Vysvětlení záhad, tolerancí a reakcí Bottasova startu

Navzdory vysvětlení FIA, že Bottasův start byl v toleranci, panuje nedůvěra a určité zmatky kolem informací, které se "nelidského" Bottasova startu, jak to nazval jeho nedělní soupeř Sebastian Vettel, týkají. Jde zejména o fakt, že ačkoli se Bottasův mercedes pohnul ještě před zhasnutím červených světel, jeho reakční doba (na zhasnutí červených světel) je uváděna jako 201 tisícin sekundy. Což by indikovalo, že Bottas reagoval v této době na zhasnutí červených světel, ačkoli je zřejmé, že na žádné zhasnutí červených světel Bottas nereagoval, neboť se - obrazně řečeno - rozhodl vyrazit, aniž by na zhasnutí počkal. Vyšlo mu to.

24 Štítky: FIA Valtteri Bottas Zveřejněno 10. 07 2017 — Tomáš Richtr

Pod novým vedením FIA se britská režie snaží televizním divákům zprostředkovávat rozličné údaje, jako je právě Bottasova reakční doba na pokyn startu. První problém spočívá už v tom, že termín ‚reakční doba‘ je značně zavádějící a vlastně nepřesný. Neuvádí totiž dobu mezi zhasnutím startovních světel a ‚reakcí‘ pilota. Ono je vůbec velmi obtížné něco takového měřit. Tím spíš, když bychom si museli říci, co takovou ‚reakcí‘ vlastně je? Pohyb spojkové páčky pod volantem? Sešlápnutí pedálu akcelerátoru? První pohyb auta? Nebo ještě lépe: moment vyslání ‚mozkového signálu‘ dalším částem těla pilota? I když by to šlo, zrovna toto se neměří. Měřit se dá pohyb auta prostřednictvím detektorů v povrchu závodní dráhy v každém slotu startovního roštu.

Tyto detektory jsou napojené na startovací box, který obsluhuje startér velkých cen Charlie Whiting a spolupracuje s transpondéry FIA umístěnými v autech. Není bez zajímavosti, že pokyn ke startu nedává člověk, ale systém sám. Poslední, co Charlie Whiting udělá, je manuální spuštění závěrečné sekvence, kdy se v intervalu vždy jedné sekundy rozsvítí první až pátý pár červených světel. Jakmile svítí všech pět řad světel, systém sám a náhodně určí, kdy zhasnou, což je pokynem ke startu závodu. V intervalu, kdy svítí pět řad světel a než tato zhasnou, senzory na dráze detekují pohyb auta.

FIA vysvětluje, proč byl Bottasův start legální

Problémem je, že auto se může pohnout, ačkoli to neznamená, že odstartovalo. Nejčastěji se tak stane zařazením prvního rychlostního stupně, kdy to s formulí vyloženě cukne. Aby systém nevyhlašoval zbytečně poplachy, existuje určitá tolerance na míru pohybu auta. Stejně tak existuje časová tolerance na dobu před zhasnutím červených světel, o které se FIA snaží mlčet, aby tuto oblast týmy nezačaly studovat ve svůj prospěch. Sportovní komisař GP Rakouska a bývalý pilot formule 1 Mika Salo ale pro finský list Ilta Sanomat řekl, že tato časová tolerance je 10 milisekund (0,01 sekundy). Mika Salo současně uvedl, že Bottasovo auto se dalo do pohybu 0,003 sekundy před zhasnutím červených světel. Je tím myšlena doba, ve které systém začne chápat auto jako pohybující se, po započtení všech tolerancí. Nejde nezbytně nutně o vizuální moment, kdy se začnou točit Bottasova kola na televizním záznamu, který se tak z pohledu chápání toho, jak systém funguje, jeví trochu jako irelevantní, také s ohledem na snímkování obrazu (FPS).

Mika Salo byl společně s Američanem Timem Mayerem a Andrew Mallalieu z Barbadosu sportovními komisaři GP Rakouska, kteří podezření na Bottasův předčasný start řešili. A to dokonce i v situaci, kdy senzory žádný signál o předčasném startu nevydaly. Dá se tedy předpokládat, že Salovy informace jsou spolehlivé. Potvrzuje tím, že když systémy FIA zaznamenaly Bottasovo auto v pohybu 3 milisekundy před zhasnutím červených světel, Bottas prostě jednoduše na zhasnutí červených světel reagovat nemohl. Jednal totiž ještě před tím. Co je tedy ‚reakční doba‘ za parametr, jak je definován, jak se měří a jak byla získána hodnota 0,201 sekundy Bottasovy reakce, to bude muset FIA, potažmo FOM vysvětlit. V tuto chvíli je to jen velmi matoucí a zavádějící informace.

Nic to nemění ale na tom, že Bottas měl obrovskou kliku. Prostě to zkusil a zariskoval. Odhadnout interval 0,01 sekundy před zhasnutím startovních světel, to nebude žádný pilot chtít zkoušet příliš často. A pokud je tolerance 0,01 sekundy předčasného startu pravdivá, týmům to k nalezení nějakých řešení stejně nepomůže. Aktivní detekce činnosti startovacího systému je totiž zakázána.

