Speciál: Na jaká nová místa se může F1 v budoucnu dostat?
Pro letošní sezonu je v plánu rekordních 23 závodů a měli bychom tak vidět nejdelší šampionát v historii. Toto číslo se ale může i nadále zvyšovat, neboť existuje hned několik vážných zájemců, kteří by chtěli hostit Grand Prix formule 1, o jaké destinace jde?
Aktuálně se ve formuli 1 řeší, jak do sportu zařadit nové destinace, ale také jak uchovat ty stávající. Kolik závodů za rok je hodně a kolik málo a zda F1 neztrácí svou exkluzivitu. I přesto se kalendář nadále rozrůstá a v budoucích letech tomu pravděpodobně nebude jinak.
Před časem se nový šéf formule 1 Stefano Domenicali chlubil, že o formuli 1 je celosvětově obrovský zájem a už tehdy by byl schopen sestavit kalendář klidně o třiceti závodech z různých destinací. Nejnovějším přírůstkem je například Katar nebo Miami.
Kolumbie (Barranquilla)
Kolumbijský prezident Ivan Duque přiznal, že má zájem o pořádání Grand Prix ve druhém největším průmyslovém a přístavním městě v Barranquille. Starosta města už dokonce potvrdil jednání s formulí 1.
Podobizna okruhu sice ještě není jasná, jisté ale je, že by jednalo o další poloměstský závod na velmi podobné bázi jako měl být okruh v Hanoji. Kolumbii ale celou situaci komplikují další destinace, které by mohly být pro F1 zajímavější.
Německo (Nürburgring)
V Německu paradoxně zájem o formuli 1 upadá navzdory přítomnosti Mercedesu, Vettel, od loňské sezony se do F1 vrátilo i jméno Schumacher a velmi pravděpodobný je i příchod dvou německých automobilek Audi a Porsche.
V posledních dnech ale svítá naděje, legendární okruh Nürburgring má zájem se do kalendáře vrátit coby stálý člen. Domenicali už dříve uvedl, že by návrat Německa do formule 1 uvítal a bude-li zájem okruhu přetrvávat, možná se brzy dočkáme návratu ‚zeleného pekla‘.
Jihoafrická republika (Kyalami)
Dalším navrátilcem do kalendáře formule 1 by mohl být okruh Kyalami v jihoafrické republice, který má s pořádáním Grand Prix velké zkušenosti (závodilo se zde mezi lety 1960–1993). Od té doby se ale královna motorsportu stáhla z celého kontinentu.
Kyalami sice nemá potřebnou licenci na pořádání Velké ceny (Grade 1), ale menšími úpravami by této potřebné licence měla dosáhnout. Samotný stát Jihoafrická republika silně usiluje o návrat a podporuje jej i samotná F1. Ambicí je dostat se do kalendáře už v roce 2023.
USA (vícero možností)
Formule 1 aktuálně na severoamerickém kontinentu zažívá obrovský rozmach. Mohou za to jednak američtí vlastníci z Liberty Media a samozřejmě také populární seriál Drive to Survive na streamovací platformě Netflix.
Vloni byly vstupenky na GP v Texasu zcela vyprodány a akci navštívilo téměř půl milionu diváků, letos se k Texasu přidá exotické Miami a další závody jsou na obzoru. Zájem je konat závod v srdci Las Vegas nebo New Yorku.
Čína (vícero možností)
Příští rok by se měla formule 1 po tříleté absenci vrátit také do Číny. Mezinárodní okruh nedaleko Šanghaje naposledy hostil 1000. závod F1 v roce 2019, což je už poměrně dávno, smlouvu má čínský okruh až do roku 2025.
Letos do formule 1 ale vstoupí první čínský pilot Guanyu Zhou, díky kterému by se tak mohla královna motorsportu proslavit i v této části světa. Už teď má F1 zájem další čínské město a během Zhouova působení v F1 mohou přijít další.
Nizozemsko (Assen)
Okruh Assen v Nizozemsku stále neopustil zájem o konání Grand Prix. Před oznámením, že Velkou cenu Nizozemska bude hostit Zandvoort, byl ve hře právě i tento okruh. Konečný vítěz má ale s F1 nyní dlouhodobou smlouvu.
Assen zájem ale neopouští, naopak… proti němu ale hraje smlouva mezi Zandvoortem a vedením F1, kdy se během platného kontraktu nesmí v kalendáři objevit další nizozemský okruh a tato smlouva končí v roce 2023, co bude potom? Uvidíme.
Velká Británie (Londýn)
V posledních letech se rozšiřuje myšlenka závodit ve městech, a ne na klasických okruzích. Ani Velká Británie není pozadu, začíná se totiž mluvit o Velké ceně Londýna, v samém srdci hlavního města.
Šéf formule 1 Stefano Domenicali tuto možnost ale realisticky moc nevidí, údajně by bylo velice složité do města přenést celý cirkus F1, nemluvě o infrastruktuře a také ne každý občan Londýna bude tímto návrhem nadšen.