Šéf programu motorů F1 Hondy by mohl přejít přímo pod Red Bull
Honda po příští sezoně přestane dodávat vozům Red Bullu pohonné jednotky, přesto to vypadá, že jejich vývoj bude mít na starosti Japonec. Rakouská stáj by prý ve svých službách mohla mít dosavadního technického šéfa Hondy Toyoharua Tanabeho.
Red Bull pracuje na dohodě o převzetí projektu pohonných jednotek do správy rakouské firmy. Současný šéf programu F1 Hondy Toyoharu Tanabe by se tak mohl stát zaměstnancem Red Bullu. Zkušenosti má: coby inženýr motorů Hondy ve formuli 1 začal pracovat už ve svých 26 letech!
Christian Horner to nepotvrdil, ale zároveň ani nevyvrátil. „Jak si asi umíte představit, nemohu toho o tématu mnoho říct. Ale ty diskuse, které v zákulisí vedeme, vypadají pozitivně. Bohužel je to dosti zpolitizované, ale na to už jsem tady zvyklý.“
Toyoharu Tanabe je muž královnou motorsportu poměrně ostřílený, poprvé se v ní objevil roku 1986. „Ve formuli 1 jsem začal pracovat ve svých 26 letech jako datový inženýr pro Nelsona Piqueta a Nigela Mansella. S životem mimo Japonsko jsem do té doby měl velmi málo zkušeností,“ vzpomíná na své působení ve Williamsu, tehdy poháněném japonskými motory.
Zkušenosti ale už má i se spoluprací s Rakušany, což by se mu v Red Bullu rozhodně hodilo „O pár let později jsem přešel do McLarenu a začal pracovat s Gerhardem Bergerem. Osamu Goto, tehdejší vedoucí projektu Hondy ve formuli 1, měl motto, že jezdec a inženýr by se měli poznat i jako lidé. A tak jsem skončil v Gerhardově soukromém letadle.“
„Po Velké ceně Mexika 1990 jsme měli test v Silvertsonu. Gerhard tam skončil třetí a noc poté jsme letěli do jeho rodného města v Rakousku, kde nám ukázal veškeré zajímavosti. Zrovna se tam konal festival, na němž se pilo hodně piva. Gerhard tam měl spoustu přátel a bylo to opravdu pěkné.“
Vztah s Bergerem pokračoval i poté, co se Tanabe znovu objevil v F1 coby technický ředitel Hondy. To bylo v roce 2018, kdy s těmito pohonnými jednotkami závodilo pouze Toro Rosso.
„Od doby, co jsem se do formule 1 vrátil, mě Gerhard povzbuzoval vždy, když jsme se potkali. Křičel na mě, že chce víc výkonu, což říkají všichni jezdci všem inženýrům.“
V útrobách Red Bullu začala Honda znít až o rok později. Poměrně brzy tato spolupráce přinesla ovoce, už v devátém společném závodu, tedy Velké ceně Rakouska, dokázal Max Verstappen dohnat a v závěru i předjet dlouho vedoucího Charlese Leclerca. Tanabemu se poté dočkalo pocty v podobě možnosti převzít pohár pro vítězného konstruktéra.
„Loni na Red Bull Ringu jsme měli i veřejné setkání. Dostal jsem totiž tu možnost přebrat trofej pro tým poté, co Max zvítězil s motorem Honda po třinácti letech. A bylo vážně speciální, že mi tu trofej předal zrovna Gerhard.“
„Tu výhru jsme získali zásluhou velice tvrdé práce a překonání náročných období. Zvítězit zrovna v domácím závodě Red Bullu a mít svého přítele Gerharda vedle sebe na pódiu? To pro mě byl emotivní moment.“
„Chápu mentalitu Rakušanů? Těžko říct. Pracoval jsem i s Franzem Tostem a ten měl oproti Gerhardovi úplně jinou osobnost. Ale vypadá to, že když se Rakušani pro něco rozhodnou, vždy to zvládnou.“
Pro Lewise Hamiltona bude v Extreme E závodit Sébastien Loeb