Trestem za předčasný start je průjezd boxy nebo 10 sekund STOP & GO.

Diskuse k článku

24 komentářů: “Vysvětlení záhad, tolerancí a reakcí Bottasova startu”

  1. krakra napsal:

    Pod pojmem ostrá spojka chápu to, že problém se rozjet plynule, Bottas na startu, nebo ten žigul v závodě dos vrchu se fakt plynule rozjíždět nepotřebují, potřebují vyrazit nejostřejc, nejlépe jak to jenom jde. A nemyslím si, že to je něco složitého, prostě se dá plnej plyn a pustí spojka.
    Začátečníci se rozjíždějí tak že pouští spojku prudce a do toho dají plyn, není to plynulé ale rozjedou se.

    Jirx: gul s ostrou spojkou a odle

  2. krakra napsal:

    Tak nepište články…..

    Tomáš Richtr: ul s ostrou spojkou a o

  3. Jirx napsal:

    Spojka v závodních autech obecně je hodně ostrá, a i když to na kameře nemusí vypadat, tak rozjezd s F1 tak super plynulý zase není. A s obyčejným žigulem se rozjede asi každý, je to prostě normální staré auto, ale takovej žigul s ostrou spojkou a odlehčeným setrvačníkem na závody do vrchu, to už se každý do kopce jen tak nerozjede 😉

    krakra:
    Není přece problém určit, který pohyb je odstartování a který je od zařazení a za další, proč zařazovat rychlost nula celá nula nic přes zhasnutím světel, zařadit se dá třeba 4. světlo.
    A potom eště, s žigulíkem jsem se 100x rozjížděl do kopce a necuknul (ani dopředu ani dozadu), to oni mají ruční spojku a tímpádem obě nohy volné, levou můžou stát na brzdě.

  4. Tomáš Richtr napsal:

    Nejsem novinář

    krakra: Práce pro Vás novináře

  5. Mansell napsal:

    Ale spíše než cokoliv jiného je chyba opět v pravidlech, respektive pravidla nebudou nikdy dokonalá a jde o výklad pravidel, který je interpretován komisaři a jimi je též posuzován a každy člověk má na to určitý názor.

    Ale nebylo by od věci sem dát jaká tam vlastně tolerance je.

  6. Mansell napsal:

    I kdyby Bottas neulil start, nebo jak jinak tomu pohybu chcete říkat, na pořadí v cílí by to nemělo vliv. Rychlost tam určitě měl, to, že zařadil rychlost v okamžiku zhasínaní světel je jen čistě blábol, jak sami komentátoři říkají, je to závodák a občas se na něm něco potento.
    A to by až pak po startu,přišel na to, že mu nefunguje řazení.
    V konečném dusledku je to jedno, pořadí by zstalo jaké je.

  7. krakra napsal:

    Práce pro Vás novináře

    Tomáš Richtr:
    Hurá do toho

  8. krakra napsal:

    To pohnutí Bottase, co ukazovaly kamery všude na youtube – to bylo podle vás zařazení?
    To samotné samozřejmě nevadí, ale Bottas se rozjel do závodu před zhasnutím světel a to mi vadí, i když to bylo o nula nula nic.

    Jirx:
    Některé věci bohužel nejsou absolutní, existuje určitá hranice měřitelnosti. Z toho důvodu se zavádí v určitých případech tolerance. Zrušení tolerance v tomto případě by vedlo k diskvalifikaci téměř celého pole, protože bez tolerance budeme tedy trestat pohnutí vozu před zhasnutím světel o tisícinu milimetru? A s autem takhle určitě zahýbe i vítr, vždyť pneu jsou vlastně jen takové vzduchové polštáře, na kterých se stacionární vůz ve větru pohupuje (když uvažuju „bez tolerancí“).
    Jinými slovy, není možno potrestat pilota, který zařadil rychlost třeba 0.015s před zhasnutím světel (spíš se ale jednička řadí dřív, Bottas pak prostě jen hladil spojku). Tím mu vůz cukl dopředu a k tomu to Bottas riskl, jakože už to zhasne. Začal pouštět spojku záměrně, zhaslo to 0.003s po tom co spojka začala roztáčet zadní kola. Vždyť tohle přece chceme vidět, ne? Trefil to přesně na hraně, dá se mluvit o naprosto ideálním startu, jen tak dál.

  9. krakra napsal:

    Není přece problém určit, který pohyb je odstartování a který je od zařazení a za další, proč zařazovat rychlost nula celá nula nic přes zhasnutím světel, zařadit se dá třeba 4. světlo.
    A potom eště, s žigulíkem jsem se 100x rozjížděl do kopce a necuknul (ani dopředu ani dozadu), to oni mají ruční spojku a tímpádem obě nohy volné, levou můžou stát na brzdě.

