Speciál: 40 let čekání na Las Vegas je u konce

Čtyřicet let připravovaný plán se tento víkend konečně stane skutečností - Formule 1 uspořádá velkou cenu na slavném Las Vegas Stripu.

Štítky: Finance GP Las Vegas Zveřejněno 16. 11 2023 — GPF1.cz

F1 se snaží udělat dojem. Doufá, že se jí podaří vytvořit nejokázalejší událost, jakou kdy tento sport uspořádal, a na Velkou cenu Las Vegas zatím vynaložila více než 500 milionů liber. Tyto výdaje zahrnují 196 milionů liber na nákup pozemku a dalších 327 milionů liber na stavbu stálé budovy boxů a přípravu trati. Ve středu se konal velkolepý zahajovací ceremoniál s řadou hudebních hvězd, včetně Kylie Minogue, Andry Day, Keitha Urbana a Journey, a s vystoupením všech týmů a jezdců.

Závod se pojede na trati dlouhé 3,85 km v ulicích Las Vegas, jejíž hlavní částí je dvoukilometrový (1,24 km) běh po slavném bulváru Strip, kde se nacházejí všechny hlavní kasinové hotely. Město očekává 105 000 diváků v každém ze tří dnů, kdy se bude závodit na trati a kdy vyvrcholí samotná Grand Prix, která se netradičně pojede v sobotu večer a jejíž start je ve 22:00 (v neděli v 7:00 našeho času).

Předseda představenstva a výkonný ředitel F1 Stefano Domenicali řekl: “V televizi to bude vypadat neuvěřitelně a naživo to bude nezapomenutelná událost.”

Greg Maffei, prezident a výkonný ředitel mateřské společnosti F1 Liberty Media, dodal: “Jedním z cílů Vegas je zvýšit laťku. Noční závod na Stripu v sobotu bude pro diváky ve Spojených státech i ve světě zcela jinou úrovní atraktivity, přitažlivosti a propagace.”

Hotely ve městě vidí šanci vydělat velké peníze. Jedním z mnoha nabízených špičkových pohostinských balíčků je například Fountain Club, postavený na slavné vodní a světelné show v hotelu Bellagio. Vstupenky začínají na skvělých 9 186 librách za osobu.

Není to první Grand Prix, která se koná v Las Vegas. V letech 1981 a 1982 se závodilo na trati postavené na parkovišti hotelu Caesars Palace. Nebyl úspěšný, přestože v obou letech hostil vyvrcholení šampionátu. Poté se bývalý šéf F1 Bernie Ecclestone pokoušel uspořádat ve městě závod, jehož součástí by byl i Strip, ale vždy narazil na odpor mocných kasin. Nějakou dobu to vypadalo, že F1 navzdory Ecclestoneově úsilí nikdy nenajde v USA domov nebo se na tamním trhu plně etabluje.

Zorganizoval řadu pouličních závodů v Detroitu, Dallasu a Phoenixu a závod na silniční trati v areálu Indianapolis Motor Speedway, který nakonec zkrachoval v důsledku skandálu v roce 2005, kdy kvůli problémům s pneumatikami odstartovalo pouze šest vozů.

Když se ohlédneme zpět, Ecclestone nakonec dosáhl zlatého úspěchu s Velkou cenou Spojených států v texaském Austinu. Trvalo však několik let, než se tato událost plně etablovala, a v době, kdy společnost Liberty Media na začátku roku 2017 převzala F1 – v rámci dohody, která ocenila tento sport na 6 miliard liber -, byly otázky, zda může v USA uspět, velmi živé. Bylo to jen několik měsíců poté, co promotér z Austinu Bobby Epstein konečně přišel na způsob, jak zajistit finanční udržitelnost svého závodu.

Epstein chtěl rozšířit atraktivitu akce i mimo okruh závodních fanoušků, a tak v roce 2016 na Velké ceně USA vystoupila Taylor Swift.

V následujících letech se plán, který podnítila Swift – posunout časový harmonogram závodů na pozdější hodiny, aby lidé mohli sledovat dění na trati a pak zůstat na koncert velké hudební hvězdy – upevnil ve strategii, která se stala velmi úspěšnou. V roce 2017 však nemohlo být známo, že bude fungovat tak dobře, jak funguje. Společnost Liberty se obávala, že v USA nezaznamenává takový dopad, jaký by chtěla, a začala se snažit přijít s nápady, které by mohly něco změnit.

