Z traťových limitů bolí hlava už i samotnou F1, zakládá pracovní skupinu

Šéf Red Bullu Christian Horner uvedl, že se pracuje na vylepšení kontroly traťových limitů, ředitel závodů F1 Michael Masi ale tvrdí, že limity tratí jsou výsledkem dlouhých procesů a vývojů, které jsou na každé trati odlišné.

Štítky: FIA Pravidla Zveřejněno 13. 05 2021 — Vašek Štěpánek

Hned v prvních třech závodech ze čtyř byly traťové limity středem několika kontroverzních okamžiků. Pilot Red Bullu Max Verstappen byl do nejvýznamnějších případů také zapleten.

V Bahrajnu musel Verstappen kvůli traťovým limitům předat svou pozici Hamiltonovi, v Portugalsku mu bylo vymazáno nejrychlejší kolo závodu, které by jinak bylo odměněno jedním mistrovským bodem. Čistě teoreticky, nebýt těchto incidentů, mohl mít teď pilot Red Bullu stejný počet bodů jako jeho rival z Mercedesu.

Také minulý víkend v Barceloně sice došlo k několika nepovoleným výletům mimo trať, ale bylo jich podstatně méně. Kolem trati je z drtivé většiny tráva a štěrk, vyasfaltované únikové plochy jsou zde v menším zastoupení.

Právě přírodní povrch kolem okruhu v Barceloně nutí piloty nevyjíždět za okraj trati. Chyba by znamenala ohromnou časovou ztrátu. V případě asfaltu je tendence vyjíždět za okraj trati přirozenější.

„V Barceloně limity tratí nebyly problém, je to dáno charakteristikou tratě, že? Ve Španělsku jsme nic takového neřešili, ani v příštím závodě v Monaku nic takového řešit nebude a pravděpodobně tomu tak bude i v dalším závodě v Baku.

Mezi týmy proběhla zdravá diskuse o tomto problému, který je třeba řešit. Nakonec vznikla jistá pracovní skupina, která se traťovými limity bude zabývat. Je nutné, aby tato pravidla byla jednoduchá, srozumitelná, a jasná úplně pro všechny, jak pro piloty, nás, tak fanoušky,“ rozpovídal se šéf Red Bullu.

Ředitel závodů F1 Michael Masi by byl rád, kdyby fyzické a přírodní bariéry byly častější. Masi si je ale zároveň vědom, že na každé trati nelze podobná řešení provést.

„Ideálně bychom chtěli mít tvrdé limity všude, jenže to nejde. Každý okruh se vyvíjí a my se mu musíme přizpůsobit. Kdyby se okruhy přizpůsobovaly nám, vyšlo by je na to ohromné investice.

S každým z okruhů neustále jednáme, jelikož v průběhu vývoje trati vznikají anomálie, kdy jeden rok jsou limity tratě problém, ale za rok je to v pořádku. Z hlediska bezpečnosti musíme každou situaci i zatáčku vyhodnocovat odlišně, v této oblasti se nemůžete opřít o historická fakta,“ vysvětlil Masi.