Úspěšní a ti méně úspěšní z GP Číny

Kdo odjíždí z okruhu u čínské Šanghaje s dobrými pocity, a kdo s těmi horšími?

Štítky: GP Číny Zveřejněno 22. 04 2024 — GPF1.cz

Lando Norris

Vznešená jízda, která přepsala bolest sprintu – a možná poprvé v této sezóně ukázala, že McLaren skutečně dokáže naplnit velká předsezónní očekávání. Poškození vozu Oscara Piastriho sice ke konci zvětšilo rozdíl mezi oběma jezdci, ale Norris měl v závodní úpravě stejně celý víkend navrch a skvěle prodlužoval stinty, aby připravil závěr, v němž ho ani neohrožovaly dva nominálně rychlejší vozy za ním. Není divu, že se Helmut Marko z Red Bullu odmítá vzdát myšlenky, že by ho jednou mohl mít ve svém voze.

Max Verstappen

Další nepřehlédnutelná procházka Maxe Verstappena, která však přišla s bonusem v podobě zdůraznění rozdílu, který dělá v dominantním, ale ne vždy dokonalém Red Bullu. Je to pevně v hypotetické rovině, ale máte pocit, že kdyby byl Verstappen na Perezově místě, dokázal by to, co Sergio Perez nikoli po pro Red Bull nešťastné zastávce v boxech v polovině závodu. Důkazem toho, že Verstappen měl na rozdíl od Pereze vždy skončit před všemi soupeřícími vozy, byl jeho výkon v kvalifikaci, snadnost, s jakou se ze čtvrtého místa ve sprintu stalo první místo ve sprintu, a jeho tempo ve srovnání s Perezem i poté, co jeho týmový kolega v úvodním stintu znovu předstihl Fernanda Alonsa. Red Bull RB20 by měl vyhrát spoustu závodů bez ohledu na to, který z osvědčených jezdců by seděl za jeho volantem. Ale Verstappen umožňuje Red Bullu znovu a znovu vyhrávat s touto extra vrstvou komfortu, i když mu okolnosti závodu házejí klacky pod nohy.

Nico Hülkenberg

“Dobrá práce, kluci. Solidní závod. Ne moc velkolepý, ale jo, lepší jeden [bod] než žádný, že?”

ČTI ONLINE MAGAZÍN KOLO NA KOLO

Pro Hulkenberga a Haas je teď jeden bod rozhodně lepší než žádný v polovině F1, která, když pomineme GP Austrálie, zatím v roce 2024 postrádá příležitosti ke skórování. Pokračuje také v mnohem působivějším startu, než se očekávalo, pro tým, o kterém si mnozí mysleli, že by se v této fázi roku mohl stále pohybovat na chvostu této skupiny. Místo toho bodoval ve třech z pěti velkých cen – stejně jako Hulkenberg, kterému se to za celou sezónu 2023 podařilo pouze jednou. Haas mohl být trochu zklamaný, že v pátek nepostoupil do závěrečné části kvalifikace sprintu, ale vzhledem k tomu, že v ní nebyly v nabídce žádné body pro jezdce ze středu pole, měl šanci se resetovat pro vlastní kvalifikaci a hlavní závod. Tým a Hulkenberg tuto druhou šanci využili – Hulkenberg uvítal změnu pravidel parc ferme, která je součástí letošních změn formátu sprintového víkendu – a zajistili si, že budou první na řadě, aby získali cokoli, co se nabízí, pokud se někdo z “velké pětky” dostane do problémů. (V tomto případě Stroll.)

Daniel Ricciardo

Pro Ricciarda to byl opravdu dobrý víkend, ale ještě před katastrofální kolizí s Lancem Strollem, která podle něj “zničila” jeho závod, to vypadalo na prohranou bitvu. RB tento víkend zjevně nemělo na to, aby se po zásluze stalo bodovaným vozem – jediná šance, kterou by mělo, vyžadovala něco podobného, jako byla ta nehoda Ricciarda a Strolla. Ale i kdyby se to stalo někomu jinému, Ricciardo tam při tom restartu zůstal s opotřebovanou střední gumou proti skupině pronásledovatelů na čerstvějších a tvrdších gumách. To všechno však byla jen stěží jeho chyba a důležité bude, že na každém kroku tento víkend překonával týmového kolegu Yukiho Tsunodu – i když v kolonce výsledků nebo pořadí šampionátu nemá co ukázat. Svůj víkend v GP Miami si už také pokazil velmi pochopitelnou penalizací za předjíždění Nica Hulkenberga pod safety carem – i když to znamená, že byl za své relativně malé faux-pas potrestán mnohem více než Stroll za to, že ho vyřadil ze závodu.