Prvním z nich byl závod v Miami, který nakonec debutoval v roce 2022, i když ne v podobě, jakou Liberty původně zamýšlela. Tento závod se uskutečnil jen několik měsíců po jakémsi heuréka momentu, kdy si společnost Liberty konečně uvědomila, že by mohla ve Státech uspět. V říjnu 2021 se v Austinu konala první velká cena mimo Evropu a Blízký východ od začátku pandemie. Byl to obrovský hit. Austin už byl jednou z nejoblíbenějších grands prix v kalendáři, ale pravidelní účastníci F1, kteří se toho roku vydali do Texasu, byli ohromeni dopadem, jaký měl závod na město – jak se zvýšil počet lidí a kolik jich tam bylo zjevně jako oddaných fanoušků F1, kteří se procházeli po městě a chodili do barů, restaurací a podniků s živou hudbou v týmových merchandisech.

Bylo to důkazem, že kombinace návratu ke sledování sportu po kovidu, dramatického souboje o titul v roce 2021 mezi Lewisem Hamiltonem a Maxem Verstappenem, vlivu dokumentárního seriálu Drive to Survive od Netflixu a větší přítomnosti F1 na sociálních sítích a v kultuře měla v USA efekt boomu. Práce na závodě v Las Vegas byly v té době již v plném proudu – výkonný ředitel F1 pro Velkou cenu Las Vegas Renee Wilm řekl BBC Sport: “Ačkoli se o Las Vegas uvažuje již mnoho let, rozhovory se vážně rozběhly na jaře 2021.”

Jak se rozhovory v následujících měsících vyvíjely a jak se po výjimce z imigračních omezení souvisejících s kovidem, která se týkala celého sportu, mohli připojit další vysoce postavení představitelé F1, klíčový vliv měl zřejmý závazek F1 vůči Las Vegas z finančního hlediska.

Wilm uvedl: “Všichni jsme se snažili, abychom se dostali do F1,” řekl Wilm: “Resortní nemovitosti byly otevřeny těmto diskusím, protože závod by byl podporován společností Liberty Media – známou americkou akciovou společností založenou průkopníkem kabelové televize Johnem Malonem.

“Popularita F1 v posledních letech prudce vzrostla a na americkém trhu došlo k významnému růstu – což před desetiletími nebylo. Po počátečním ‘otevření dveří’ se rozhovory rychle stočily k nadšení z rozsahu této akce a otázkám ohledně logistiky, včetně plánování dopravy, výstavby dočasných mostů a celkového pohybu lidí. Během všech těchto setkání vždy panovalo porozumění, že pokud nějaké město dokáže uspořádat akci takového kalibru, je to Las Vegas.”

Jakmile místní představitelé viděli vizi a potenciál, včetně investic F1 do tak velkých kapitálových výdajů ve městě, výhody se ukázaly. Hotelům bylo jasné, že maximální využití kapacity, pohostinnost a návštěvnost jejich zařízení během tohoto víkendu budou mít významný efekt. Očekává se, že grand prix vynese 1 až 1,3 miliardy liber. A pokud to zní přehnaně, nezapomeňte, že Velká cena USA přinesla od svého debutu v roce 2012 do texaské ekonomiky 8,2 miliardy liber – bez započtení údajů pro rok 2023.

Pokud jde o F1, Maffei přiznává, že počáteční náklady na F1 v Las Vegas jsou vysoké – dokonce vyšší, než se plánovalo. Závod má však neobvyklý obchodní plán. Promotérem je sama F1. Wilm říká, že to má řadu klíčových výhod, včetně: zvýšení hloubky znalostí samotné F1 o tomto sportu; poskytnutí jistoty místním partnerům; a v neposlední řadě vydělávání peněz.

Jak řekl Wilm: “Věřili jsme v investiční tezi a ekonomický rozsah akce, zejména vzhledem k potenciálu pozvednout sport na zcela novou úroveň.”

Pro ty, kteří pracují na Grand Prix, bude závod svým neobvyklým časovým harmonogramem připomínat Singapur, ale bude ještě extrémnější a neskutečnější. Žádná akce na trati nezačne před půl devátou večer a kvalifikace v pátek večer ve skutečnosti končí v sobotu v jednu hodinu ráno. Noční časový rozvrh se zdá být na první pohled zvláštní pro závod, jehož cílem je rozšířit F1 v USA – 22:00 v Las Vegas je 1:00 v New Yorku. A není to dobré ani pro hlavní publikum F1 v Evropě – ve Velké Británii se závodí v neděli v 6 hodin ráno.

