Rozhovor s konstruktérem trati v Madridu: “Kritici budou umlčeni”

Nový navrhovaný okruh pro GP Madridu se dostal pod palbu kritiky kvůli nevýraznému uspořádání na neinspirativním místě, ale jeho designér Jarno Zaffelli uvedl, že kritici budou umlčeni, jakmile se začne závodit.

Štítky: GP Madridu GP Španělska Zveřejněno 25. 01 2024 — GPF1.cz

Nejnovější trať F1, pouliční okruh postavený na veletrhu na předměstí Madridu, byla oznámena s velkou slávou při slavnostním ceremoniálu za účasti generálního ředitele F1 Stefana Domenicaliho a legendy WRC Carlose Sainze staršího – ale také se setkala s téměř stejným posměchem fanoušků na internetu. Vize dalšího poněkud bezduchého automobilového aerálu a la Miami zanechala mnoho přihlížejících bez odezvy, ale tuto představu odmítl Jarno Zaffelli, generální ředitel společnosti Dromo, která dosud dohlížela na její vývoj, který říká:

“Respektuji názory všech, jediný rozdíl je v tom, že my jsme designéři okruhů – tato trať bude tlačit jezdce a vozy na hranici možností.”

Může to být víc než jen další “Car Park GP”? Přestože detaily trati o 20 zatáčkách a délce 5,4 km ještě nebyly zcela upřesněny, Zaffelli pro Motor Sport uvedl, že se domnívá, že bude odkazovat na počátky závodů Grand Prix a že v nejextrémnější verzi budou jezdci potřebovat až půl kola, aby se zotavili z přetížení v jednom úseku. Zaffelliho firma Dromo, která sídlí v Reggio Emilia v italském údolí motoristického sportu, se v posledních letech proslavila úspěšnými opravami Silverstonu a Sepangu, přepracováním pouliční dráhy v Singapuru a především náročnou rekonstrukcí Zandvoortu, včetně dvou poměrně extrémních zatáček s náklonem, což vedlo k napínavým závodním momentům od obnovení GP Nizozemska v roce 2021.

Nyní dostala za úkol uskutečnit vizi F1 o závodě v podstatě kolem obchodního parku IFEMA. Zaffelli vysvětluje filozofii návrhu nového díla – zejména jeho oblíbeného úseku, navrhovaného náklonu v 10. zatáčce.


NOVÝ online MAGAZÍN O FORMULI 1 – KOLO NA KOLO

  • Jak si mohl Ayrton Senna zachránit život
  • Špinavé praktiky Tota Wolffa
  • Jak si Emerson Fittipaldi zkomplikoval F1 kariéru
  • Pravé důvody rozchodu Haase a Günthera Steinera

PŘEDPLATNÉ ZDE


“Není za tím jen inženýrský důvod, ale i jiný,” říká. “Protože je to zábavné, protože si to jezdci užívají, protože se o tom bude mluvit – protože Fernando Alonso vjede do zatáčky 3 [v Zandvoortu] s předjetím, které bylo v simulátoru nemožné!”

Při návratu do mistrovství světa v Zandvoortu předvedl Alonso odvážný vnější pohyb a předjel dva vozy ve třetí zatáčce – o dva roky později pak předvedl další vzrušující moment, když se v úvodním kole za deště prosmýkl pod Georgem Russellem. Právě takové momenty si Zaffelli dokáže představit při novém domácím závodě v Madridu.

“Pokud jezdce donutíte zažít vysoké zatížení, budou muset najít nové způsoby tréninku [aby zvládli sílu], vozy si kvůli přetížení sáhnou na dno po celou dobu zatáčky. Žádný z ostatních moderních okruhů, včetně Zandvoortu, to nedělá. Na některých okruzích se na limit dostane auto, ale ne jezdec. Snažíme se navrhovat tratě, které člověka i stroj postaví na hranici možností, jako tomu bylo v původních dobách automobilového sportu.”

Zaffelli vybírá části okruhu, které podle něj budou vrcholem, zejména úsek, který by mohl vyvolat vzpomínky na Sitges, známý jako “španělský Brooklands”.

“První částí je ‘bunkr’ – projíždí se tunelem, pak se jede 10 metrů nahoru a je to slepá zatáčka [do 7. zatáčky],” říká. “Druhá věc je náklon – mohl by se vyvinout tak, aby bylo vidět, jak auta, která se blíží rychlostí 300 km/h, jiskří 5-6 sekund. Druhý je při průjezdu druhým tunelem [zatáčky 13-17], protože se jedná o velmi rychlou sekvenci ve stísněném prostředí. Předjížděcími body budou zatáčka 5, 11 – 90stupňová zatáčka po náklonu – pak 17 a samozřejmě také první zatáčka.”