Lance Stroll

Nepovedený víkend, který byl zakončen nešikovnou chybou, jež vyvolala pochopitelný Ricciardův hněv. Strollova on-board kamera dává jasně najevo, co se stalo, a jeho nedostatečná lítost nad svou rolí v nehodě při restartu mu odepře milost, kterou si zvláštní povaha havárie možná zaslouží. Stejně měl získat body, ale při zpětném pohledu je to spíše obvinění než omluva po dvou kvalifikačních jízdách během víkendu, v nichž vypadl v Q2, zatímco týmový kolega Fernando Alonso táhl vůz blízko přední části startovního roštu.

Ferrari

Víkend Ferrari se pravděpodobně nejvíce vryl do paměti díky dvěma jezdcům, kteří o sebe opakovaně zakopávali – a sobotní kvalifikační havárii a návratu Carlose Sainze -, ale za tím vším se skrýval neuspokojivý výkon, který tato konkrétní dramata nedokázala omluvit. Leclerc v čínské GP vypadal, že ožije v divokém začátku svého prvního stintu, ale neměl takovou rychlost jako Norrisův McLaren a nedokázal využít “extra” pitstop Sergia Pereze tak, jako Norris.

“Pro nás jako tým to prostě nebyl moc dobrý víkend,” shrnul Sainz, který v Šanghaji během jednoho kvalifikačního kola dál dával Leclercovi zabrat, ale v závodním režimu vypadal jednoznačně jako druhý nejlepší.

“Jako tým jsme prostě nebyli dostatečně silní.”

Fernando Alonso

Dalších sedm bodů včetně nejrychlejšího kola pro Alonsa, pro tým Aston Martin, který podle jeho slov “každou neděli vidíme, že jsme pátý nejrychlejší tým”. Přesto je to spíš ten méně úspěšný z GP Číny. Jednoduše řečeno, tento víkend se toho nabízelo mnohem více. Jistě, jeho odstoupení ze sprintu bylo nešťastným důsledkem jeho nicméně robustní snahy dostat se zpět před Carlose Sainze a získat třetí místo ve sprintu a Alonso mohl být v soukromí stejně neomalený jako veřejně o bezvýznamnosti bodů, které tam ztratil. Koneckonců touží po něčem víc, než o co právě bojuje. Ale i tak to představovalo slušný bodový zisk, který šel do ztracena, a to ještě předtím, než se dostaneme ke strategii Astonu ohledně zastávek v boxech pro safety car ve velké ceně. Teď, když měl Alonso možnost to vysvětlit, to dává větší smysl – prostě neměl další sadu tvrdých pneumatik – ale mohl by s ohledem na následný druhý zásah safety caru nejprve nasadit střední pneumatiky místo měkkých a dojet až do konce? Jeho jízda zpět na sedmé místo byla zábavná a Alonso se zdá být dostatečně spokojený vzhledem k tomu, kde se Aston nachází. Ale Mercedes má šanci na úspěch a Aston, kterému, jak je třeba říci, brání spíše to, že druhý vůz nedosahuje dostatečných výsledků, tuto šanci nevyužívá.

Sauber

Další závodní víkend, ve kterém Sauber vypadal jako okrajový uchazeč o body – v některých momentech možná i lepší – končí s tak jasně nevyužitým potenciálem. Valtteri Bottas by pravděpodobně skončil těsně mimo bodované pozice, kdyby závod probíhal normálně nebýt selhání  motoru – ale opět se mu nepodařilo využít smůly ostatních, protože nejprve přišla smůla jeho a jeho týmu. Tentokrát to alespoň nebyly zastávky v boxech, ale Sauber se nyní propadl na poslední místo v pořadí konstruktérů, přičemž Williams i Alpine jsou také bez bodů, ale vepředu díky lepším pozicím v cíli. Je to trochu pozitivní zpráva – ale také trochu sůl do ran – tedy tvrzení, že Sauber je jasně lepší než tyto dva vozy.