Velké startovní číslo na formuli už od GP Španělska

Vedení formule 1 o sobě možná poprvé nechalo výrazně slyšet. Již od Velké ceny Španělska o druhém květnovém víkendu očekává, že týmy uvedou jméno pilota a jeho startovní číslo na monopostu daleko výrazněji. Cílem je lepší orientace běžného diváka s ohledem na průběh velké ceny.

1 Štítky: FOM Pravidla Zveřejněno 25. 04 2017 — Tomáš Richtr

Čtenáři se může zdát tento přístup jako marginální. Jedná se ale o velmi přínosnou záležitost. Nové vedení F1 reprezentované Charlesem Careym ve spolupráci s prezidentem Mezinárodní automobilové federace Jeanem Todtem chtějí přiblížit průběh velkých cen širšímu publiku. To mimo jiné obnáší podat průběh závodu srozumitelněji.

Zážitek ze sledování běžné Grand Prix pouze v televizi je v dnešní době objektivně ne zrovna ten nejvíce adrenalinový počin. Avšak ve spojení se sledováním živých dat o průběhu závodu (takzvaná on-line časomíra, která umožňuje v reálném čase sledovat rozestupy mezi závodníky, časy v jednotlivých kolech, aktuální sadu pneumatik a jejich stáří, atd.) se jedná o napínavě detektivní bitvu. Jenomže relativně malé procento diváků během televizního přenosu sleduje současně časomíru, takže nemá možnost dokreslit si zajímavost příběhu.

Ačkoli se to může zdát našemu čtenáři úsměvné, poznat, kdo zrovna sedí v dané formuli, není pro běžného diváka úplnou samozřejmostí. Není to ostatně tak dávno, kdy vedení F1 zavedlo permanentní startovní čísla. Do té doby se udělovala startovní čísla podle pořadí týmů v předchozím ročníku. Šampion vítězného týmu měl jedničku (a šampion má nárok si vzít jedničku i dnes), týmový kolega dvojku. Jezdci druhého týmu v pořadí měli trojku a čtyřku. A to šlo tak dále jen s tím rozdílem, že se vynechávala třináctka.

To ale mělo za následek to, že konkrétní pilot měl každou sezonu jiné startovní číslo. To se naštěstí změnilo. Dnes už je skoro zřejmé, komu patří startovní číslo 44, nebo 7 nebo 14. Ale na sílu toho, aby stačilo uvést startovní číslo 46, a hned bude všem jasné, o jakou legendu se jedná, si bude muset F1 ještě chvíli počkat.

Identifikace pilota během závodu je klíčová. Většina lidí je spíš náhodným divákem, který netuší, kterému patří formule modrá nebo růžová. V nejpopulárnější americké sérii motorsportu NASCAR mají například startovní čísla vystavena v obrovské velikosti na dveřích a střeše, to vše ve stylu v jednoduchosti je síla. V amerických formulích IndyCar mají na krytu motoru relativně velký LED panel s číslem znázorňujícím aktuální pořadí pilota v závodě.

Dnes (v úterý) zasedala takzvaná Strategická skupina F1, jejíž úlohou je předkládat návrhy změn v pravidlech F1. Tyto návrhy jsou pak předloženy Komisi F1, která je v případě souhlasu předá ke sválení vrcholnému orgánu celé F1, Světové radě motorsportu. Pokud je schválí Světová rada, stávají se pravidla platnými. Zasedání Světové rady v jednom ze svých bodů uvedlo, že počínaje Velkou cenou Španělska vedení F1 dohlédne na to, aby informace o startovním čísle a jméně jezdce byla zřetelná.

V tomto ohledu se ale nejedná o žádnou změnu. Článek 9.2 Sportovního řádu totiž uvádí, že “startovní číslo musí být jasně viditelné při pohledu zepředu a na přilbě závodníka”. Termín ‘jasně viditelný’ se pak dá vyložit různými způsoby. Nový šéf F1 Charles Carey je Američan, z čehož se dá usoudit způsob, jakým vedení F1 hodlá “jasnou viditelnost” počínaje GP Španělska prosadit.

Velká cena Španělska je závodem, který se jede hned po nadcházející GP Ruska. Jedná se tedy o opatření velmi rychlé. Jaké bude mít konkrétní dopady, to neumíme odhadnout, ale situaci budeme pochopitelně bedlivě sledovat.

Aktualizace:

Podle posledních informací bude muset číslo na voze být vysoké alespoň 23 centimetrů, jméno jezdce pak 15 centimetrů. V prvním případě bude muset být „písmo“ široké alespoň 4 centimetry, v tom druhém, tedy u jména jezdce, které může být nahrazeno oficiální zkratkou (například Vettel = VET, Hamilton = HAM), 3 centimetry.

Seznamte se, nové vedení formule 1: Chase Carey, Sean Bratches a Ross Brawn. 👥 Bernie Ecclestone zůstává čestným př…

Zveřejnil(a) GPF1cz dne 23. leden 2017

Diskuse k článku

Napsat komentář