Zaffelli tvrdí, že zvládnutí madridského okruhu bude vyžadovat stejnou měrou odvahu a precizně vyladěné nastavení.

“Jsou dva body, kde může jezdec rozhodnout,” říká. “Prvním je nájezd do stoupání, protože je to ostrý kopec, po kterém následuje mírný sjezd. Druhým je náklon – pokud je vyvinut určitým způsobem, nedá se to s tím v F1 srovnat.”

Vzhledem k tomu, že probíhají diskuse mezi Dromem, F1 a FIA, konečné rozhodnutí o tom, zda zde bude klopená zatáčka- a jak bude strmá – ještě nepadlo. Udělat vzrušující nabídku z trati, která byla poprvé vymyšlena před dvěma lety a kterou Dromo převzalo před 12 měsíci, však není snadné. Guru designu vysvětluje, co je na zakázce na stavbu okruhu nejsložitější – včetně objízdné trasy pro divokou zvěř.

“Rozhodně [nejtěžší] je vyrovnat se s realitou prostředí,” říká. “Na papíře jen kreslíte čáru. Ale když ji přijdete realizovat, najdete pouliční mobiliář, najdete stromy, místní předpisy, spoustu omezení. Například v Madridu jsme museli mezi 3. a 5. zatáčkou vytvořit koridor pro průchod zvířat – “ekologický koridor”. V Madridu zacházet s místy, jako by tam nic nebylo, bylo nemožné.”

POŘÁDÁME ZÁJEZD DO VÍDNĚ NA F1 EXHIBITION. PŘIDEJ SE K NÁM!

Společnost Dromo se může inspirovat svými skutečnými i koncepčními projekty a díky svému rostoucímu působení ve světě F1 a motoristického sportu může stále více využívat své zkušenosti v nových a vylepšených tratích.

“Využili jsme zkušenosti z [opravy a reprofilace] Silverstonu, podíleli jsme se na redesignu Singapuru. Provedli jsme analýzu Monaka, analýzu navrhovaného pouličního okruhu v Kataru a před 15 lety jsme přišli s deseti různými návrhy v místech navrhovaných pouličních závodů v Indii.”

Rozdílné prostředí, které bylo Dromu dáno k dispozici – od betonových obchodních parků a veřejných komunikací až po vyprahlé brownfieldy – však znamenalo, že se objevily některé nové příležitosti.

“Severní část okruhu se v současné době nachází na nezastavěných pozemcích, takže jsme tam mohli udělat něco jiného než obvykle [klopenou zatáčku atd.].”

Ačkoli byl závod teprve oznámen, premiéru zažije v roce 2026 – kdy vstoupí v platnost řada nových změn pravidel pro vozy F1. Zaffelli vysvětluje, jak muselo Dromo reagovat na probíhající úpravy předpisů změnami v designu Madridu.

“Jiné okruhy nejsou vyvíjeny podle specifických předpisů, protože se na nich konají různé kategorie – tento je postaven na míru Formuli 1,” říká. “Museli jsme udělat 16 různých ‘hlavních verzí’, protože kdykoli se měnil předpis, pracovali jsme na něčem trochu jiném.”

Zaffelli potvrzuje, že jakmile budou předpisy pro rok 2026 pevně stanoveny, budou pravděpodobně následovat další změny. Poslední perličkou v madridském oznámení bylo, že tento závod tvrdí, že je první “GP s nulovým počtem kilometrů”, tj. vše potřebné k jejímu vybudování zůstane mezi jednotlivými závody na místě ve skladovacích jednotkách v docházkové vzdálenosti od místa, kde bude postaveno.

“Pokud potřebujeme ve městě demontovat trať se všemi zábranami a vybavením, obvykle ji tam nemůžete uskladnit. Musíte ji uskladnit na nějakém jiném místě – v Singapuru je to 30-40 kilometrů daleko, s podobnými logistickými problémy se potýkají i další okruhy postavené v centrech měst. Faktem je, že v Madridu pouze demontujeme startovní místo a uskladníme ho v docházkové vzdálenosti. Jak je to dobré?! Výrazně to snižuje uhlíkovou stopu i náklady.”

Navzdory tomu, že F1 a Dromo nový okruh vytrubují do světa, teprve čas ukáže, zda Madrid dokáže dostát samoúčelnému humbuku a tiskovým zprávám.