Speciální skupina Rosse Brawna si klade za cíl lepší závodění

Nový sportovní šéf F1 Ross Brawn je vděčný za to, že královna motorsportu letos zatím nabízí zajímavé závody. Do budoucna chce ale zajistit, aby se s vozy dalo snadněji závodit. Takové řešení však nebude spočívat v omezení aerodynamiky.

Štítky: Pravidla Ross Brawn Zveřejněno 10. 06 2017 — Lukáš Štěrovský

Přestože sezona 2017 nabízí zajímavý boj na čele mezi Mercedesem a Ferrari, oproti předcházejícím ročníkům výrazně ubylo předjíždění. A boj o vítězství ve stylu kolo na kolo se letos odehrál zatím pouze jednou, ve Velké ceně Španělska.

Nový sportovní šéf F1 Ross Brawn si je tohoto faktu vědom. Na řešení se už prý pracuje. „Abych byl upřímný, máme velké štěstí, že spolu letos soupeří dva týmy na čele, ale byl bych nerad, aby za to byly připisovány zásluhy mně. Jen to tak vyšlo. Do budoucna na tom musíme zapracovat. V současnosti je lehce znepokojivá mezera mezi čelem a středem startovního pole, na kterou si musíme dát pozor.“

To je přímý následek nových pravidel, která vozům zajistila větší mechanický, ale hlavně aerodynamický přítlak. Jezdci tak mají velký problém s jízdou ‚v závěsu‘ za jiným autem. „Stále se učíme chápat chování současných vozů. Právě jsme započali aerodynamický program zaměřený na design vozů, abychom viděli, co můžeme udělat do budoucna, aby se s vozy dalo více závodit. Je to něco, na čem děláme s Mezinárodní automobilovou federací. Odstartovali jsme výzkum,“ tvrdí Ross Brawn.

Už v minulosti ve formuli 1 existovala skupina pro zlepšení předjíždění, to však podle Brita není tento případ. „Nechci to nazývat nějakou skupinou zabývající se předjížděním, protože to není to, na co se zaměřujeme. Snažíme se vytvořit skupinu, která bude řešit vzhled vozů v současnosti a budoucnosti tak, aby se ujistila, že se s vozy dá závodit. Zpětná vazba od jezdců je v tomto případě obtížná.

Víme, že se spoléháme na aerodynamiku jako zdroj výkonu vozu. Existuje lehce naivní pohled na věc, podle kterého se máme zbavit aerodynamiky, a všechno bude báječné. Ve skutečnosti by ale takové vozy nebyly tak spektakulární, protože by nedokázaly jet tak rychle jako s pomocí aerodynamiky. Nelze to udělat tak, že nasadíte na auta větší pneumatiky a budete doufat, že budou rychlá.

Takže musíme zachovat aerodynamiku, ale takovým způsobem, aby se s vozy dalo více závodit. Teď se nedá nic odhadnout, musíme na tom teprve zapracovat. Nemyslím si ale, že bychom něco brali za samozřejmé. Jsme vděční za to, že letos máme skvělé závodění, ale musíme důsledně zajistit, abychom ho měli i v budoucnu,“ dodává Brawn, který rovněž nechce dominanci jednoho týmu, jakou předváděl v posledních letech Mercedes.

Diskuse k článku

Napsat komentář