Názor: Čím se komunita F1 stala tak toxickou na sociálních sítích?
Seriál Netflixu s názvem Drive to Survive přitáhl k formuli 1 mnoho nových fanoušků. To je naprosto v pořádku, ale jejich reakce na sociálních sítích nejsou vždy úplně slučitelné s rozumným chováním.
Po loňské GP Abú Dhabí se začaly na sociálních sítích objevovat doslova nenávistné komentáře, vyhrožující smrtí.
Celá záležitost se odehrála zejména na Twitteru, který se stal žumpou sociálních sítí. Moderátorům Sky bylo vyhrožováno smrtí, zatímco manželka šéfa Red Bull Adriana Neweyho, Amanda, trpěla nechutnými reakcemi za obranu týmu svého manžela. Bůhví, jaké zprávy dostávají samotní piloti.
K tomu se přidalo hrubé chování na tribunách a fanoušci, kteří letos na závodech pálí upomínkové předměty jiných týmů. A to už vůbec nemluvíme o tom, že jsou obtěžovány ženy – fanynky formule 1.
Přivedlo nás to k zamyšlení – kdy se základna fanoušků F1 stala tak toxickou?
Fanoušci tradičně podporovali oblíbeného jezdce, ale byli uctiví, když jiný měl dobrý závod nebo udělal něco speciálního, jako je nastavení nového rekordu pro vítězství v sezóně.
Na rozdíl od řekněme fotbalu byli příznivci F1 fanoušci tohoto sportu, ne nutně jeden tým nebo jeden jezdec.
Přesto se zdá, že současná fanouškovská základna je kmenová a pekelná odhodlání druhého ničit na sociálních sítích. Je naprosto jedno, o jaký tým jde. Jednou se například kope do prvního Red Bullu, jindy do Mercedesu.
Pak je tu faktor Netflix. Nové fanoušky přilákaly některé zmanipulované příběhy s hvězdami F1, které účinně hrají své vlastní role. Hranice mezi pravdou a fikcí byly rozmazané a možná to vytvořilo kulturu, která ve skutečnosti neodráží život v paddocku.
A ve společnosti samotné se nyní zdá přijatelné napsat takovéto oplzlosti na platformu bez přemýšlení nebo vyhlídky na retrospektivní akci.
F1 odvedla dobrou práci při rozšiřování základny fanoušků, ale stojí před velkým úkolem je sjednotit bez zneužívání sociálních sítí.
A možná nejlepší způsob, jak toho v příští sezoně udělat, je nechat závody vyprávět svůj vlastní příběh, spíše než Netflix.
Situaci rozhodně nepřidala ani samotná televize Sky Sports, jenž několikrát nepřímo atakovala Red Bull, protože byl údajně v loňském roce Lewis Hamilton o titul “okraden”.
Formuli 1 se aktivně věnuji přes 15 let a z toho pět jako publicista. Je vidět, že se komunita změnila. Samozřejmě je zde stále převážná většina těch, kteří chovají respekt k ostatním a milují F1 jako sport. A moc díky za to!
V každém z nás ale většinou zůstane to špatné a zlé, co se o nás dozvíme. Rozhodně je nejlepší se zamyslet, jak to toho člověka může ovlivnit, než se daný komentář zveřejní. Ideálně bych doporučil přenést se myšlenkami do duše daného člověka, který je kritizován.
Pozor, je velkým rozdílem napsat konstruktivní kritiku založenou na faktech, nebo vystřelit urážku typu “Max Verstappen je …”.
Lewis Hamilton by měl být pro nás všechny vzorem za to, jak loňskou porážku vzal. Veřejně vystoupil, poblahopřál Maxovi Verstappenovi k titulu a uznal jeho kvality.
Vzájemný respekt je potřeba a oba protagonisté jsou inspirací k tomu, abychom se všichni chovali stejně. Motorsport je krásný, tak ať je i jeho fan base krásná!
https://soundcloud.com/tomrichtrf1/instapokec-z-mexika-sampioni-bojkotuji-televizi-v-toxicite-socialnich-siti