Rozhodnutí Hondy přišlo Red Bull draho, je za něj ale vděčný

Šéf týmu Christian Horner přiznal, že Red Bull by se nezavázal k vlastnímu "drahému" programu motorů pro formuli 1, kdyby věděl, že se Honda nakonec zaváže pro připojení k pravidlům pro rok 2026 a dále.

Štítky: Ford Honda Red Bull Zveřejněno 27. 05 2023 — GPF1.cz

Honda dostává zaplaceno za to, že bude Red Bullu dodávat motory až do konce roku 2025, přestože na konci roku 2021 z F1 formálně odešla. Tato dohoda byla uzavřena v době, kdy Red Bull připravoval svou zbrusu novou společnost Powertrains na stavbu prvního vlastního motoru F1, což bylo rozhodnutí, které bylo velmi nákladné, protože Honda neměla v úmyslu zůstat v roce 2026 a později.

Ačkoli však Red Bull zvolil tuto cestu, začala Honda přece jen zkoumat potenciální program F1 pro rok 2026, a poté, co se oběma stranám nepodařilo najít způsob, jak začlenit Hondu do projektu Red Bull Powertrains, uzavřela Honda místo toho dohodu o výrobě motorů pro Aston Martin v roce 2026. Mistr světa Max Verstappen zněl při čtvrteční diskusi před GP MOnaka o nové dohodě Hondy s Aston Martinem mírně zklamaně a rozladěně nad sledem událostí.

Podcast: V6 – o šestici automobilek, na kterých stojí budoucnost formule 1

Označil ji za “trochu politováníhodnou” a v podstatě takto shrnul situaci: Honda se stáhla z F1, donutila Red Bull utratit spoustu peněz za zřízení vlastního závodu na výrobu motorů, pak se stejně rozhodla pokračovat a přechází ke konkurenčnímu týmu. Na otázku ohledně Verstappenových komentářů a situace v týmu Aston Martin – Honda odpověděl šéf týmu Red Bull Horner, že “to bylo určitě drahé rozhodnutí”, které by nebylo přijato, kdyby nebylo Hondy.

Podle Hornera by však Red Bull měl být Hondě “vděčný”, že ho k tomuto kroku dotlačila, protože to přináší dlouhodobé výhody.

“Přerostli jsme roli zákazníka a pro nás je z dlouhodobého hlediska významné mít pohonnou jednotku na místě, v areálu, plně integrovanou s podvozkem a synergie, které vznikají, když vedle sebe sedí inženýři motoru a podvozku,” řekl Horner. “Nebýt odstoupení společnosti Honda z formule 1, tento skok bychom neudělali. V mnoha ohledech bychom měli být Hondě vděční za to, že nás popostrčila k vytvoření vlastního závodu na výrobu motorů a za pracovní místa, která vytvořila a poskytla, a samozřejmě za partnerství, které máme s Fordem, to je do budoucna obzvlášť vzrušující.”