Velké šachy v zákulisí: pro Američana Hertu se hledá složitá cesta do F1
Uvidíme příští rok Američana na startovním roštu F1? Pilot IndyCar Colton Herta začíná být silně spojován se závodní sedačkou u AlphaTauri. Pilot stáje Andretti ale potřebuje udělit superlicenci, a to může představovat nemalý problém…
Po nečekaném odchodu Fernanda Alonsa z Alpinu a přemístěním do Aston Martinu je nyní u Alpinu jedna volná sedačka. Tu měl původně získat Oscar Piastri, ale pravděpodobně bude příští rok závodit za McLaren.
S lukrativní sedačkou u Francouzů už byl spojován i Mick Schumacher. Aktuálně to ale vypadá, že Otmar Szafnauer má velký zájem o Pierra Gaslyho, který nyní závodí pro AlphaTauri a má smlouvu i na příští rok. Jak se ale nedávno ukázalo, smlouva se dá předčasně ukončit…
Poradce Red Bullu Helmut Marko prý už i měl svolit ke Gaslyho propuštění – na jeho místo ale chce posadit Coltona Hertu. Američan momentálně závodí v americké sérii IndyCar. Možný příchod Herty se ale komplikuje – nemá superlicenci.
Superlicence je de facto řidičské oprávnění pro formuli 1. Pilot z jiných závodních sérií, ať už zaoceánských (IndyCar apod.) nebo doprovodných (F3 a F2 apod.), může na onu superlicenci dosáhnout, a to díky svému umístění v šampionátu.
Čím výše se v konečném hodnocení pilot objeví, tím více bodů obdrží. K tomu, aby byla licence pilotovi udělena, je potřeba získat 40 bodů. Colton Herta má za roky 2019, 2020 a 2021 na kontě 32 bodů, o to důležitější bude konečné umístění Američana v letošní sezoně.
Body lze získat také během pátečních tréninků v F1. Pilot musí odjet 100 kilometrů a nesmí během svého krátkého působení v monopostu způsobit žádnou nehodu a musí se vyvarovat i různým nebezpečným situacím a případně i penalizacím.
Finále sezony IndyCar končí během víkendu na italské Monze. Pokud by do té doby bylo jisté, že Pierre Gasly přestoupí do Alpinu, Herta může teoreticky odjet zbylých šest tréninků a za každý z nich dostat bod – celkově by jich tak mohl obdržet dalších šest.
Pokud by se pak Herta umístil do devátého místa v šampionátu IndyCar, superlicenci může získat běžným způsobem. Co ale když bude jednání mezi Alpinem a Gaslym trvat déle nebo zda Herta nebude schopen absolvovat všechny zbývající tréninky (což je silně možné)?
FIA proto zvažuje udělit Hertovi výjimku a povolit mu start v šampionátu F1 i bez potřebných 40 bodů. Je tu ale háček – v tom případě by si mohl na superlicenci klást nárok de facto každý pilot ze sérií F3 a F2, nehledě na to, že by se tímto krokem silně znevážila hodnota těchto sérií.