Klíčové otázky na majitele Haasu: proč se rozešel s Güntherem Steinerem?
Majitel týmu Haas, Gene Haas, odpovídal novinářům na dotazy poté, co neprodloužil smlouvu s šéfem stáje Güntherem Steinerem.
Nabízí se hlavní otázka: proč se majitel týmu Haas rozešel s Güntherem Steinerem?
“Záleželo na výkonu,” řekl Gene Haas. “Jsme tu osmým rokem, máme za sebou přes 160 závodů – nikdy jsme neměli pódium. V posledních několika letech jsme byli desátí nebo devátí. Nesedím tady a neříkám, že je to Güntherova chyba nebo něco podobného, ale prostě se mi zdá, že nastal vhodný čas udělat změnu a zkusit jiný směr, protože se nezdá, že by pokračování v tom, co jsme měli, opravdu fungovalo.
Bylo těžké se se Steinerem rozejít?
“Bylo. Mám Günthera rád, je to opravdu milý člověk, opravdu dobrá osobnost,” říká Haas. “Měli jsme těžký konec roku. Nerozumím tomu, opravdu tomu nerozumím. To jsou dobré otázky na Günthera, co se pokazilo. Nakonec je to o výkonnosti. Už nemám zájem být desátý.”
Proč zrovna sedmačtyřicetiletý Ayao Komatsu se stal novým šéfem Haasu?
“Zjišťovali jsme, kdo má nejvíce zkušeností,” říká Haas. “Ayao je v týmu od prvního dne, zná jeho zákulisí. Mým největším zájmem je, že až pojedeme do Bahrajnu, musíme se tam ukázat s autem, které je připraveno k závodění. Možná, že když budeme mít více manažerský a inženýrský přístup, uvidíme, jestli to bude mít výhody. Myslím, že Günther měl ke všemu spíše lidský přístup k lidem a způsob, jakým s nimi komunikoval, byl v tom velmi dobrý. Ayao je velmi technický, dívá se na věci na základě statistik – tohle děláme špatně, kde to můžeme zlepšit. Je to jiný přístup. Opravdu potřebujeme něco jiného, protože jsme si nevedli moc dobře. Jak už jsem řekl, všechno se schyluje k tomu, že jsme po osmi letech na posledním místě. Nic víc k tomu nemůžu říct.”
Haas měl možnost obrátit se na některé velmi zkušené bývalé šéfy týmu v podobě Mattii Binota (který opustil Ferrari na konci roku 2022), Otmara Szafnauera (který opustil Alpine loni v létě) a Josta Capita (který odešel z Williamsu na konci roku 2022), ale raději povýšil někoho zenvitř týmu. Proč?
“Řídím Haas Automation už více než 40 let. Když přivedete lidi zvenčí, trvá jim nějaký čas, než se naučí, šest měsíců až rok, a mnohokrát je ani nemáte rádi. Je lepší vzít lidi, které znáte, a i když se k vám nehodí, alespoň víte, co dostanete. To se nám tady v Haas Automation docela osvědčilo, takže opravdu aplikuji spoustu stavebních kamenů, které tu byly, do týmu Formule 1. A to se mi líbí. Jsem opravdu rád, když mám k dispozici lidi, které znám, kteří rozumí každodennímu provozu, rozumí lidem, než abych přivedl někoho cizího, kdo všechno zamíchá a vytvoří nepořádek.”
Haas chce vyhrávat, ne prodat tým
“Nešel jsem do F1, abych tým prodal,” říká Haas. “Udělal jsem to, protože jsem chtěl závodit. Günther měl stejný pohled na věc. Nejsme tu proto, abychom vydělávali peníze, chceme závodit a být konkurenceschopní. Když se podíváte na jakýkoli tým, historicky měl hodně dobrých a hodně špatných let. Přežití je jednou z charakteristik zlepšování se. Dokud dokážete přežít, máte vždy další rok na to, abyste dokázali, že jste toho hodni. Tohle je velká změna. Odchod Günthera způsobí, že se tým bude muset zaměřit na jiné aspekty. Doufejme, že z toho vyjdeme lépe.”
Chybí peníze, nebo ne?
“Panuje dojem, že utrácíme mnohem méně peněz; obvykle se pohybujeme do 10 milionů dolarů pod rozpočtovým stropem,” říká Gene Haas. “Jen si myslím, že tyto peníze nevynakládáme příliš dobře. Mnoho týmů již dříve investovalo do infrastruktury, budov, vybavení a personálu. Náš model spočíval v tom, že jsme spoustu z toho zadávali externím dodavatelům. Utrácíme hodně peněz. Nepřekročili jsme limit, ale jsme mu zatraceně blízko. Jen si nemyslím, že odvádíme dobrou práci při jejich vynakládání tím nejefektivnějším způsobem.”
