Spalovací motory F1 zůstávají, benzín vystřídají syntetická paliva

Zatímco OSN vyzývá lídry jednotlivých zemí k vyhlášení stavu klimatické nouze, FIA přislíbila uhlíkovou neutralitu do roku 2030. Ve svém plánu má začít už příští rok, elektrifikaci motorsportu ale nečekejte. Budoucností jsou totiž syntetická paliva, která nezatěžují životní prostředí.

Štítky: FIA Pohonné jednotky Životní prostředí Zveřejněno 29. 12 2020 — Petr Čermák

Mezinárodní automobilová federace (FIA) se k ekologické problematice neodvrací zády. V roce 2014 byly ve formuli 1 představeny nové hybridní pohonné jednotky, které snížily dopad na životní prostředí. Kromě toho byl uveden první ročník kompletně elektrické závodní série formule E, která se od té doby významně rozrostla.

Ani to ale není vše – FIA si stanovila ambiciózní cíl. V roce 2030 chce dosáhnout úplné uhlíkové neutrality. Automobilová federace tak reaguje na Pařížskou dohodu, která by měla vést k lepšímu zacházení s naším ekosystémem.

Rozhodně se není třeba obávat zániku motorsportu. Oblíbené odvětví, které spojuje sportovce se závodním strojem, bude fungovat i nadále. Kompletní uhlíkové neutrality by mělo dosáhnout celkem 303 jednotlivých šampionátů, které spadají pod hlavičku Mezinárodní automobilové federace.

Technologické oddělení FIA v současnosti pracuje na výzkumu a vývoji 100% syntetického paliva, které by v budoucnu pohánělo monoposty formule 1. Biopalivo nebude zatěžovat životní prostředí – bude vyvíjeno z látek, které nejsou určené pro lidskou nebo zvířecí spotřebu.

Biopaliva by si mohli v budoucnu vyvíjet jednotliví výrobci pohonných jednotek. K použití syntetických paliv by mělo dojít při zavedení nové generace pohonných jednotek. Od roku 2021 FIA umožní využití biopaliv i v dalších šampionátech, mezi které se řadí například i Evropský šampionát tahačů.

Šampion formule 1 Nico Rosberg chce levné elektromobily