Co bude dál v kauze mezi Mercedesem a FIA?

Když podal Mercedes protest proti způsobu, jakým byla restartována GP Abú Dhabi do posledního kola, a tento protest byl zamítnut, Mercedes informoval o úmyslu odvolat se. Co to znamená, a hlavně: jaké má Mercedes šance uspět?

Štítky: FIA Mercedes Zveřejněno 13. 12 2021 — Tomáš Richtr

Mercedes nepodával protest proti některému ze soupeřů v tomto případě. Šlo o protest proti postupu ředitelství závodu, tedy FIA. Ale ten byl zamítnut. Sportovní komisaři přiznali, že definovaná procedura nebyla dotažena do konce. Ale že to nevadí, protože důležitý je stejně samotný pokyn o zajetí safety caru do boxů, a na ten má ředitel závodu právo.

Mercedes s tímto závěrem nesouhlasí a chystá se odvolat. Lhůta pro to vyprší ve čtvrtek. Do té doby se může stát, že si svůj záměr Mercedes rozmyslí a odvolávat se nebude. Pokud se tak ale stane, půjde případ k Mezinárodnímu odvolacímu soudu. Jedná se o nezávislý orgán. Soudci (právníci) jsou pro konkrétní případ vybírání ze seznamu 36 soudců, kteří jsou voleni předem na určité funkční období. Jedním ze soudců je český advokát Ladislav Vostárek.

Soudci pak budou posuzovat argumenty obou stran, tedy Mercedesu a samotné FIA.

Pokud by se případ odvolání Mercedesu dostal k odvolacímu soudu, jaké jsou vyhlídky týmu na zvrácení situace ve svůj prospěch? Problémem pro Mercedes je, že jde o spor mezi ním a samotnou FIA ve věci procesního řízení závodu. Sportovní komisaři přiznali, že postup uvolňování jezdců o kolo zpět nebyl před restartem dotažen do konce, ale že směrodatný je pokyn o samotném stažení safety caru do boxů na konci předposledního kola.

Soudci odvolacího soudu tedy těžko objeví nové faktické události, protože sportovní koomisaři je popsali už ve svém úvodním rozhodnutí. Mercedes žádal, aby bylo za výsledky závodu požadováno pořadí na konci předposledního kola. To ale podle sportovních komisařů není možné, protože tím Mercedes de facto žádá o dodatečné zkrácení závodu.

Proti čemu konkrétně by se tedy chtěl Mercedes odvolávat, to je to klíčové. I kdyby soudci uznali, že kvůli nedokončení vlastní procedury FIA neměla na začátku posledního kola závod restartovat, již se tak stalo, a nejde to vrátit zpátky. Podobně, jako se ve fotbale nemažou neregulérní góly, u kterých se po zápase ukáže, že před nimi rozhodčí chyboval.

Z pohledu právního rámce pravidel bude pro Mercedes těžké zvrátit to, co se stalo.

Zda to bylo spravedlivé a hlavně správné, to už je pak jiná otázka.