Vítězové a poražení Grand Prix Maďarska

Další dominantní vítězství Maxe Verstappena a Red Bullu, tak by šel shrnout závod na Hungaroringu. Rakousko-britská stáj vyhrála všechny podniky od loňské GP Abú Dhabi a Nizozemec poslední dobou nemá přemožitele. Co se dělo za ním?

Štítky: GP Maďarska Zveřejněno 24. 07 2023 — Lukáš Štěrovský

Vítězové

McLaren

Lando Norris se pomaluje etabluje jako člen elitní skupiny jezdců formule 1. Třiadvacetiletý jezdec má na svědomí osm z jedenácti pódií, které McLaren od jeho nástupu posbíral, a je synonymem pro současnou iteraci týmu vedenou Zakem Brownem.

Zkušeným a precizním výkonem se Norris vzpamatoval ze ztráty pozice v první zatáčce, dostal se přes kolegu i Hamiltona a uhájil druhé místo. Pozoruhodný výkon předvedl také nováček Piastri. McLaren, který do Rakouska odjížděl s pouhými 17 body, tak od té doby během tří závodů více než zčtyřnásobil svůj bodový zisk.

Daniel Ricciardo

Skončit na Hungaroringu třináctý, to nebude ani zdaleka tak pohádkový návrat na startovní rošt, v jaký Daniel Ricciardo možná doufal. Ale na druhou stranu, Australan má v hlavě větší obraz, který zahrnuje krátkodobé i dlouhodobé cíle, z nichž prvním je dokázat, že stále bojuje a že na to stále má. Svým způsobem to ztělesnila jeho GP Maďarska. Ricciardo, který ne vlastní vinou kolidoval v první zatáčce, předvedl úchvatný čtyřicetikolový stint, během kterého dohnal všechnu ztrátu – a porazil i týmového kolegu.

Sergio Pérez

Mexičan musel opět napravovat špatný výsledek z kvalifikace, v Maďarsku to ale vypadalo, že chytil skutečně dobré tempo. Pára mu došla až při stíhání druhého Norrise, jinak byl ale jeho výkon precizní. Předjížděcí manévry byly agresivní a důrazné. Není divu, že Christian Horner označil tuto jízdu za Pérezovu reakci na zvěsti, že je jeho sedačka v ohrožení.

Poražení

Lewis Hamilton

Ačkoli Mercedes celkově předvedl v Maďarsku slušný výkon, pro Hamiltona osobně to byl těžký závod. Každou velkou cenu, v níž skončíte mimo stupně vítězů poté, co jste startovali z pole position, nelze považovat za nic jiného než za prohru. Právě druhá fáze jeho startu ho zničila – umožnila Verstappenovi vtěsnat se do úzké mezery. Zaměstnán svou starou nemesis v první zatáčce pak Hamilton také umožnil průjezd oběma mclarenům. Jeho omluvné hlášení do vysílačky naznačovalo, že Hamilton ví, že byl strůjcem vlastního pádu. Kvůli špatnému vyvážení vozu pak Brit neměl nárok na opětovný souboj o stupně vítězů.

Ferrari

Ponížení z toho, že bylo v kvalifikaci poraženo zákaznickou Alfou Romeo, bylo docela rychle zapomenuto, jakmile byl závod odstartován. Brzy ho ale u Ferrari nahradil jiný druh potupy. Že oba rudé vozy zdolal Sergio Pérez, to je asi pochopitelné. Že je překonal George Russell startující z 18. místa, to je nepřijatelné. A jak už to tak bývá, byla to kombinace několika věcí. Pomalý vůz, pomalá první zastávka v boxech u Leclerca, překročení rychlosti v boxech…

Aston Martin

Úpadek Astonu, který Red Bull Ring a Silverstone jen nepřesvědčivě naznačily, je nyní zřejmě velmi reálný, vzhledem k tomu, že tři body vypadaly jako absolutní maximum, které měly zelené vozy k dispozici na trati Hungaroringu, která měla podle všech předpokladů patřit k příznivějším tratím v kalendáři. Fernando Alonso i Lance Stroll jeli vyrovnané závody, na víc ale Aston momentálně prostě nemá. Je sice stále třetí v Poháru konstruktérů, ale má zcela zjevně až pátý nejrychlejší vůz.

Alfa Romeo a Alpine

Jak ztratit body a znepřátelit si lidi. To by klidně mohl být slogan pro Zhouův závod vzhledem ke kuželkovému efektu, který měl na Ricciardovu AlfuTauri a Alpiny v první zatáčce. Australan sice „útok“ přežil, oba alpiny ale odstoupily. U Číňana byl problém ve špatném startu, a jelikož z bodovaných pozic se propadl i Bottas, skončil víkend pro Alfu stejně tristně jako pro Alpine.