Za Rona Dennise byl McLaren „studeným“ prostředím. To už neplatí

Mika Häkkinen závodil pro McLaren v letech 1993 až 2001. Získal celkem dva mistrovské tituly a dvacetkrát vystoupal na nejvyšší stupínek. S týmem ale spolupracoval i po svém odchodu, a tak mu není prostředí wokingské stáje neznámé. Přiznává, že za poslední tři roky tým prošel obrovskou proměnou – už dávno nejde o chladné prostředí, kterým se tým vyznačoval za dob šéfa týmu Rona Dennise.

Štítky: McLaren Mika Häkkinen Zveřejněno 29. 12 2020 — Petr Čermák

McLaren prošel v letech 2018 a 2019 výraznými strukturálními změnami. Druhý nejúspěšnější tým v počtu výher se potřeboval „vyhrabat“ z několikaleté mizérie, která byla mj. způsobena neuspokojivou kooperací mezi McLarenem a Hondou.

Vloni skončil tým z Wokingu na skvělém čtvrtém místě v Poháru konstruktérů a poprvé od GP Austrálie 2014 skončil jezdec McLarenu na stupních vítězů – Carlos Sainz vybojoval třetí místo v brazilské Grand Prix. Letos navázal slavný tým dalším úspěšným ročníkem, oba jezdci získali stupně vítězů a celkově vybojoval McLaren třetí místo mezi konstruktéry, čímž se poprvé od roku 2012 vrátil mezi nejlepší trojku.

Blízký vztah s týmem udržuje i dvojnásobný mistr světa Mika Häkkinen, který u McLarenu vybojoval dva mistrovské tituly v letech 1998 a 1999. S týmem strávil devět sezon (jako jezdec jen osm kompletních let, v roce 1993 absolvoval poslední tři závody namísto Michaela Andrettiho), prostředí ve Wokingu mu tedy rozhodně není cizí. V podcastu At The Controls se rozpovídal o tom, jak velkou proměnou McLaren v posledních letech prošel.

„Když se podívám na celkový obrázek, především pak na marketingovou stránku týmu, odvedli skvělou práci,“ myslí si Häkkinen. „Dobrá image je pro tým velmi důležitá. Když vzpomenu na dobu, kdy jsem u týmu závodil já, bylo naše prostředí vnímáno velmi chladně. Byli jsme přímočarý tým, do kterého nešlo proniknout, nebyla tu klidná atmosféra. Takovou image McLaren dříve měl.“

Nejlepší piloti roku. Podle šéfů týmů i samotných jezdců

Přísná atmosféra, která v McLarenu působila, byla odrazem osobnosti Rona Dennise, tehdejšího šéfa týmu. Ron Dennis u McLarenu působil od roku 1980 do roku 2017.

„Tým fungoval stoprocentně podle systému, který stanovil Dennis. Fungovalo to, bylo to fantastické. Doba se ale mění, generace je jiná a myšlení je odlišné. Vidím, co do týmu přinesl Zak Brown, jak se mu povedlo odvést skvělou práci především v marketingové oblasti, je to paráda. Fanouškům se to líbí, sponzorům se to líbí, všichni chtějí být součástí McLarenu.“

Tým je veden nejen Zakem Brownem, do pozice závodního ředitele byl jmenován Andreas Seidl, který měl pod palcem velmi úspěšné působení továrního týmu Porsche ve vytrvalostních závodech světového šampionátu. Podle Häkkinena zapadá každý jeden díl v současném týmu do sebe.

„Jezdci tlačí na maximum, stejně tak i inženýři a mechanici. Chtějí uspět. Jezdci si sednou do auta, nasadí si helmu a vyrazí na trať, kde spolu tvrdě soupeří, protože chtějí zajet co nejlepší čas a získat co nejlepší výsledek.“

„Z technické stránky se tým velmi rychle a neustále zlepšuje. Příští rok budou opět spolupracovat s Mercedesem, který využívá menší motor, takže potřebuje menší chladicí otvory, což by mohlo vést k lepší aerodynamice. Je tolik malých detailů, které vedou k lepším zítřkům. Letošní výsledek ale vypadá opravdu brilantně, pokud se zaměříme na všechny jednotlivé malé elementy.“

„Vypadá to, že tým jde neustále kupředu, neustále stejným směrem. Když vidím, jak se tomu Zak Brown věnuje, kolik energie do projektu vkládá, je mi jasné, že to jde tím správným směrem. Je to opravdu skvělé, je to mega skvělé.“

Bentley do roku 2030 přestane vyrábět klasické vozy a přejde čistě na elektrické