Wilm řekl: “Bylo nutné, aby se závod konal na pozadí ikonických světel na Las Vegas Strip. Ve městě, kde se žije 24 hodin denně, je čas startu ve 22 hodin v sobotu večer považován za hlavní čas, podobně jako u mnoha hlavních hvězd a titulových boxerských zápasů, kterými je Vegas známé. Museli jsme však brát ohled i na naše starší fanoušky, kteří jsou především v zámoří. Chtěli jsme se ujistit, že si budou moci sledování závodu užít, v tomto případě ráno s šálkem kávy, stejně jako my sledujeme evropské závody z Ameriky.”

Pro týmy, jezdce a média to bude znamenat vstávat v půlce odpoledne a jít spát za rozbřesku. V podstatě se jedná o závod konaný na americkém západě, který je vlastně v japonském čase.

Jako u každého nového projektu takového rozsahu v centru velkého města nejsou všichni spokojeni. Obyvatelé Las Vegas si stěžovali na rušení dopravy a na to, že byly zastíněny vyhlídkové balkony nad bulvárem Strip, aby lidé bez vstupenek neviděli na trať. F1 připouští, že se objeví stížnosti na dopravu, ale věří, že udělala vše pro to, aby omezila její narušení, a poskytla řadu zdrojů informací o probíhajících pracích.

Načasování závodu by podle ní mělo přispět k minimalizaci narušení a silnice používané pro okruh budou otevřeny alespoň po část každého dne a uzavřeny na minimální možnou dobu, aby se závod mohl uskutečnit. Tím se přebírá strategie, která se již léta používá v Monaku, kde se okruh po skončení každého dne závodů znovu otevírá pro místní dopravu a uzavírá se nedlouho před jeho začátkem.

Kromě toho F1 poukazuje na to, že před potvrzením závodu se množily stížnosti místních obyvatel, včetně taxikářů, na zhoršující se stav Stripu, kteří se zlobili na výmoly apod. F1 zaplatila za to, aby byl pro velkou cenu znovu položen povrch, který se nebude muset opravovat nejméně dalších šest let. A povrch silnice kolem trati bude muset být udržován po celou dobu konání závodu.

Co se týče zastíněných diváckých balkonů na Stripu, jedná se o běžnou praxi při každé velké ceně. V rámci okruhů se dokonce používají takzvané “bezpečnostní zástěny” v oblastech, které využívají výhradně majitelé vstupenek. Tyto zástěny se často používají pro reklamní poutače a slouží praktickému účelu, a to jak z hlediska bezpečnosti, tak z hlediska ochrany investic F1.

Lidé stojící na mostech nad závodními tratěmi během jízdy vozů představují potenciální nebezpečí – pro jezdce kvůli riziku pádu předmětů na trať a pro lidi na mostě v nepravděpodobném, ale možném případě, že je zasáhnou trosky. Kromě toho F1 sice nemá problém s tím, aby si veřejnost natáčela na své chytré telefony, ale chce se vyhnout skrytému natáčení. Prodává televizní a fotografická práva na svůj produkt. Takže například místní televizní štáb, který stojí na mostě a vysílá některé aspekty závodu, vytváří problém s právy. Podobná omezení platí na všech velkých sportovních akcích.

Zpočátku má F1 s Las Vegas tříletou smlouvu. Obě strany však očekávají, že dohoda bude mnohem delší. Stálá budova boxů je měřítkem toho, jak vážně to F1 myslí s pořádáním závodů. Tato budova se rozroste ve stálou přítomnost F1 ve městě.

Wilm řekl: “Máme v úmyslu vytvořit pro návštěvníky Las Vegas příležitost, aby se s F1 lépe seznámili, protože se snažíme F1 dále vplétat do struktury americké kultury.”

Věří, že jakmile všichni v Las Vegas uvidí výhody, které plynou z pořádání velké ceny, a začne být zřejmý ekonomický dopad, budou ji chtít dlouhodoběji.

Základy pro trvalý závazek již byly položeny. Wilm uvedl, že F1 je “vděčná”, že Rada okresních komisařů Las Vegas přijala usnesení, které umožňuje pořádání závodního víkendu až do roku 2032.

Dodal: “Koupí pozemku a výstavbou stálé budovy boxů společnost Liberty Media učinila dlouhodobou investici do závodů v Las Vegas a doufáme, že se toto místo stane trvalou zastávkou v kalendáři F1.”