    Jirx: Tím mu vůz cukl dopředu a k tomu to Bottas riskl, jakože už to zhasne. Začal pouštět spojku záměrně, zhaslo to 0.003s po tom co spojka začala roztáčet zadní kola. Vždyť tohle přece chceme vidět, ne? Trefil to přesně na hraně, dá se mluvit o naprosto i

  10. Tomáš Richtr napsal:

    Děkuji Jirx za jeden z mála racionálních příspěvků.

  11. Tomáš Richtr napsal:

    Hurá do toho 🙂

    krakra: Opravdu? – teď by to chtělo zjistit opravdové důvody existence té tolerance.

  12. Jirx napsal:

    Některé věci bohužel nejsou absolutní, existuje určitá hranice měřitelnosti. Z toho důvodu se zavádí v určitých případech tolerance. Zrušení tolerance v tomto případě by vedlo k diskvalifikaci téměř celého pole, protože bez tolerance budeme tedy trestat pohnutí vozu před zhasnutím světel o tisícinu milimetru? A s autem takhle určitě zahýbe i vítr, vždyť pneu jsou vlastně jen takové vzduchové polštáře, na kterých se stacionární vůz ve větru pohupuje (když uvažuju „bez tolerancí“).
    Jinými slovy, není možno potrestat pilota, který zařadil rychlost třeba 0.015s před zhasnutím světel (spíš se ale jednička řadí dřív, Bottas pak prostě jen hladil spojku). Tím mu vůz cukl dopředu a k tomu to Bottas riskl, jakože už to zhasne. Začal pouštět spojku záměrně, zhaslo to 0.003s po tom co spojka začala roztáčet zadní kola. Vždyť tohle přece chceme vidět, ne? Trefil to přesně na hraně, dá se mluvit o naprosto ideálním startu, jen tak dál.

    krakra:
    Opravdu? – teď by to chtělo zjistit opravdové důvody existence té tolerance.

    Tomáš Richtr:

    Jsem pro zrušení tolerance.

  13. krakra napsal:

    Opravdu? – teď by to chtělo zjistit opravdové důvody existence té tolerance.

    Tomáš Richtr:
    Co je na textu tak složitého? Jestli je pravda to, co říká Salo, tak tolerance má hodnotu 0,01 sekundy, takže ano.

    Tomáš Richtr:

    Jsem pro zrušení tolerance.

    Tomáš Richtr:
    Bez ní to ale nejde

  14. Tomáš Richtr napsal:

    Bez ní to ale nejde 🙂

    krakra: Jsem pro zrušení tolerance.

  15. krakra napsal:

    Jakub McL: Ať si VET vzpomene n

    Ano, vyrazil z klidu tak proč ne.

  16. Jakub McL napsal:

    Z videa nahoře je vidět, jak se celou dobu auto houpe dopředu a dozadu, až společně se zhasnutím došlo k většímu posunu vpřed. Podle mě čistý start. Ať si VET vzpomene na svůj start tuším v Číně, kde stál půlkou auta mimo slot…

  17. krakra napsal:

    Tomáš Richtr:
    Co je na textu tak složitého? Jestli je pravda to, co říká Salo, tak tolerance má hodnotu 0,01 sekundy, takže ano.

    Tomáš Richtr:

    Jsem pro zrušení tolerance.

  18. krakra napsal:

    Tomáš Richtr:
    Co je na textu tak složitého? Jestli je pravda to, co říká Salo, tak tolerance má hodnotu 0,01 sekundy, takže ano.

    Moment startu tím není zhasnutí světel, ale kusek dříve a celé to je kvůli zařazení rychlosti, kdy auto poskočí. to by šlo ale řešit zařazením rychlosti třeba na 3. červené světlo a né desetinu před zhastnutím světel.

  19. Tomáš Richtr napsal:

    Co je na textu tak složitého? Jestli je pravda to, co říká Salo, tak tolerance má hodnotu 0,01 sekundy, takže ano.

    krakra:
    Dá se to chápat tak, že je možné se legálně rozjet eště před zhasnutím světel?

  20. Tomáš Richtr napsal:

    Proč?

    krakra:
    “ Mika Salo současně uvedl, že Bottasovo auto se dalo do pohybu 0,003 sekundy před zhasnutím červených světel. “– diskvalifikace

  21. krakra napsal:

    Dá se to chápat tak, že je možné se legálně rozjet eště před zhasnutím světel?

  22. Milan27 napsal:

    Je zvláštní, že i v závodě F2 to zhasnutí červených světel trvalo neobvykle dlouho, pokud je to opravdu řízeno náhodně.
    Zkuste někdo udělat porovnání 😉

  23. krakra napsal:

    “ Mika Salo současně uvedl, že Bottasovo auto se dalo do pohybu 0,003 sekundy před zhasnutím červených světel. “ – diskvalifikace

  24. krakra napsal:

    Takže tu máme dvě situace, pohyb auta před startem (zhasnutím světel) a potom samotný start, který Bottas trefil.

Napsat komentář