Přehledně: Změny pro sezonu 2018

Nacházíme se na prahu již páté sezony s takzvanými hybridními pohonnými jednotkami. Ty budou formule pohánět minimálně do roku 2020. Ještě tři roky. Takže i když je přechod z loňského ročníku na letošní poklidný co do znění pravidel, přesto rok 2018 přináší některé velmi významné změny.

Štítky: 2018 Pravidla Zveřejněno 15. 03 2018 — GPF1.cz

HALO

Neboli svatozář. Asi nejvýraznější změna, která také budí největší vášně. Je ale povinná. Jeho váha včetně uchycení se odhaduje na 14 kilogramů. Také proto celková minimální váha auta vzroste o 6 kg na nových 734 kg. Před deseti lety to přitom bylo pouhých 605 kg. Základní konstrukce Halo je standardizovaná, ale některé povrchové elementy si mohou týmy uzpůsobit samy sobě. Z různých směrů musí Halo odolat zatížení odpovídající rozmezí 4,7 až 11,8 tuny (46 až 116 kN).

PNEUMATIKY

Pirelli po experimentálním roce 2017 se širšími vozy a pneumatikami bylo donuceno představit již sedmou úroveň tvrdosti. Od nejtvrdší po nejměkčí se jmenují: super-tvrdá, tvrdá, střední, měkká, super-měkká, ultra-měkká, hyper-měkká. Znamená to také, že dříve oranžová tvrdá pneumatika je nově zabarvena jako modrá. Otázku je, jestli ‚superhard‘ bude vůbec někde k vidění.

MOTORY

Zatímco do loňského roku musel každý vystačit se čtyřmi kousky spalovacího motoru, turba, kinetického a hybridního motorgenerátoru, řídicí jednotky a akumulátorů, pro letošní rok jdou kvóty výrazně níž – a počet závodů o jeden výš! Počet kusů pohonné jednotky se snižuje:

  • na tři u spalovacího motoru, turba a hybridního motorgenerátoru
  • na dva u kinetického motorgenerátoru, akumulátorů a řídicí jednotky

Jedná se o velmi výrazné prodloužení životního cyklu jednotlivých komponent – o 40 % první skupiny, respektive o více než dvojnásobek u druhé skupiny komponent pohonné jednotky. Favoritem v této disciplině je Mercedes, zatímco jiné automobilky zvažují taktické dobrovolné penalizace. To samo o sobě je důkaz, že už je limit relativně hodně nevyvážení, jak o tom ve svém komentáři píše Pavel Fabry.

PENALIZACE

Konec penalizací o objemu 125 míst. Jakmile penalizace dosáhne čísla 15 míst na startu, automaticky jde pilot na konec startovního pole, kde se zařadí za kolegu, který byl potrestán podobně, jen o něco dříve.

T-KŘÍDLA A ŽRALOČÍ PLOUTVE

Formální chyba při formulaci pravidel pro rok 2017 umožnila konstruovat aerodynamické elementy do prostoru tam, kde vloni byly žraločí ploutve a T-křídla. To bylo pro letošní sezonu napraveno, ačkoli kryt motoru nadále bude vykazovat určitý náznak ploutve.

ZAVĚŠENÍ A KOLA

Vedení F1 zakázalo týmům využití chytrého propojení prvků zavěšení kola tak, že v zatáčkách generovaný soubor přetížení a hybných momentů uměl korigovat světlou výšku auta. Nově jsou navíc silnějším nárokům podrobena lanka, která drží kola v případě havárie.

ZNEUŽITÍ VÝFUKOVÝCH PLYNŮ

Vedení F1 si posvítí na každého, kdo bude chtít výfukových plynů zneužívat pro generování extra přítlaku tak, že je bude navádět na speciálně určené aerodynamické prvky nebo jiné součásti karoserie.

KALENDÁŘ

Velkou změnou je návrat GP Francie na okruhu Paula Ricarda. Už dříve měl smlouvu na rok 2018 Hockenheimring, kde se pojede GP Německa. Naopak končí GP Malajsie, kde se jezdilo od roku 1999.

Kalendář sezony 2018 + odkazy na vstupenky

P.ZávodMístoDatum
1GP AustrálieMelbourne25. března
2GP BahrajnuBahrajn8. dubna
3GP ČínyŠanghaj15. dubna
4GP ÁzerbájdžánuBaku29. dubna
5GP ŠpanělskaCatalunya - Barcelona13. května
6aHistorická GP MonakaMonte Carlo13. května
6GP MonakaMonte Carlo27. května
7GP KanadyMontréal10. června
8GP FranciePaul Ricard24. června
9GP RakouskaSpielberg1. července
10 GP Velké Británie Silverstone8. července
11GP NěmeckaHockenheim22. července
12GP MaďarskaBudapešť29. července
13GP BelgieSpa-Francorchamps26. srpna
14GP ItálieMonza2. září
15GP SingapuruSingapur16. září
16GP RuskaRusko30. září
17GP JaponskaSuzuka7. října
18GP USAAustin, Texas21. října
19GP MexikaMexio City28. října
20GP BrazílieSão Paulo11. listopadu
21GP Abu DhabíAbu Dhabi25. listopadu

Diskuse k článku

Napsat komentář