Plánovaná změna okruhu Catalunya nejspíše dále zhorší možnosti předjíždění

Během ledna se změní profil dráhy Catalunya. A údajně nikoliv k lepšímu.

Štítky: GP Španělska Zveřejněno 19. 12 2020 — Lukáš Štěrovský

Řeč je o desáté zatáčce, vlásence, která je jedním z mála míst vhodných pro předjíždění. Okruh nedaleko Barcelony, kde se konají i předsezonní testy, je totiž aerodynamicky tak náročný, že v momentě, kdy jeden vůz pronásleduje druhý a ztratí přítlak, prakticky nelze předjíždět.

I proto před lety došlo k úpravě desáté zatáčky, která se z profilu otevřeného „oblouku“ změnila do ostřejší vracečky, aby se vytvořilo místo tvrdšího brzdění a tím pádem i vyšší šance útoku na brzdy. Ke stejné variantě dráhy přešla třeba i motocyklová série MotoGP.

Teď ale dojde znovu k přepracování zatáčky a jejímu „otevření“. Nepůjde o navrácení do původního stavu, ale o kompromis mezi současnou a dřívější verzí. Pro vozy F1 to znamená větší rychlost, kterou zatáčku budou projíždět, což znamená potřebu většího přítlaku a také menšího času stráveného brzděním, tím pádem, bohužel, i menší šanci na předjetí.

Podle organizátorů je tento krok nutný ke zlepšení bezpečnosti pro automobilové i motocyklové závody, dojde totiž ke zvětšení výběhové zóny, která bude zasahovat právě až do prostoru současné dráhy.

V roce 2016 na okruhu během tréninků šampionátu Moto2 (nižší kubatura MotoGP) zahynul domácí jezdec Luis Salom po nárazu do bariéry. Havárie se však stala v jiném místě, konkrétně před poslední zatáčkou.

Původní profil a současná ostřejší verze zatáčky.