tak uvidíme…

Andretti a Cadillac

Jedním z dvou možných nových týmů v F1 může být projekt Andretti Global, který navíc získal podporu americké automobilové jedničky General Motors, která se s Andrettim spojila přes svou ikonickou značku Cadillac.

Všechny motory zrychlily

I přesto, že je vývoj motorů až do roku 2025 zmrazen, všichni dodavatelé motorů mají vyšší výkon. Je to kvůli zvýšení spolehlivosti, v takovém případě může automobilka na pohonné jednotce pracovat a s tím souvisí i vyšší výkon.

Nejtemnější vozy

Mercedes a McLaren přišly s radikálním řešením, jak ušetřit na váze. Všechny týmy ze svého vozu záměrně ubírají lakování, aby snížily celkovou váhu auta. McLaren a Mercedes mají už před začátkem sezony takřka celé černé vozy (Mercedes úplně).

FIA vs svoboda slova

Řídící orgán FIA zakázala jezdcům vyjadřovat se ke všem světovým / politickým / ekonomickým a dalším problémům v rámci závodního víkendu. Na svých sociálních sítích už ale jezdci mají ‚volnost‘.

Prezident FIA se stáhl

Mohammed Ben Sulayem byl na poměry prezidenta FIA vloni až mockrát před kamerou, a kromě toho je znám pro své kontroverzní a někdy konzervativní komentáře. Ben Sulayem se tak rozhodl stáhnout a v rámci šampionátu F1 nepůsobit.

Návrat Cyrila Abiteboula?

Bývalý šéf Renaultu Cyril Abiteboul nyní působí v automobilce Hyundai, který se netají svým zájmem o účast v F1. Samotný Francouz Abiteboul nevylučuje návrat do F1 právě s novým zaměstnavatelem.

Gulf se spojil s Williamsem, ale…

…patrně to nikdo nepoznal. Před prezentací nového vozu se očekávala změna zbarvení právě ve spolupráci s novým sponzorem. To se ale nestalo a Williams zůstal modrý stejně jako vloni, ale nevylučuje se speciální zbarvení na určité závody.

Posila Aston Martinu končí

Dlouholetý technický ředitel Andrew Green, který v týmu pracoval ještě pod jménem Force India končí na své pozici. Vedení Aston Martinu jej nasadí do nové role – Green se bude nově starat o projekty v rámci britské značky, ale mimo formulové závody.

Čína se opět zrušila

Velká cena Číny byla v kalendáři F1 naposledy v roce 2019. Kvůli celosvětové pandemii a stále nedobré zdravotní situaci v zemi se tam nepojede ani letos. Žádného náhradníka za Čínu F1 už nenašla a nejspíše ani hledat nechtěla.

F1 se prolíná do MotoGP

Aerodynamika je ve světa F1 důležitá už desetiletí a v závodní kategorii MotoGP si důležitosti této sféry také začínají všímat. Stáj KTM, která spolupracuje s Red Bullem, implementovala na své motorky první aerodynamické prvky pro usměrnění toku vzduchu.

Ztráta francouzských hrdinů

Bohužel, úmrtí v zimním období zasáhlo i svět formule 1. Odešel Jean-Pierre Jabouille, první pilot, který v F1 vyhrál s motorem obsahující turbo. Na ‚lepší místo odešli také Patrick Tambay (uchazeč o titul ve Ferrari) a Philippe Streiff (pilot, který s podprůměrným Tyrrellem získal podium a ochrnul při velké nehodě v roce 1989).

Program Alpinu

Francouzský tým v zimě zahájil nový akademický program pro mladé dívky Rac(h)er. Už teď má Alpine ve své akademii šest mladých závodnic.

Mistr světa Stroll

‚Koho chleba jíš, toho píseň zpívej!‘ Fernando Alonso před prezentací nového vozu Aston Martin vychválil syna majitele stáje Lance Strolla. Podle dvojnásobného šampiona má mladý Kanaďan mistrovský potenciál.