Vysvětlení kontroverzního restartu závodu
Závěr letošní sezony s sebou na první pohled vyjma skvělého souboje Verstappena s Hamiltonem přinesl jistou pachuť v podobě kontroverzního restartu na jediné kolo, který rozhodl o titulu. Jak ale vysvětlili komisaři, kteří zamítli oba protesty Mercedesu, legislativně bylo vše v pořádku.
Mercedes protestoval přímo proti rozhodnutí ředitelství závodu, které podle něj nedodrželo sportovní pravidla popisující pouštění vozů o kolo zpět do stejného okruhu s lídrem závodu ve fázi safety caru. Podle Článku 48.12 Sportovních pravidel totiž takto vozy o kolo zpět předjedou safety car, který pak zamíří do boxů na konci následujícího kola.
V Abú Dhabi ale po předjetí safety caru pěticí vozů (v pravidlech se nehovoří o tom, že takto musejí být puštěny všechny monoposty) o kolo zpět zamířil do boxů zpomalovací vůz prakticky vzápětí. Komisaři protest Mercedesu zamítli s tím, že sice nebyly splněny všechny aspekty Článku 48.12, ale!
Podle Článku 15.3 je ředitel závodů (tedy Michael Masi) tím, kdo „operuje“ se safety carem a zadává mu pokyny podle potřeby. A podle Článku 48.13 musí zpomalovací vůz zamířit do boxů bezpodmínečně poté, co se objeví signál „Safety car in this lap“. V takovém případě, jaký nastal v Abú Dhabi – tedy snaha o to dojet závod pod zelenou vlajkou, což je něco, co v minulosti požadovaly samy týmy –, jsou tak Články 15.3 a 48.13 nadřazené článku 48.12.
Mercedes, který požadoval, aby se jako finální výsledek vzalo pořadí z posledního kola před zajetím safety caru, samozřejmě s takovým vysvětlením není spokojený a podle svého práva se chce odvolat k Mezinárodnímu soudu. V takovém případě se celá kauza může protáhnout i na týdny…
Bylo to jen kvůli podívané v TV, říká Norris o kontroverzním restartu