A věří, že jeho firma Haas Automation, kterou vlastní již 40 let, je důkazem toho, že efektivní vynakládání peněz může přinést úspěch.
“To je jeden z důvodů, proč jsme přežili – protože si uvědomujeme, jak utrácíme peníze,” říká. “Efektivita v tom, co děláme, nám zajistí přežití v této sérii. Jsme jedním z nejdéle přežívajících týmů, všichni ostatní [ostatní nové týmy] mají tendenci utratit všechny peníze během prvních několika let a pak zkrachují. My jsme přežili osm let a nejsme v situaci, kdy bychom měli zkrachovat. Ale určitě chci být schopen přežít dalších deset let.”
Jaké jsou ambice?
“Musíme si vést lépe,” říká. “Je snazší udržet si sponzory a přilákat sponzory, pokud jsme týmem ve středu tabulky, a ne týmem na posledním místě. To je můj pohled na věc. Zároveň, pokud budeme jezdit o něco rychleji, získáme více peněz od FOM [Formula One Management], což nám trochu usnadní život. Jde opravdu jen o to, abychom vyhrávali. Máme skvělý tým, máme skvělé motory, máme opravdu skvělé jezdce. Neexistuje žádný důvod, proč jsme až desátí. Nechápu, jak můžeme být se vším tím vybavením a lidmi, které máme.”
Co nový investor? F1 nyní zažívá období rozmachu a několik investorů se snaží najít způsob, jak koupit některý z týmů. Alpine získala finanční injekci ve výši 200 milionů eur od skupiny investorů, mezi nimiž je i hollywoodská hvězda Ryan Reynolds. Ukázalo se, že zájem byl i o Haas, který však prohlásil, že nabídka, kterou jeho tým dostal, není pro něj zajímavá.
“Ozvali se nám investoři zvenčí a chtějí s námi mluvit. Očekávají 15procentní výnos každý rok. Dejte mi 15% míru návratnosti a já mám pár set milionů dolarů, které vám dám! Mají vysoká očekávání, mají nejrůznější pravidla. Co je jejich práce: chtějí vás koupit a po pěti letech chtějí mít stamilionový zisk. Upřímně řečeno, nepotřebuji takový dohled, od lidí, kteří přicházejí s 200 miliony dolarů – to je málo na to, aby mě to lákalo.”
Jedním z klíčových pilířů modelu Haas, který funguje od samého počátku, je velmi úzká spolupráce s Ferrari, od kterého americký tým přebírá pohonnou jednotku a řadu dílů, včetně zavěšení, což je v rámci pravidel povoleno.
“Ferrari se k nám chová velmi dobře,” říká Gene Haas. “Jsou s námi od prvního dne, vyrábí neuvěřitelné motory. Jejich zavěšení je extrémně dobré. Používáme spoustu jejich hardwaru. Funguje to opravdu dobře. Opravdu nám pomáhají. Stydím se za to, že jsme s nimi nedokázali pracovat lépe, ale do budoucna chci využívat dobré vybavení, které spousta jiných týmů nemá. Situace se stane mnohem konkurenčnější. Red Bull má AlphaTauri, tyto vztahy se začínají vyvíjet a myslím, že konkurence bude velmi intenzivní, takže mít partnera jako Ferrari bude velmi důležité. Ferrari je pro nás velkým přínosem. Jsme velmi rádi, že zůstáváme s Ferrari. Doufám, že jim pomůžeme z hlediska spolehlivosti. Do budoucna, až se Sauber [Alfa Romeo, Stake, Audi] rozejdze s Ferrari, budeme jediným odběratelem motorů Ferrari. Možná budou chtít přibrat jednoho nebo dva zákazníky. Možná budou s námi spokojeni. Ale musíme si vést lépe. Nemůžeme závodit tak daleko za továrním Ferrari. Musíme se jim přiblížit.”
Co dělat jinak?
“Myslím si, že máme skvělý recept,” zakončil Gene Haas. “Máme motory Ferrari, které mají pravděpodobně větší výkon než kdokoli jiný. Máme součásti Ferrari [podle povolených vyjmenovaných dílů v rámci předpisů], máme dobrý podvozek. Mluvím s mnoha inženýry a myslím, že naším největším nedostatkem je aerodynamika; náš aero program potřebuje zlepšení. Když jste na trati a každý víkend vás někdo ponižuje, odmítám se s tím smířit.”